INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

20170106 ZER datamar 004Lenka MynářováPamatuji se na vystoupení PhDr. Lenky Mynářové před auditoriem manažerů a podnikatelů přesně před rokem, kdy se udělovaly ceny těm nejlepším, nejzkušenějším, odvážným. Do sálu vtrhla vichřice argumentů, strhující energie, kulový blesk emocí. Lidé ztichli a snažili se pochopit, oč jde. Charizmatická žena se všemi atributy zkušeného marketéra, na první pohled vůdčí osobnost, seznamovala ostatní s nevšední technologií a jejími možnostmi prospět ekonomice, životnímu prostředí i jednotlivcům. Od té chvíle vím, že se dá na svět pohlížet i jinýma očima než s poezií na řasách. Vynalézt něco užitečného s globálním přesahem, cosi univerzálního, co bude léčit zanedbanou planetu a lidem přinášet užitek v rozmanitém pojetí, proměnit plýtvání v cirkulární bezodpadový proces, to je výzva ze srdce Evropy, kde se rodí nejen významní hudební skladatelé. Lenku Mynářovou jsem opět pozvala na naše stránky:

Technologii Hydal jste před rokem představila u příležitosti vyhodnocení soutěže MANAŽER ROKU jako projekt velkých rozměrů. Jak jste se za tu dobu ve vývoji a zkoumání jeho možností posunuli?

Posouváme se stále. Na trhu finálních aplikací biopolymeru dochází k velkým změnám v poptávce, a tak vyvíjíme další metody separace a izolace biopolymeru s cílem zjednodušit výrobu finálních aplikací. Momentálně jsou naším cílovým trhem aplikace biopolymeru v oblasti kosmetiky. V tomto sektoru můžeme nejlépe využít jeho vlastnosti a řešit existující problémy v ochraně životního prostředí.

Loni na podzim jste rovněž uvedli na trh první kosmetický přípravek, sprchové mléko Coconut Peeling Milk splňující zásady cirkulární ekonomiky. Jak na něj spotřebitelé zareagovali?

Zareagovali na něj pozitivně. A co je hlavní pro úspěch produktů na trhu – tak to je fakt, že pozitivně zareagovaly distribuční kanály. Vidí v produktech tohoto typu potenciál pro oslovení nových cílových skupin. Kokosové peelingové mléko byl pro nás testovací výrobek a výsledky předčily očekávání.

želvaV těchto dnech přicházíte před českou veřejnost s další převratnou novinkou. Oč přesně jde a jaký to je tentokrát příběh?

Základem tohoto příběhu je fakt, že Češi dokážou vymyslet, vyvinout a vyrobit produkty, které jak svým obsahem, tak designem jsou globálně unikátní. Na trh uvádíme první opalovací krém, který je na bázi našeho přírodního polymeru. Stávající UV filtry jsou chemické nebo fyzikální a mají řadu negativních důsledků. Přírodní polymer přináší nové řešení.

A jak vnímá odborná veřejnost skutečnost, že jste se vydali směrem, který má atributy budoucnosti?

Celý náš koncept je součástí cirkulární ekonomiky. A máte pravdu, je to jednoznačně téma budoucnosti. A pro nás už budoucnost začala. Když se zamyslíte nad tím, jak máme v Evropě limitované zdroje... A na druhé straně kolik milionů tun odpadů leží na skládkách... Tak je jasné, že oblast využití odpadů má perspektivu. My ale jdeme ještě dále – chceme uzavírat cykly a zaměřujeme se na produkty, které opravdu řeší problémy, jež máme. A zpětná vazba odborné veřejnosti je velmi pozitivní. Jsme součástí nejprestižnějších evropských projektů Horizon 2020. A zde se budoucnost opravdu vytváří. Na základě široké spolupráce. Je to opravdu mimořádná zkušenost a jsme velmi rádi, že jsme se mezi evropskou výzkumnou elitu dostali a byli jsme zde vstřícně přijati.

Hydal znamená know-how ve zpracování odpadních tuků, třeba fritovacího oleje nebo zbytků kávy, a výrobě plastů rozložitelných v přírodě. Pro celý svět je to dnes již česká cesta. Formou licencí jste zamýšleli nabídnout tento postup dalším zájemcům v zahraničí. Již se tak děje, anebo je zatím předčasné o tom přemýšlet?

Nejprve bych chtěla upřesnit, že plasty rozložitelné v přírodě nejsou momentálně naše téma pro business. Celá tato oblast je mimořádně komplikovaná. Nezávislé studie biodegradability ukazují na velkou spoustu dosud nevyřešených problémů. My se tomuto tématu věnujeme v rámci výzkumu – právě na platformě Horizon 2020. Business rozvíjíme v oblasti aplikací biopolymeru v kosmetice. Zde je velká poptávka pro materiálech tohoto typu – biopolymer ne­jen degraduje po použití a nezatěžuje ekosystém, ale je i tzv. biokompatibilní. Tzn. je součástí lidského těla. To otevírá velké možnosti aplikací. Zatím máme zvládnutu cestu zpracování použitého fritovacího oleje. Pracujeme na zpracování dalších odpadních olejů. A připravujeme se na zpracování odpadů z kávy.
tubaSe zájemci o licence z ČR i zahraničí jsme trvale v kontaktu. Takže se to reálně děje. Klíčové je, aby pochopili, co se odehrává na trhu aplikací a co se s velkou pravděpodobností bude dít. Každý kontinent má zcela jiné potřeby a poptávka se vyvíjí jinak. Pro dlouhodobé investice je toto klíčové.

Odpadů obsahujících tuky je kolem nás poměrně dost. Kde ještě vidíte surovinový potenciál, co všechno jste zkoušeli zpracovávat?

Velký potenciál vidíme v odpadních olejích z výroby přírodních olejů. Všech typů. Momentálně testujeme např. i sludge palm oil –
tj. odpad z výroby palmového oleje. Experimenty mají pozitivní výsledky. Budeme rádi, pokud naše technologie umožní zpracovat další odpady. Velmi perspektivně se jeví i kávová sedlina. Opět je to odpad, kterého je nadbytek a končí na skládkách.

Každá novinka má při zavádění do praxe svá úskalí. Co nejsložitějšího bylo v případě rozhodnutí vyrábět z odpadních tuků tak noblesní „věc“, jako je kosmetika?

Zrovna využití odpadů pro nás nebyl problém. Protože ten odpad zpracovává sama příroda a dokonale to zvládá už miliony let. Ale vydali jsme se na cestu, kde jsme byli úplně první na světě. To, že jsme to zvládli, je dáno tím, že jsme dali dohromady opravdu excelentní tým nadšených lidí. Sešli jsme se dohromady vědci, marketéři, designéři, výrobci kosmetiky, obaloví experti, recyklační experti, experti na LCA, testování biodegradability, výzkumníci. A cestu jsme našli, vybudovali ji, prošli jí a nyní se dělíme o svoje zkušenosti s dalšími ino­vátory. Chceme nejen uvádět na trh inovace, ale vytvořit i jiné typy business modelů a spolupráce. Pokud chceme cokoli změnit, musíme spolupracovat. A jsem moc ráda, že se nám toto opravdu podařilo.

Nejnovější vědecké poznatky, které dokážete v roli producenta zúročit a dát jim novou přidanou hodnotu, to je základ vaší orientace. Čím vás tato sofistikovaná cesta naplňuje?

Naplňuje mě hrdostí na to, co dokážeme. A radostí z řešení problémů, které se nám na naší planetě hromadí. A je neuvěřitelně inspirativní pracovat s tak skvělými lidmi, které máme v týmu.

Při výrobě využíváte také nanovlákna, jde o technologii Nanospider, již uplatňujete v podoční masce Nano Eye Lift. Ta získala celosvětový patent (vynálezcem je Oldřich Jirsák z Technické univerzity v Liberci). V čem je podstata účinků nanovláken v přípravcích péče o pleť? Obohatíte sortiment právě na základě této metody?

V oblasti nanovláken se právě nyní zaměřujeme na dva projekty. Jeden je filtrace vzduchu v oknech a dveřích a druhý je filtrace vody bez elektřiny. V nanovláknech jsme dali přednost těmto oblastem před kosmetikou. Je pro nás důležité, že máme reálné řešení, které umožní řešit dopady znečištěného životního prostředí na člověka. Každý potřebujeme dýchat čistý vzduch a mít vodu, která nás nezabíjí. Ani si to tady v ČR neuvědomujeme, ale tyto problémy se týkají miliard lidí. A technologie Nanospider a know-how našich výzkumníků je umí řešit. Na technologii výroby těchto produktů máme taktéž patent. Když si uvědomíte, že naše malá země dokázala vyvinout a komercionalizovat dvě opravdu průlomové technologie – Hydal a Nanospider – je to opravdu velký úspěch. Protože díky těmto technologiím my můžeme na trh uvádět aplikace. Bez nich by to byly jen pěkné vize nebo publikace o něčem, ale produkty by na trhu nebyly.

Vyřešit zdánlivě nevyřešitelné a najít odlišnou konkurenční cestu je vždy velká radost. Musí to být i emoční dopink, vítězství přece chutná sladce. Zobecnit takto neskutečné výsledky by však bylo příliš povrchní. A tak – čeho bylo více za těch několik let: štěstí, nebo problémů?

Jednoznačně problémů. Už delší dobu s nadsázkou říkám, že máme jen jedinou jistotu – že každý den budeme řešit problémy. A protože je už dlouhé roky úspěšně řešíme – zažíváme i ty opojné okamžiky štěstí. Já dnes plně chápu, proč je reálných inovací tak málo – protože ta cesta k nim je opravdu extrémně náročná. Pokud byste se chtěla zeptat, kde bereme motivaci, tak si dovolím citovat: „Naděje není to přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že má něco smysl – bez ohledu na to, jak to dopadne.“ Tento citát Václava Havla nejlépe vystihuje to, co děláme a proč to děláme.

otázky připravila Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3