INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

kijonkováSimona KijonkováNezaměnitelná osobnost, výrazná tvář českého i mezinárodního businessu, žena mnoha aktivit, činorodá podnikatelka, kterou jsem ještě nikdy neviděla zamračenou, odmítavou, nevlídnou. Vždy si najde čas, aby prohodila pár slov, zamávala na pozdrav, a hlavně se pořád usmívá. To je významný signál i charakteristický rys její povahy, jejího já. Ostatně ne nadarmo odborníci říkají, že řeč těla je prvkem, který člověku slouží, a že jak vyzařujete, tak vám osud vrací. Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, jež je dnes součástí skupiny Packeta, vytvořila projekt, který si získal svojí užitečností nejen pozornost, ale i srdce tisíců uživatelů. Výsledky práce Simony Kijonkové zaujaly také porotu prestižní soutěže MANAŽERA ROKU, který vynesl jednoznačný verdikt k ročníku 2018 letos v dubnu na pražském Žofíně a tuto obdivuhodnou hybatelku dějinami businessu ohodnotil jako vítězku kategorie Služby.

Před devíti lety vstoupila Zásilkovna na český logistický trh jako nováček. Dnes je to značka s globálním dosahem. Přesto se často označujete jako holka z obýváku... Co vás vedlo právě tímto směrem businessu? Byla to nespokojenost s určitými službami u nás?

Sen o tom, že budu podnikat, mne provázel od dětství. K logistice vedla cesta přes IT, což bylo mé tehdejší hobby. Po večerech jsem dělala webové stránky a učila se programovat jako samouk. Řekla jsem si, že bych měla zkusit podnikat v něčem, co mě baví. Založila jsem tedy IT firmu. V éře vedení IT firmy jsem byla v každodenním kontaktu s e-shopy. Jeden e-shop jsem si naprogramovala i pro sebe, abych si na vlastní kůži okusila všechny peripetie, kterými prochází začínající e-shopaři. Díky vlastnímu e-shopu i zkušenostem svých ostatních klientů jsem postupně zjistila, že na trhu je v oblasti logistiky velká díra. E-shopům chyběla výdejní místa, jako měla tehdy například Alza, a chyběl jim kvalitní projekt, který by jim přes jedno napojení na systém umožnilo využít desítky dopravců. A tak vznikl průlomový nápad a narodila se Zásilkovna.
Dnes patří Zásilkovna mezi nejúspěšnější společnosti v Česku, které poskytují komplexní logistické služby jak pro internetové obchody, tak i pro fyzické osoby. Je to dlouhodobě zisková společnost, která financuje svůj rozvoj výhradně z vlastních zdrojů. Aktuálně má přes 2300 výdejních míst v celé střední a východní Evropě, kde spolupracuje s více než 26 000 e-shopy.

SimonaDnes obsluhujete 15 zemí Evropy, za měsíc byste si rádi podmanili tento kontinent celý. Mapujete ruský trh, kam již zapouští Zásilkovna kořeny, rozhlížíte se v Číně, jednáte aktivně s Indií. To je na maminku tří dětí docela výkon...

Baví mě každé ráno vstávat s hlavou plnou myšlenek a vizí. Baví mě řídit projekty a dávat jim směr. Obvykle dělám dvě věci najednou a do šesti hodin práce se mi musí vejít deset. Jsem dost energická a nikdy jsem neuměla sedět v klidu v koutě. Moje práce mě velmi těší a dává smysl mému životu. I když bych si dnes mohla říct, že současné aktivity mých firem jsou úspěšné, do budoucna dobře nastavené a já osobně bych mohla zvolnit a pasivně si užívat, nic takového neudělám. Jsem činorodý člověk a to, co dělám, mne opravdu naplňuje.

Ostatně – kolik let je ratolestem a jak si organizujete domácnost? Jste schopna se jim každý den věnovat? Alespoň chviličku?

Mým dětem je dnes šest, osm a deset let. Ve své současné pozici už naštěstí nemusím být osobně přítomna veškerému operativnímu dění v mých firmách. Úkoly deleguji, účastním se důležitých porad a se svými zaměstnanci diskutuji nad budoucností a cíli našeho businessu. Rozhoduji, které cíle jsou správné a reálné, a pomáhám nacházet způsoby, jak jich co nejlépe dosáhnout. I přes to, že je práce pořád hodně, někdy stačí být doma, mít k dispozici telefon a internet. A právě toho využívám k tomu, abych se svými dětmi trávila co nejvíce času.
Za svůj největší životní úspěch nepovažuji ten v podnikání, ale to, že mám tři zdravé a šikovné děti, skvělého manžela a spokojenou rodinu. V dnešní době vysoké rozvodovosti, v době, kdy rodina nabývá různých podob a život v manželství vnímá generace Z jako přežitek, si svého vztahu s manželem, dětmi a širší rodinou velmi vážím a snažím se jak s nejbližší, tak i se širší rodinou, kam spadá rodina mé sestry, švagrové a švagři a rodiče moji a manžela, trávit co nejvíce času. S manželem jsme s dětmi opravdu často, vozíme je na kroužky, máme společné koníčky, rádi a hodně cestujeme. V létě odjíždíme téměř na dva měsíce do zahraničí. Kolegové si již za ta léta zvykli na moji digitální abstinenci v tomto období.

Matky těžko dokážou oddělovat pracovní a osobní záležitosti, zkrátka i při obchodním jednání mají své děti stále v hlavě, jak se říká. Jak je tomu u vás?

V tomto nejsem žádná výjimka. I když jsem na důležité poradě, kde se rozhodují významné věci, v hlavě mi třeba vyskočí otazník, zda si mé dítě nezapomnělo doma výkres, co mělo odnést do školy. Prostě spousta krásných starostí, které jsou svázány s tím, že máte děti. Každá žena by se měla snažit být co nejlepší matkou. Snažím se o to pochopitelně i já, nehledě na to, kolik povinností mi na daný den přichystalo moje podnikání.

DSC 9948Loni vznikl holding Packeta. Co všechno zastřešuje?

Skupinu Packeta, kam spadá také Zásilkovna, tvoří deset firem. V loňském roce měla skupina našich firem obrat 790 milionů korun. V meziročním srovnání šlo o 70% nárůst. Počet přepravených zásilek byl 11 milionů. Aktuálně má 700 zaměstnanců. V letošním roce očekáváme obrat ve výši 1,3 miliardy korun a 18,5 milionu přepravených zásilek. Skupina bude také pokračovat v upevňování svých pozic na zahraničních trzích a v expanzi do dalších zemí. Nyní působíme celkem v 15 státech, do konce letošního června chceme být ve všech zemích Evropské unie, a navíc na Ukrajině, ve Švýcarsku a Rusku.

V těchto dnech rozbíháte další unikátní službu, doručování zásilek mezi jednotlivci, fyzickými osobami navzájem. Pojmenovali jste ji Mezi námi, a vstoupili tak do nového segmentu. Lidem jste nabídli levnou alternativu k již existujícím možnostem prostřednictvím mobilní aplikace. Konkurence bude možná žárlit...

Ano, její cena začíná již na 65 korunách, patří mezi nejlevnější na trhu. Zákazník vyplní všechny potřebné údaje pro odeslání zásilky pohodlně kdekoliv přes mobilní aplikaci a na podacím místě Zásilkovny sdělí pouze vygenerované heslo k zásilce. Žádné fronty, žádné zbytečně dlouhé formuláře. Ve srovnání s jinými kurýrními službami v ČR dokáže služba Mezi námi odesílat zásilky jak s dobírkou,
tak bez dobírky.
První týden fungování služby Mezi námi splnil naše očekávání. Celkem si naši aplikaci, kterou je třeba ke službě využít, stáhlo za toto počáteční období přes 14 000 uživatelů. Za těch málo dní, kdy služba Mezi námi funguje, si zákazníci poslali už tisíce zásilek a jejich počet stále výrazně roste, každý den přibližně o 50 %. S vývojem jsme velmi spokojeni. Odpovídá tomu, jaké plány jsme měli před spuštěním. V tomto roce bychom se chtěli dostat na milion zásilek, což je podle dosavadních
čísel velmi reálné.

Byla jste nominována do prestižní soutěže MANAŽER ROKU 2018, kde jste získala významné ocenění – stala jste se vítězkou kategorie Služby. Těch vítězství však za sebou máte více. Co pro vás znamenají, k čemu vás motivují?

Samozřejmě taková ocenění potěší. Jsou to signály, že si někdo všiml vaší práce a že snad jdete po správné cestě. Na druhé straně takováto ocenění nepřeceňuji. Není to něco, za čím bych se hnala a kam bych systematicky směřovala svoji energii. Významným bonusem těchto ocenění je, že se při jejich předávání mám možnost potkat se spoustou inspirativních lidí, kteří překonali mnoho různých překážek a nakonec uspěli. Ocenění Manažer roku 2018 v kategorii Služby vnímám jako ocenění práce celého týmu, protože kolegové jsou kolikrát ve svých oborech lepší než já a mým úkolem je najít ty nejšikovnější lidi na trhu, obklopit se jimi, dávat jim prostor k realizaci a motivovat je.

IMG 6986Mnozí vás obdivují pro vaši nevyčerpatelnou energii a ptají se, odkud ji berete. Určitě to není jen o tom, že vás baví podnikání a že máte radost z úspěchu na trhu, objevování nových možností...

Již odmala jsem byla hodně energická a hodně toho zvládala. Prožila jsem si velmi těžké dětství a již ve třinácti letech si uvědomila, že se o sebe budu muset postarat sama. Moje energie, tvrdohlavost a tah na branku jsou dílem vrozené vlastnosti, ale podstatné bylo i to, že jsem se rozhodla změnit svoji budoucnost. Baví mne neustále na sobě pracovat a přijímat nové výzvy. To je z mého pohledu dost klíčové. Pokud vás vaše práce a přicházející výzvy takto oslovují a splněné cíle na­plňují, nevyčerpá vás to, jako kdybyste dělali něco, k čemu nemáte vztah, co neděláte rádi a nebaví vás to…

Poskytujete komplexní služby pro internetové obchody a prostředí tohoto typu velmi dobře znáte. Dá se odhadnout, co ještě se bude přes internet třeba za deset let prodávat?

Vždy se snažím hledět do budoucna, abych byla včas připravená na nadcházející změny, které nezvratně přijdou. Business není klidnou stojatou vodou, která by vás nechala dlouho pasivně rozjímat. Z toho důvodu se mé firmy neustále snaží inovovat vše, co je možné. Proto například Zásilkovna začala doručovat zásilky prostřednictvím taxi služby Liftago. Škála zboží, které se prodává na internetu, se neustále rozšiřuje a ještě dlouhou dobu rozšiřovat bude. Stále je hodně výrobků a služeb, které není nutné prodávat jen v kamenné prodejně. Velký prostor vidím ve službách, proto jsem založila online projekt Robeeto.com, kde si můžete rychle najít výpomoc ve službách nebo sami nějakou nabídnout.

Měla jste také někdy strach z toho, že se vám něco nepovede?

Samozřejmě. Strach dává člověku soudnost, mantinely a vyvíjí tlak na to, aby vaše rozhodnutí byla správná a nevedla k neúspěchům. Obavy spjaté s důležitými rozhodnutími i budoucím vývojem vašeho podnikání k tomu určitě patří. Jde jen o to ten strach, nebo lépe řečeno obavy, správně vybalancovat, aby vám nebránily dávat si odvážné cíle. Obavy vás chrání před neuváženými rozhodnutími vedoucími k neúspěchům, ale neměly by vám bránit dávat si velké cíle.

A naopak – kolik radostí denně prožíváte?

Toho je naštěstí hodně. Člověk by se měl umět radovat z maličkostí, i když si stanovuje velké cíle. Největší radost mi pochopitelně přináší moje rodina, moje děti a můj manžel. Mít tři malé děti, to je nepřetržitý řetězec zajímavých a radostných událostí, protože dětský svět je naprosto jiný než logický svět dospělých. V práci mi dělají radost moji kolegové, když se něco důležitého podaří, dosáhne se nějaké vytyčené mety nebo když statistiky ukazují, že se nám daří stále lépe a že naše předchozí rozhodnutí byla správná.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3