INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Zuzana Synková kopieZuzana Synková Kdybych se jako vlastník firmy, jež vyrábí třeba originální bylinné čaje nebo designové košíky na ovoce, rozhodla proniknout na zahraniční trh, obrátila bych se určitě co nejdříve na CzechTrade. Snažila bych se zjistit, jakou mám šanci oslovit zákazníky v Evropě nebo v Austrálii, jakou možností jsou kontakty, jež zahraniční kanceláře této státní agentury mají. Know-how, které odborníci z CzechTradu za léta působení doma i za hranicemi naší vlasti nasbírali, je nezastupitelné. Pomohlo řadě českých vývozců. Součástí aktivit je výrazný marketing CzechTradu. Ing. Zuzany Synkové, ředitelky odboru marketingu a analýz, jsem se zeptala:

Agentura CzechTrade je kus vašeho profesního života. Co vlastně marketing v tomto případě obnáší a jaké vývojové etapy má za sebou?

CzechTrade pro mě opravdu znamená kus života. Začala jsem zde pracovat v lednu 2000 a prošla si nejrůznějšími pozicemi, z nichž klíčové byly pozice exportního konzultanta a čtyřleté působení v zahraniční kanceláři v Německu. Je to dlouhá doba, po kterou se CzechTrade v průběhu času hodně měnil, a mě bavilo, vlastně stále baví, být u toho. Marketing mám na starosti od roku 2013 a za tu dobu jsme ušli kus cesty. Byť působíme v oblasti státní správy, pojetí marketingu CzechTrade má blízko k tomu komerčnímu. Máme jednotný vizuální styl, zajímavé mediální projekty, online kampaně, plně funkční CRM systém a nabídku služeb nastavenou tak, aby reflektovala potřeby klientů, tedy exportérů jakékoliv velikosti a fáze zralosti.

Obor, který vám přirostl k srdci, svým způsobem propojuje všechny větve činnosti CzechTradu. Co je především jeho cílem?

Cílem je pochopitelně klient. V našem případě úspěšný exportér, spokojený s pomocí CzechTrade. A pokud si to nenechá pro sebe, tím lépe. Jde nám o to, aby firmy CzechTrade braly jako partnera, který jim umí poradit a se kterým ho pojí společný cíl – úspěch v zahraničí. Nejlépe funguje příklad a dobrá zkušenost, proto sdílíme úspěchy firem, a snažíme se tak inspirovat další.

V hledáčku agentury je pomoc českým exportérům, ať na domácí, nebo zahraniční půdě. Jak v tom figuruje právě marketing?

V centru všech našich aktivit je český exportér. Jemu je uzpůsobena nabídka služeb. Neděláme nic, co by firmám nepřinášelo konkrétní užitek, takzvaně akce pro akce, ani si neděláme čárky za projekty, které vypadají dobře na papíře, ale v praxi nefungují. Nebráníme se ničemu novému, zkoušíme nové projekty, všechny ale objektivně vyhodnocujeme. Pokud nefungují, příště zvolíme jinou cestu. Firmám nenutíme různé balíčky služeb a podobně, ale vyslechneme si, co potřebují a kam míří, a společně pak připravíme strategii firmě na míru. Každoročně si nezávislým průzkumem také ověřujeme, jaké jsou preference firem, ať z hlediska teritorií, nebo služeb, které jim je schopen stát v oblasti podpory exportu nabídnout.
V zahraničí zase pomáháme prodávat dobré jméno České republiky a prezentujeme obory, ve kterých vynikáme v celosvětovém měřítku, a samozřejmě také konkrétní české výrobce. Cílem je vzbudit zájem zahraničních obchodních partnerů o české výrobky a služby. Parketou CzechTradu jsou v tomto smyslu B2B aktivity, které umíme velmi dobře a které hlavně přinášejí konkrétní výsledky. Tím, že jsme za poslední dobu hodně aktivní v rámci ETPO, což je sdružení evropských agentur na podporu obchodu, právě jako je CzechTrade, máme možnost si ověřovat, že na to jdeme dobře. V něčem dokonce výrazně vynikáme v evropském porovnání – např. máme propracovaný systém exportního vzdělávání a efektivně podporujeme průmyslový design.

Když shrnete výsledky za letošní rok, z čeho máte největší radost? Naučily se vás vnímat i menší rodinné firmy, které uvažují o vývozu?

Každý úspěch firmy, která s námi spolupracovala, nás moc těší. U těch nejmenších rodinných firem je radost o to větší, že firma musela vynaložit hodně velké úsilí, aby uspěla. Ve srovnání s velkými firmami má mnohem menší tým lidí, menší finanční prostředky, ale o to větší snahu. Samozřejmě musí mít nějaké reálné předpoklady, aby se mohla pustit na zahraniční trh. Něco zvládnou tyto firmy samy, jinde jim pak pomůžeme my, hlavně jde o prošlapání cesty na zahraničním trhu a pomoc se získáním kontaktů.
A jak bych shrnula letošní rok? Pomalu se blíží ke konci, takže představu už mám. Byl náročný, ale hlavní akce už máme za sebou. Tradiční únorové setkání Meeting Point CzechTrade, kdy firmy konzultují své exportní záměry se všemi 50 řediteli zahraničních kanceláří a navazující společenské kontakty s klienty v pražském Mánesu, se i letos povedlo na výbornou. Ale nejvíc mě potěšila akce, která byla pro nás letos novinkou a na jejíž přípravu jsme měli hodně málo času – byl to Designblok. Letos poprvé jsme jako agentura vystavovali na prestiž­ním designérském veletrhu v říjnu v Praze. A protože průmyslový design, který úzce souvisí s exportem, výrazně zvyšuje šance firem na úspěch v zahraničí, podporujeme už deset let, přítomnost na Designbloku dala této aktivitě jiný, konkrétní a zcela praktický rozměr. Jde nám o propojení firem a designérů, což se nám daří a tady jsme to mohli konečně předvést. Ohlasy firem byly skvělé a skvělá byla i spolupráce s organizátory Designbloku. Příští rok to chceme zopakovat.

Působit v exponované manažerské pozici pro ženu-matku není vždy nejjednodušší. Jak důležitá je pro vás organizace času? A čemu vás to ve vaší profesi naučilo?

Ano, jsem žena-matka, konkrétně desetiletých dvojčat, a čerstvě taky spolumajitelka štěněte! Lze to skloubit tak, aby vše fungovalo jak v práci, tak doma. Chce to ale zaměřit se na to důležité a umět vytěsnit to nepodstatné. Nezdržovat se zbytečnostmi a pochopitelně pracovat s časem. A to dost důsledně. Mateřství mě vrátilo na zem. Umím rozlišit, co ještě zvládnu, a do čeho už si nemůžu dovolit jít, protože doma na mě čeká rodina, která mě potřebuje.
V práci beru jako naprosto nejdůležitější tým lidí kolem mě. Každý má své kvality a schopnosti, každému je potřeba se individuálně věnovat a vedle jeho předností znát i jeho nedostatky a slabiny. Je to náročné, ale podmínky, které se pro tým podaří vytvořit a respektování každého jednotlivce, dávají dohromady úspěšně fungující celek.
Občas ocením, že bydlím za Prahou a do práce dojíždím. Cestou mám totiž možnost přepnout z manažerky na mámu!

otázky připravila Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3