INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

 K1B7948 kopieKateřina JezerskáZnačka FENIX patří k řadě společností, které založil či koupil výjimečný podnikatel Ing. Cyril Svozil. Ať již v Jeseníku, nebo v Praze, či za hranicemi naší vlasti. Jednatelkou jedné z nich, FENIX Trading, s. r. o., která se stará o obchodní aktivity doma i v zahraničí, je dcera Kateřina Jezerská. Když jsem ji slyšela zasvěceně a poutavě přednášet o výsledcích skupiny firem na podzimní tiskové konferenci v našem hlavním městě, nesmírně jsem si přála, aby vystoupila i na stránkách Madam Business:

Největším trhem je pro vaši společnost ten český. Oč mají zákazníci především zájem?

Zájem se liší trh od trhu. V ČR, tak jako například ve Skandinávii, je největší poptávka zejména po podlahovém vytápění, které naši zákazníci volí nejen ke zvýšení komfortu např. v koupelnách, ale vytápí jím celý byt nebo dům. Ale například v Rakousku, Slovinsku nebo Holandsku je velmi oblíbené vytápění sálavými panely (tzv. infrapanely). Já osobně preferuji celoplošné stropní vytápění topnou fólií nebo topnými moduly, které máme nově v nabídce. Stropní vytápění rovnoměrně vytopí celou místnost a ohřeje i podlahu a dle testů prováděných pracovníky ČVUT bylo vyhodnoceno jako nejkomfortnější, s podílem sálavé složky až 87 %. Nicméně koupelnu bez podlahového vytápění si již nedokážu představit. Většinou však doporučujeme systémy kombinovat dle konkrétních potřeb zájemce.

Je odběratelem konečný uživatel – stavebník, nebo to jsou zejména firmy?

To je také různé. V ČR máme síť tzv. autorizovaných partnerů. Jde především o instalační firmy, které jsou schopné zajistit navržení vhodného topného systému, následnou instalaci i technickou podporu. Prodáváme však i přes velkoobchody, stavebním firmám, výrobcům dřevostaveb, srubů i roubenek. Máme i vlastní e-shop, takže jsme schopni obsloužit i konečné zákazníky.

FENIX Trading je výrazným hráčem exportu. Do jakých zemí vyvážíte a kde všude máte vlastní firmy?

Zhruba 70 % zboží exportujeme do více než 70 zemí na čtyřech světových kontinentech. Vlastní dceřiné firmy máme na Slovensku, ve Velké Británii, Francii, Španělsku, Norsku, Německu a Polsku. Nejsilnějším kontinentem je pro nás Evropa, ale daří se nám i v Severní a Jižní Americe, Austrálii a na Novém Zélandu. V Asii bohužel v současné době ztrácíme a Afrika se nám také moc nedaří.

Posledním akvizičním krokem se stalo Polsko. Co pro vás tento region představuje?

Polsko pro nás historicky bývalo silným trhem, navíc jde o našeho souseda, takže bylo jednou z priorit se zde více prosadit. Bohužel se náš dlouholetý partner dostal do osobních problémů a posledních několik let ztrácel na výkonnosti. Jsem ráda, že jsme se dohodli a nyní pokračujeme společně pod vlajkou Fenix. Již teď vidíme první výsledky a rosteme v Polsku o více než 40 %. Pevně věřím, že potenciál je daleko vyšší.

Kde probíhá výroba toho všeho, co tvoří váš sortiment? V Jeseníku?

Náš největší výrobní závod je v Jeseníku. Prvním výrobkem z roku 1990 byly sálavé panely. V ro-ce 2001 jsme zahájili produkci topných kabelů. Topnou fólii pro podlahové i stropní vytápění vyrábíme v naší dceřiné firmě ve Skotsku a menší výroby máme i na Slovensku, ve Francii
a Španělsku. Naše španělská dceřinka Ceilhit je výrobcem topných kabelů již od roku 1975 a v devadesátých letech byla naším dodavatelem. I kvůli tomu, že změnou majitele tam měli problémy s dodávkami a nestálou kvalitou, jsme se rozhodli pro vlastní výrobu topných kabelů. A v roce 2010 jsme Ceilhit společně s jeho mateřskou firmou ACSO koupili.

Vím, že jste dali do velké míry přednost robotům. Jak se s nimi zaměstnanci sžili?

V podstatě dobře. Roboti k nám přišli v době, kdy byl a pořád je nedostatek pracovníků na trhu, takže nedošlo k žádnému propouštění a nahrazování zaměstnanců právě jimi. Navíc automatizace (nejen roboti) všem usnadnila, a hlavně zefektivnila práci. Zaměstnanci teď za stejnou dobu vyrobí daleko více výrobků a tím, že je výroba v jedné úrovni a nemusí nic přenášet, tak si dovolím tvrdit, že je práce méně fyzicky náročná. Co bylo ale zpočátku problémem? Najít odborníky, kteří budou schopni s roboty pracovat. Lidi, kteří se naučí roboty ovládat, řešit problémy, když dojde k nějaké chybě. Zjistili jsme, že nyní potřebujeme více kvalifikovaných zaměstnanců než dříve.

Nespokojili jste se jen s výrobou a prodejem, ale baví vás hravé projekty v různých zemích. Například jste pomohli francouzským vinařům, ošetřujete trávníky fotbalistům. O jaké záležitosti jde?

Majoritou našich prodejů zůstávají topné systémy pro domácnost a terciální sféru. Prosazujeme se ale stále více i v průmyslových a zemědělských objektech a také vyhříváme chodníky, cesty, odmrazujeme potrubí a chráníme okapy a žlaby před zamrznutím. To vše je náš standardní sortiment. Co se týče speciálních projektů, tak tím, že jsme se na našich trzích dostali do povědomí zákazníků, přicházejí poptávky na různé zajímavé projekty, jako jsou například vinice v oblasti Champagne. Konkrétně na tomto projektu se podílely naše dceřinky z Francie a Španělska a instalovaly topný kabel na 40 hektarech vinice (zhruba 40 km kabelu). Jde o zkušební projekt, a pokud se zde náš přístup osvědčí, mohlo by jít o velmi zajímavý nový sektor pro naše topné systémy. A proč se vlastně vinice vyhřívají? V posledních letech přicházelo jaro dříve a vinná réva začala pučet již v březnu. Když ale v dubnu uhodily ranní přízemní mrazíky, dokázaly zničit celou úrodu. Ve větších doménách to řeší vrtulníky, které stlačují teplý vzduch k zemi nebo používají speciální svíce. Naše řešení je snadné a ekonomické.
Co se týče fotbalových stadionů, tak máme dlouhodobé zkušenosti s vyhříváním přírodních trávníků, kde je topný kabel uložen ve vrstvě hlíny a chrání kořínky. Ve Skandinávii používají výhradně umělou trávu, což byl nejen pro nás celkem oříšek. Topný kabel je instalován na vrstvě izolace a je pokrytý kobercem umělé trávy. Konstrukce je tedy velmi tenká a tloušťka topného kabelu musí být do 3,5 mm. Je nutné, aby byl kabel odolný nejen mechanicky, trávníky se totiž solí, takže kabel leží ve slaném roztoku, což je velmi agresivní prostředí. Před námi zde pohořely topné kabely od tří různých konkurenčních firem, z jejichž chyb jsme se poučili. Pevně věřím, že naše řešení bude fungovat k plné spokojenosti nejen fotbalových fanoušků a opět se nám otevře další zajímavý trh. Pro informaci – v roce 2018 jsme takto zvládli čtyři fotbalové stadiony a v roce 2019 dokonce už 11 stadionů! Na jednom stadionu je instalováno na 88 km topného kabelu.

Znamená to, že prodáváte také nápady, řešení, snažíte se sbírat zkušenosti i tam, kde je potřeba neobvyklého přístupu?

Samozřejmě. Snažíme se obsáhnout co největší část trhu, protože nikdy nevíte, kdy třeba, i ne vlastním zaviněním (např. kvůli legislativě), můžete o nějakou část trhu přijít. Do Skandinávie dodáváme topné kabely, které slouží k vytvrzení betonu. Kabel je v provozu pouze po dobu procesu zrání betonu, který trvá zhruba dva týdny, a poté je vidlice odstřižena a zůstává v konstrukci. Jde o náš oblíbený produkt s nulovou poruchovostí. V Holandsku topnými kabely plašíme myši. Vyvíjíme speciální panely do biofarem, kde je potřeba vyššího IP krytí. Chráníme topnými kabely satelity na střechách před zamrznutím atd. Vždy se snažíme svým zákazníkům vyjít vstříc a najít pro ně nejvhodnější cestu.

V příštím roce se chystáte na jeden veliký mezinárodní veletrh, máte velkolepé plány. Oč přesně půjde?

Pravidelně, již od roku 2005, se účastníme mezinárodního veletrhu ISH ve Frankfurtu a poslední dva ročníky jsme byli na mezinárodní výstavě MCE v Miláně, kam se chystáme i v příštím roce. Máte ale asi na mysli EXPO v Dubaji, které se bude konat od října 2020 do dubna 2021. Je pro nás velkou ctí, že jsme byli vyzváni, abychom se tak prestižní události účastnili, a stali se navíc oficiálním partnerem české účasti. V rámci rotační expozice, která se po celý měsíc březen bude věnovat tématu „čes­ká energie“, zde vystavíme hned dva exponáty. Prvním z nich bude model domu ve standardu 2020 jako aktivního prvku energetické soustavy, na kterém představíme energetický koncept firmy Fenix. Pro vaši představu – náš energetický koncept jsme již prezentovali na tzv. malém expu v Astaně. Druhým exponátem bude akumulační stanice AES 10 od společností AERS s.r.o., která je již druhým rokem součástí skupiny FENIX. Navíc po celou dobu světové výstavy, tedy od 20. 10. 2020 do 10. 4. 2021,
bude zapůjčen Českému pavilonu umělecký exponát zhotovený Jakubem Neprašem Ener-gie Fénix.

Čím vás a kdy oslovila značka Fenix?

To je opravdu těžká otázka, protože znám Fenix od samotných počátků, kdy táta firmu zakládal. To jsem ve Fenixu pracovala jako brigádník a během všech volných chvil i topné sezony jsem vypomáhala ve výrobě. Po ukončených studiích v roce 2000 jsem začala ve firmě pracovat a jsem zde dodnes, takže mě asi značka Fenix velmi oslovila!

Co patří k dobrému jménu seriózního obchodníka?

Snažíme se být ke svým zákazníkům vždy otevření a korektní. Neklameme je smyšlenými historkami o kosmické technologii našich topných systémů apod. Když uděláme chybu, snažíme se ji vyřešit k plné spokojenosti dotyčného. Myslím, že se nejlépe pozná seriózní obchodník nebo firma, když nastane problém.

Máte více vztah k businessu, nebo energetice?

Mám ráda náš obor a baví mě podílet se na vývoji nových výrobků, účastnit se nových projektů, které mohou naši nabídku dostat do jiných segmentů. Také ráda pracuji s exportními trhy, tedy baví mne naše aktivity za hranicemi rozvíjet, stejně tak jako objevovat trhy nové. Takže mám spíš vztah k businessu.

Svým způsobem měníte svět. Učíte správně hospodařit se zdroji, být šetrní k přírodě. Jaký je to pocit?

Určitě příjemný! Pro budovy, které se dnes staví, je opravdu elektřina nejlepším řešením a koneční zákazníci to ví i přes silnou lobby teplárenského sdružení a velkou podporu tepelných čerpadel. Elektrické vytápění je levné na pořízení, můžete si zvolit způsob vytápění pro každou místnost individuálně dle svých potřeb. Při výkonech, které se zde instalují, je i levný provoz. Navíc elektrické vytápění můžete přesně a snadno regulovat, opět v každé místnosti zvlášť. Nedochází k žádným ztrátám jako u teplovodního vytápění, kdy je reakce pomalá. Vysvitne slunce a v místnosti se ohřeje teplota vzduchu na požadovanou hodnotu a topení se ihned vypne. Navíc kombinace s neobnovitelným zdrojem a domovní akumulační stanicí je ideální. Ne nadarmo je naším sloganem: Budoucnost je elektřina!

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3