INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Zájem rodin i jednotlivců o stavbu pasivních domků v Česku prudce stoupá. Dle Centra pasivního domu, které mapuje tuzemskou výstavbu nízkoenergetických staveb, požádalo o státní dotaci na ně od začátku dubna už více než 400 domácností. Za celý loňský rok si přitom o příspěvek napsalo pouze 700 žadatelů. Mění se zároveň i stavební preference rodin. Zatímco dříve se snažily na vlastní stavbě co nejvíce ušetřit, nyní jsou ochotny investovat vyšší částky a pořizovat kvalitnější stavební materiály. Důležitější je pro ně budoucí úspora a dlouhodobá kvalita bydlení, kterou nalézají právě v takzvaných pasivních domech.

Stavební preference a nároky Čechů na výstavbu se za poslední rok výrazně změnily. Při plánování už pro ně není klíčovou záležitostí pořizovací cena, ale dlouhodobá úspora a komfort. Centrem jejich pozornosti se stávají pasivní domy. „Pro zákazníky už není primární to, jestli je stavba levná, ale zajímá je naopak řešení, kde nevznikají poruchy a zároveň vznikají velké úspory v teplech,“ hodnotí českou stavební poptávku Jan Krampl ze společnosti HELUZ, která je největším českým výrobcem cihel. „Ještě před dvěma lety byly dotazy na pasivní domy opravdu ojedinělou záležitostí, zeptat se na ně přišli třeba dva zákazníci za měsíc. V tuto chvíli registrujeme několik dotazů denně,“ dodává.

Pasivní domy totiž garantují měrnou spotřebu tepla nepřesahující 15 kilowatthodin na metr čtvereční za rok. Znamená to, že dokážou oproti běžným stavbám uspořit až 90 % nákladů na vytápění. Mají též kvalitní a stálé vnitřní prostředí. Využívají totiž takzvané rekuperace, tedy získávání tepla z odpadního vzduchu v místnosti a následné předání tohoto tepla čerstvě příchozímu chladnému vzduchu. Přísun čistého vzduchu je tak v interiéru zajištěn i v zimě nebo v noci, kdy majitelé nemohou či z jakéhokoli důvodu nechtějí zrovna otevřít okno. Právě tyto vlastnosti navyšují pořizovací cenu pasivních domů, ve skutečnosti však nejsou energetické stavby nijak výrazně dražší. Důležitý je výběr vhodného projektanta.

„Zkušený architekt či projektant umí navrhnout pasivní dům, jehož pořizovací náklady jsou maximálně o 15 % vyšší oproti výdajům na ten běžný. Poptává-li investor u nějaké firmy pasivní dům a dostane se mu odpovědi, že by měl zaplatit o třetinu, nebo dokonce o polovinu více, měl by to pro něj být jednoznačný signál, že firma neví, o čem mluví. Takové neodborné firmy pak vytvářejí iluzi o tom, že pasivní dům musí být velmi drahý,“ popisuje Iva Černá z Centra pasivního domu, což je nezávislé odborné sdružení poskytující konzultace, poradenství nebo certifikace pasivních staveb.

Stoupající poptávku po úsporných a rentabilních stavebních technologiích potvrzuje též například Lubomír Valenta z firmy Lomax. Češi podle něj myslí na komplexní úsporu i v detailech domu. „Naši zákazníci se stále častěji zajímají o způsoby, jak zamezit zbytečným únikům tepla například z garáží. I dobře vybraná garážová vrata pro ně totiž mohou předznamenat nižší náklady.“ Ušetřit se mimo jiné snaží i na procesu stavění a stavby na klíč nahrazují takzvanou svépomocí. „Lidé přestávají ve velké míře využívat stavební firmy a snaží se hodně věcí udělat sami,“ potvrzuje Eliška Klimešová z podniku Xella CZ, který v Česku zastupuje značku Ytong.

Motivací ke stavbě pasivního domu jsou pro rodiny pak i dotace v rámci programu Nová Zelená úsporám. Ministerstvo životního prostředí totiž v rámci takzvané druhé výzvy programu připravilo celkem 1,9 miliardy korun, které chce poskytnout na snižování energetické náročnosti stávajících rodinných domů, výstavbu rodinných domů s velmi nízkou energetickou náročností a efektivní využití zdrojů energie. Od 1. dubna 2014, kdy program začal, bylo přihlášeno více než čtyři sta nových plánovaných pasivních staveb.

O Centru pasivního domu

Centrum pasivního domu (CPD) je neziskovým sdružením právnických a fyzických osob, které vzniklo za účelem podpory a propagace standardu pasivního domu a za účelem zajištění odpovídající kvality pasivních domů. Dodnes je nejvýznamnější a nejrozsáhlejší odbornou platformou, která podněcuje a moderuje diskusi v oblasti výstavby budov v pasivním standardu napříč expertní i laickou veřejností.

O společnosti HELUZ

HELUZ je největší český výrobce cihelných produktů pro hrubou stavbu. Navazuje na stoletou tradici výroby cihel v Dolním Bukovsku. Na trh dodává cihly, stropy, překlady a komíny, které jsou komplexním řešením pro stavby rodinných i bytových domů.

O společnosti Lomax

Firma LOMAX & Co spol. s.r.o. vznikla v roce 1992 a dnes je největším výrobcem garážových vrat, předokenních rolet a plotů a bran v ČR. Sídlo firmy se nachází na jižní Moravě v obci Bořetice a již od jeho vzniku bylo hlavním cílem dodávat zákazníkům kvalitní výrobky.

O společnosti Xella Cz

Nadnárodní koncern Xella International je v České republice zastoupen společností Xella CZ, s.r.o. a společností Fermacell GmbH, org. složka Praha. Xella tak u nás zastupuje proslulou značku pórobetonu YTONG.

Značka YTONG se může pochlubit mimořádnou historií, její síla a úspěch souvisí s dlouhou tradicí a východiskem v podobně inovativních technologií. Vývoj produktu YTONG je spjat s poválečným nedostatkem zdrojů na vytápění ve Švédsku. YTONG se stal první značkou, která umožnila obyčejným lidem stavět neobyčejně úsporné domy. Nabízí realizaci vyhřátého, ale úsporného domova, nadstandardní péči a služby.

(tz) 

 

 

 

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3