INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

menšenýPrůzkum společnosti Honeywell, kterého se zúčastnilo více než 1000 respondentů z celé České republiky, ukázal, že Češi si nedostatečně uvědomují riziko možné otravy oxidem uhelnatým ve svých domácnostech. Ačkoli 74 % procent dotázaných přiznává, že mají doma alespoň jedno zařízení na fosilní paliva či dřevo, pouhá 3 procenta Čechů chrání svou domácnost detektorem úniku oxidu uhelnatého.

Průzkum také odhalil, že ačkoli vysoké procento respondentů používá v domácnosti tento typ paliv, pouhých 36 % dotázaných si uvědomuje nebezpečí možné otravy CO. Zbývajících 64 % si toto riziko buďto neuvědomuje vůbec nebo si není jistých.

Oxid uhelnatý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu, který vzniká při nedokonalém spalování organických paliv, jako je například plyn, dřevo nebo uhlí. Může vážně ohrozit zdraví a v krajním případě může i zabíjet, pokud jeho únik není včas odhalen. Špatně nainstalované nebo nesprávně udržované spotřebiče na fosilní paliva a dřevo mohou být příčinou potenciální otravy oxidem uhelnatým.

Před více jak 20 lety vyvinula společnost Honeywell první detektor oxidu uhelnatého pro domácí použití a od té doby se stále drží na špici pokud jde o výrobu těchto detektorů. “Je poměrně znepokojivé, jak malé procento Čechů se snaží chránit svou domácnost před únikem

tohoto plynu,“ říká Ing. Ivan Androník, Country Leader of Environmental and Combustion Control pro Českou republiku společnosti Honeywell. “Je snadné si myslet, že se vás riziko otravy oxidem uhelnatým netýká. Skutečnost je ale taková, že každý, kdo má doma nějaké zařízení na tato paliva, patří potenciálně k rizikové skupině. Proto by lidé měli dělat pravidelnou inspekci a údržbu těchto zařízení, používat je podle instrukcí a zanedbávat by neměli ani pravidelné opravy. Ruku v ruce s tím by měl jít nákup kvalitního a certifikovaného detektoru na únik CO, který splňuje normu EN50291. Takový detektor je totiž schopný zachytit i malé množství CO, které ještě nedosáhlo život ohrožující úrovně.“

Průzkum také ukázal, že vysoký počet respondentů (26 %) říká, že nepodnikají žádné kroky k tomu, aby svou domácnost jakkoli chránili. Více jak jedna třetina účastníků (34 %) se potom rozhodla detektor CO nekupovat, protože mylně věří tomu, že před případným rizikem otravy je dostatečně ochrání kvalitní ventilace.

“Lidé jsou vystaveni riziku otravy tímto plynem především během spánku,” říká MUDr. Zdeněk Schwarz, bývalý ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy. “Patří přitom k rozšířeným mýtům, že riziko otravy představují jen starší spotřebiče. Současně s tím řada lidí ignoruje hrozbu úniku tohoto plynu a svou domácnost před ním chrání buďto zcela nedostatečně nebo vůbec.”

Kampaň: Carbon Monoxide Houses

K běžným příznakům otravy oxidem uhelnatým patří bolesti hlavy, malátnost, závratě, zmatení, rozostřené vidění nebo ztráta vědomí. Pokud k otravě dochází dlouhodobě, může končit v krajním případě až smrtí.

Na podporu osvětové kampaně společnosti Honeywell o úniku oxidu uhelnatého vytvořila proslulá polská fotografka Lidia Popiel sérii poutavých fotografií. Ty velmi živě zachycují skutečnost, že riziko úniku CO se netýká jen starších domů, ale že je jím ohrožen skutečně každý, kdo používá zařízení, jež spalují fosilní paliva.

„Carbon Monoxide Houses“[1] je celoevropská kampaň zaměřená na zvýšení povědomí o možných zdrojích úniku CO, stejně tak jako na varování před nebezpečím, které tento plyn představuje pro naše zdraví. Kampaň cílí na osoby nad 25 let, které žijí v domech a bytech (včetně novostaveb) a používají vytápění na dřevo, uhlí, topný olej, zemní plyn nebo petrolej. Více se o této kampani dozvíte na stránkách www.detectormonoxidcarbon.cz

Metodologie výzkumu:

Sběr dat pro průzkum probíhal od 17. srpna do 20. srpna 2015 prostřednictvím internetové aplikace Instant Research společnosti Ipsos s využitím CASI on-line panelu. Dotazovaná množina respondentů byla reprezentativní vzhledem k české populaci, a to jak z hlediska pohlaví, věku, vzdělání i velikosti bydliště. Statistická chyba se u tohoto typu výzkumu předpokládá v rozmezí 1,38 – 1,90 %.

O společnosti Honeywell:

Honeywell (www.honeywell.com) je přední firmou zabývající se výrobou široké škály technických zařízení, která je na seznamu Top 100 časopisu Fortune, nabízející zákazníkům po celém světě letecké produkty a služby; řídící techniku pro budovy, domácnosti a průmysl; turbodmychadla; a výkonné materiály. Novinky a další informace o firmě Honeywell naleznete na www.honeywellnow.com

 [1] CO vás může otrávit doma

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3