INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Českému exportu dominují země EU, ale firmy posilují rovněž v USA a stále sází na trhy SNS. Podniky elimininují riziko rozšířením počtu exportních teritorií. Od státu očekávají v jednotlivých zemích fyzické zastoupení, téměř třetina exportérů využila služeb CzechTrade, který je nejvyhledávanějším nástrojem státní exportní podpory. Největší brzdou se začíná stávat přílišná regulace a nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Vyplývá to z výsledků průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), který se připravoval ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a agenturou na podporu exportu CzechTrade. Současně AMSP ČR předkládá aktuální Analýzu exportu ČR.

 

Letošní výzkum, který prováděla agentura IPSOS na vzorku 500 malých a středních exportérů, potvrdil, že malé firmy mají nebývalou chuť rozšiřovat vývozní destinace, polovina z nich vyváží do šesti a více zemí. Hlavní překážkou na rozdíl od minulosti již ale nejsou náklady ani neznalost prostředí, ale firmám vadí umělé regulace, rostoucí byrokracie a poprvé se objevuje vážná hrozba nedostatku pracovní síly.

Potvrzuje se dlouhodobý trend růstu zájmu o severoamerické teritorium (v rámci AMSP ČR je to zejména trh USA), potvrzuje se ale rovněž dlouhodobě silná vazba našich podnikatelů na trhy SNS, a to navzdory klesající poptávce v Rusku. Oproti předchozímu roku exportuje do těchto zemí o 7 % více firem.

Malé a střední firmy naopak příliš nevyhledávají podnikatelské mise, ale vyžadují cílenou marketingovou podporu, koncentrovaný informační servis a exportní pojištění.

Z šetření jednoznačně vyplynulo, že firmy považují státní podporu exportu za důležitou. „Podpora malých a středních podnikatelů je pro stát klíčová. Snažíme se poskytnout firmám dostatečné zázemí, které jim usnadní vstup na zahraniční trh. Podle výzkumu nevyužívá tuto pomoc jen necelá pětina exportérů. Toto číslo jednoznačně ukazuje, že má státní politika podpory exportu velký význam,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Téměř třetina všech malých a středních exportérů využila služeb CzechTrade. Menší a střední podniky oceňují zejména fyzickou přítomnost zahraničních zástupců v teritoriích. Až 60 % dotazovaných podniků si cení know-how, 26 % navíc hodnotí pozitivně také znalost obchodních kontaktů. Pro menší podnikatele, kteří se chtějí zorientovat v cizím teritoriu, je CzechTrade coby nekomerční subjekt důvěryhodným a finančně dostupným partnerem. „Většinou mají podniky zájem o pomoc s marketingovými aktivitami, volbou správné komunikační strategie a také o exportní pojištění. Celkem 86 % všech firem, které už s CzechTrade mají zkušenosti, plánují jeho služby využívat i nadále. Polovina zákazníků využívá služeb centrály, třetina se spoléhá kromě centrály také na zahraniční kanceláře,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR, shrnuje výsledky průzkumu a exportní analýzy: „Tuzemští exportéři zažívají nejlepší období od světové krize. S výjimkou Ruska rosteme prakticky na všech trzích, výsledky našich vývozců v Německu, Velké Británii nebo v USA jsou natolik dobré, že je otázkou, jestli budeme schopni na ně v příštích letech navázat. Firmy začínají mít problém se zajištěním výroby a trh práce v tomto nevěstí nic dobrého. Díky dobrým úrokovým sazbám mají podniky rovněž chuť investovat, ale to vše ztrácí smysl, pokud nebudeme schopni garantovat personální kapacity.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3