INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Vrcholoví manažeři bank vyrazili již potřetí do středních škol a gymnázií po celé České republice v rámci projektu České bankovní asociace Bankéři jdou do škol. Pro studenty si připravili speciální 90 minutový workshop. Letos se bankéři věnovali důležitému tématu bezpečného chování na internetu. Kyberbezpečnost je v Česku stále podceňována, což ukazuje i výsledek Indexu bezpečnosti ČBA, který se třetím rokem pohybuje okolo hranice 60 %.

Studenti třetích a čtvrtých ročníků, kteří se projektu Bankéři jdou do škol zúčastnili, se v on-line prostředí pohybují několik hodin denně. To bylo hlavním důvodem, proč se bankéři snažili středoškoláky upozornit na nebezpečí, která na ně číhají na internetu, naučit je rozpoznat hackerský útok a vysvětlit jim, jak jsou banky zabezpečeny.

Spravovat bankovní účet přes internet je běžná věc

Češi využívají ke správě svého účtu internetové bankovnictví rok od roku častěji. Podle průzkumu SC&C pro ČBA svůj účet přes internet spravuje denně každý čtvrtý, týdně je to téměř polovina klientů. Oproti minulému roku také výrazně klesl počet těch, kteří nespravují svůj bankovní účet přes internet vůbec. „Na rostoucích číslech mají výrazný podíl právě mladí lidé, středoškoláci a vysokoškoláci, proto se naše kampaň na tuto věkovou kategorii letos zaměřuje,“ uvádí k projektu Bankéři jdou do školTomáš Hládek, odborník na kyberbezpečnost a poradce ČBA pro platební styk.

Mladí lidé, kteří se s bankovními účty teprve učí zacházet, se od manažerů bank dozvěděli, proč je nutné se o bezpečné chování na internetu zajímat. Bankéři doprovodili workshopy názornými příklady útoků z praxe. „Přestože mají banky aplikace internetového a mobilního bankovnictví zabezpečeny velmi dobře, proti liknavosti a neinformovanosti klientů nic nezmohou. Mnoho lidí tak přijde o peníze svou vlastní nevědomostí či neopatrností,“ říká Tomáš Hládek. Příkladem může být využívání stejného hesla pro bankovní účty, e-shopy, sociální sítě či diskuzní fóra. „Pokud lidé přijdou napadením své elektronické identity, například účtů na sociálních sítích nebo e-mailů o osobní informace, je to nemilé, ale když přijdou i o peníze, je to velký problém. Navíc, když se prokáže, že přišli o finanční prostředky vlastní vinou, nárok na kompenzaci škody nemají,“ dodává Tomáš Hládek.

Ve třetím ročníku se zapojilo 35 středních škol a gymnázií

„Jsem moc rád, že pro letošní ročník bylo zvoleno téma Kyberbezpečnost. Pro studenty to bylo téma rozhodně přitažlivé, 99% teenagerů ve třídě potvrdilo, že má data v mobilu a polovina z nich využívá mobilní bankovnictví pro správu svého účtu. Pojmy jako Malware a Pharming pro velkou část z nich přesto byly nové,“ sdílí svou zkušenost z přednášky Bankéři jdou do škol Robert Chmelař, ředitel marketingu a komunikace ING Bank. „Přednášky ve školách na témata  finančí gramotnosti nám dávají velký smysl a rádi si v rámci naší společenské odpovědnosti vždy najdeme prostor do škol zavítat,“ dodává Chmelař.

„Velmi mě potěšilo, kolik toho studenti o bezpečnosti v on-line prostředí věděli. Ještě příjemnější pak byla živá diskuse se studenty, kteří se podělili o řadu osobních zkušeností ze světa internetu,“ říká Igor Švanda, IT manažer finanční skupiny Wüstenrot, který se setkal se studenty Bankovní Akademie v pražských Vršovicích.

„Byl jsem až překvapen, že 95 % studentů, z nichž většině ještě nebylo 18 let, již má vlastní bankovní účet. Téma informační bezpečnosti pro studenty nebylo neznámé, řada z nich se orientovala i ve složitějších oblastech a anglických pojmech,“ říká Michal Přádka, regionální ředitel pobočkové sítě Raiffeisenbank pro region severní Morava, který dnes se studenty v Olomouci diskutoval.

„Zjištění, že studenti mají velký přehled o způsobech možného napadení svých elektronických zařízení i jejich zabezpečení, mne potěšilo. Padalo i mnoho zajímavých dotazů, což svědčí o tom, že mladým lidem není tato problematika lhostejná," komentuje setkání se studenty v Kladně Radek Komanický, ředitel informační bezpečnosti Raiffeisenbank.

Mobil s daty má téměř každý, umí ho však zabezpečit?

Studenti se od bankéřů také dozvěděli, jak si zabezpečit svůj mobil. Většina z nich již má účet v bance a mnozí používají k jeho správě i mobilní aplikace. Podle průzkumu ČBA využívá pravidelně mobilní bankovnictví 27 % klientů, nejčastěji právě mladí lidé. „Mladí lidé si často neuvědomují, že ve své kapse místo mobilu často nosí „nabitou zbraň“. Mobil je v dnešní době stejně výkonný jako stolní počítač a pokud k jeho zabezpečení nebudeme přistupovat stejně, tak se může stát, že uživatel nejen že přijde o svůj profil na YouTube, ale také o všechny peníze na svém účtu,“ říká Tomáš Hládek a poukazuje na další zjištění z průzkumu, kdy má mobilní telefon proti napadení zabezpečený pouze 31 % lidí, 40 % lidí netuší, jestli ho má zabezpečený, a 29 % jej nemá zabezpečený vůbec. Ještě více alarmující je však fakt, že 30 % lidí se domnívá, že zabezpečení vůbec nepotřebuje.

Otázkám kyberbezpečnosti se věnují i YouTubeři

Projekt Bankéři jdou do škol je letos také podpořen kampaní YouTubera Vaďáka. První video na téma kyberbezpečnosti uveřejnil Vaďák již v červenci, druhé natáčel přímo během workshopu s bankéřem ve škole a na YouTube bude uveřejněno v nejbližších dnech. „Musím říct, že mě velmi potěšilo, jak pozitivní reakce první Vaďákovo video vyvolalo. YouTubeři dnes mají na chování mladých zásadní vliv a jejich videa jsou skvělým prostředkem k tomu, jak mladou generaci upozornit, že velké nebezpečí na ni čeká právě na sociálních sítích,“ vysvětluje Pavel Štěpánek, výkonný ředitel ČBA. V rámci druhé kampaně ČBA nazvané #bezpecnebanky (www.bezpecnebanky.cz) se tématu kyberbezpečnosti věnují i další YouTubeři jako je Stejk, Johnny Valda, EvilBender nebo Kovy.

O projektu Bankéři jdou do škol

Projektu se v letošním roce účastnilo 35 středních škol a gymnázií, které navštívilo celkem 33 bankéřů – zpravidla zástupci nejvyššího managementu nebo specialisté na kybernetickou bezpečnost z následujících bank.

K projektu Bankéři jdou do škol se připojily vybrané školy v těchto městech: Brno, Hořovice, Kladno, Liberec, Mělník, Neveklov, Nové Strašecí, Olomouc, Ostrava, Poděbrady, Praha, Slaný, Třebíč, Třeboň.

Bankéři, kteří se projektu Bankéři jdou do škol účastní jako lektoři:

Air Bank

Petr Barák, Head of Operational Risk and AML department

BNP Paribas Personal Finance/Cetelem

Denis Peccoud, ředitel Správy marketingu a komunikace (Chief Marketing Officer)

Michal Pitucha, Business Intelligence

Petr Skok, ředitel Obchodní divize (Chief Business Officer)

Česká bankovní asociace

Tomáš Hládek, odborník na kyberbezpečnost

Česká spořitelna

Tomáš Salomon, předseda představenstva

Wolfgang Schopf, člen představenstva

Marian Tvrdý, odborník na kybernetickou bezpečnost

Martin Zeman, vedoucí oddělení operačních rizik

Českomoravská stavební spořitelna

Petr Laštovka, CIO

Československá obchodní banka

Josef Šedivý, ředitel řízení nefinančních rizik

Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů

Equa bank

Pavel Sedláček, ředitele divize Provozu a člen představenstva

Expobank CZ

Māris Avotiņš, generální ředitel a předseda představenstva

Pavel Svoboda, ředitel IT a bankovního provozu

ING Bank N.V.

Karel Hladík, IRM Specialist

Robert Chmelař, ředitel marketingu a komunikace

Komerční banka

Tomáš Doležal, Head of Operational Risk

mBank

Bronislav Dvořáček, ředitel vývoje produktů a služeb pro Českou republiku

Robert Chrištof, ředitel prodeje a distribuce pro Českou republiku a Slovensko

MONETA Money Bank, a. s.

Dušan Kočí, ‎Manažer IT Security

Eva Švarcová, Analytik Information Governance

Denis Vald, Analytik Information Security

MUFG Bank (Europe), N.V., Prague Branch

Vladimír Šulc, Director, Operations Department

Raiffeisenbank

Hana Kovářová, marketingová ředitelka

Radek Komanický, ředitel informační bezpečnosti

Michal Přádka, regionální ředitel a člen dozorčí rady

Stavební spořitelna České spořitelny

Aleš Mamica, člen představenstva

UniCredit Bank

Pavel Vinter, ředitel Global Banking Services

WALDVIERTLER SPARKASSE BANK

Michal Grňák, vedoucí pobočky Třeboň

Antonín Sigmund, vedoucí pobočky Třebíč

Jan Žalman, vedoucí pobočky Brno

Wüstenrot – hypoteční banka a.s.

Igor Švanda, IT manažer finanční skupiny Wüstenrot

O průzkumu SC&C pro ČBA

Průzkum provedla pro ČBA v únoru tohoto roku agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo 1 012 respondentů ve věku 18 až 70 let z celé ČR, kteří vlastní bankovní účet. Sběr dat probíhal online ve dnech 13.–26. února 2016.

O České bankovní asociaci

Česká bankovní asociace vznikla v roce 1990 a je dobrovolným sdružením právnických osob podnikajících v oblasti peněžnictví. V současné době sdružuje 39 členů. Rolí asociace je především zastupovat a prosazovat společné zájmy členů, prezentovat roli a zájmy bankovnictví vůči veřejnosti, podílet se na standardizaci postupů vbankovnictví a na vytváření odborných zvyklostí, podporovat harmonizaci bankovní legislativy s legislativou Evropské unie a vyvíjet aktivitu v informativní a školící oblasti. ČBA je členem Evropské bankovní federace aEuriboru.

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3