INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

České ekonomice i firmám se daří, a to se pozitivně odráží v nabídce zaměstnaneckých výhod – společnosti v Česku jich poskytují v průměru 12, tedy o dvě více než loni. Nejvíce nabízeným benefitem zůstává již potřetí mobilní telefon v nabídce 88 % firem a příspěvek na vzdělávání (83 %), který je dlouhodobě také nejdynamičtějším benefitem. Největší meziroční nárůst zaznamenaly příspěvky na životní pojištění a na spoření na penzi (o 11 %, resp. 9 %), které tak dokazují rostoucí trend podpory dlouhodobých benefitů. Na jednoho řadového zaměstnance firmy v průměru vydají 10-15 tisíc korun.  Vyplynulo to z tradičního průzkumu zaměstnaneckých výhod, který již v deváté vlně realizovala NN pojišťovna a penzijní společnost ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR.

Firmy jsou v hodnocení své ekonomické situace poměrně optimistické. Za lepší v porovnání s minulým rokem ji považuje 39 % společností. „Nálada firem v letošním roce je dost optimistická. Zejména v posledních měsících zaznamenáváme výraznou dynamiku růstu průmyslu a celé ekonomiky. Dobrou zprávou je, že zlepšující se kondice našich firem se projevuje u řady z nich potřebou přijímat nové pracovníky a udržet si je jak zvyšováním mezd, tak i benefity,“ komentuje výsledky Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.

Dobrá kondice firem se promítla do rozšíření nabídky zaměstnaneckých benefitů. Firmy aktuálně nabízejí v průměru 12 zaměstnaneckých benefitů, o 2 více než loni. Společnosti, které svou situaci hodnotí v porovnání s loňským rokem jako lepší, jich nabízejí dokonce 13, ty s horšími vyhlídkami naopak jen 11. „Na nabídku benefitů má vliv také velikost společnosti, která je spojená s rozmanitostí pracovních pozic a tím i potřebou nabízet více druhů benefitů. Malé firmy do 50 zaměstnanců poskytují průměrně 9 zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až 13. Samotné množství nabízených benefitů však není garancí spokojených a loajálních zaměstnanců,“ vysvětluje generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký.

 Nejrychleji roste životní pojištění

Mezi nejčastěji poskytované zaměstnanecké výhody opět patří mobilní telefon (88 %), příspěvky na vzdělávání (83 %) a pitný režim (81 %). Ty jsou spolu s příspěvky na zdravotní péči a se služebním automobilem zároveň i nejstabilnějšími výhodami a v nabídce firem se na předních místech objevují již několik let. Největší meziroční nárůst popularity zaznamenal benefit v podobě příspěvku na životní pojištění. „Životní pojištění spolu s penzijním připojištěním jsou státem podporované produkty – a to jak z pohledu zaměstnavatele, tak zaměstnanců – přičemž patří dlouhodobě mezi finančně nejzajímavější benefity. Přes dynamický růst popularity příspěvku na životní pojištění, zůstává ze strany zaměstnavatelů i zaměstnanců nedoceněna oblast rizikového životního pojištění, která je hlavní podstatou pojištění,“ upřesňuje Tomáš Nidetzký. Nejvýrazněji se tento trend ukazuje u životního pojištění, na které v současnosti přispívá 60 % firem, o 11 % více než v loňském roce. Spoření na stáří podporuje o 9 % více podniků než v roce 2014, tedy 77 %.

Na trend vzrůstající obliby dlouhodobých benefitů poukazují i další výsledky průzkumu. „Již pár let pozorujeme propad popularity věcných benefitů, jako jsou stravenky, dary a jednorázové odměny. Tyto benefity mají pouze krátkodobou hodnotu a jsou do značné míry vnímány zaměstnanci jako samozřejmost. Dnes je trendem ukázat lidem, že zaměstnavateli na nich záleží a že myslí i na jejich budoucnost, právě třeba prostřednictvím příspěvků na pojištění,“ doplňuje Radek Špicar.

 

 

 

Zaměstnanecké benefity

Procento poskytujících firem

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Mobilní telefon

80 %

84 %

75 %

87 %

89 %

88 %

Vzdělávání

70 %

78 %

82 %

85 %

81 %

83 %

Pitný režim

71 %

79 %

71 %

82 %

75 %

81 %

Lékařské prohlídky

-

-

-

75 %

78 %

77 %

Příspěvek na penzijní připojištění

60 %

71 %

74 %

68 %

68 %

77 %

Služební automobil

75 %

80 %

75 %

76 %

74 %

73 %

Stravenky

75 %

68 %

81 %

82 %

74 %

72 %

Věcné dary/jednorázové odměny

57 %

64 %

64 %

71 %

71 %

66 %

Příspěvek na životní pojištění

39 %

54 %

43 %

53 %

49 %

60 %

13. plat

32 %

37 %

37 %

39 %

39 %

47 %

Kultura

29 %

28 %

33 %

41 %

35 %

42 %

Zaměstnanecké půjčky

31 %

32 %

36 %

38 %

34 %

40 %

Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.)

24 %

31 %

35 %

36 %

39 %

36 %

Sport

33 %

32 %

39 %

40 %

42 %

35 %

Dny volna tzv. sick day

-

-

-

30 %

25 %

33 %

Očkování proti chřipce

24 %

28 %

25 %

35 %

27 %

31 %

Příspěvek na dovolenou

20 %

24 %

28 %

32 %

27 %

30 %

Flexi – poukázky

14 %

13 %

12 %

24 %

26 %

24 %

Příspěvek na cestování do zaměstnání

14 %

20 %

15 %

22 %

20 %

14 %

 

Táhnou jazykové kurzy, zájem roste i o ruštinu

Téměř desetina dotázaných firem avizuje, že do budoucna plánuje navýšit příspěvky na vzdělávání. „Pro úspěch našeho byznysu jsou zaměstnanci, jejich know-how a nasazení velice důležité, a proto do rozvoje znalostí a dovedností našich zaměstnanců investujeme. V současné době nedostatku kvalifikovaných pracovníků na trhu práce ani jiná cesta není. Je důležité stabilizovat vlastní kvalitní zaměstnance (příkladem takového benefitu je i příspěvek zaměstnavatele na penzijní a životní připojištění) a rozvíjet jejich další vzdělávání dle potřeb firmy. Takto vynaložené prostředky je třeba vnímat v dlouhodobé perspektivě, kde je jejich návratnost mnohonásobná,“ komentuje výsledky průzkumu Miloslava Večerková, personální ředitelka společnosti BRANO a.s.

Vzdělávání navíc potvrdilo svou pozici nejdynamičtější zaměstnanecké výhody a ještě rozšiřovat jeho nabídku v příštím roce plánuje 11 % firem. V rámci vzdělávání stoupá zájem o výuku jazyků. Dominantním jazykem je stále angličtina, kterou nabízí 84 % firem. Druhým nejčastějším jazykem je němčina (44 %), zájem vzrůstá také o ruštinu (25 %).

O průzkumu

Průzkum zaměstnaneckých benefitů realizovala NN pojišťovna a penzijní společnost letos již podeváté, pošesté ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR. Sběr dat probíhal ve dnech 30. 6. – 30. 7. 2015 a účastnilo se ho 110 společností z České republiky. Dotazování probíhalo on-line na www.employeebenefits.cz.   

(tz) 

 

Slovo ke dni

  • Kde vládnou ženy a co z toho plyne

    Tak se jmenovalo setkání, jež se uskutečnilo 18. září v Praze z iniciativy agentury Helas, jež proslula organizováním originální soutěže Ocenění českých podnikatelek. Ta vyhledává a popularizuje osobnosti ženského businessu, firmy s českým kapitálem, jejichž majitelky jsou ženy. Téma onoho podvečera spojovaly čtyři příběhy, čtyři osudy těch, které našly odvahu a pustily se do podnikání po svém, originálně a bez předsudků. A co se za takovou odvahou skrývá? Nejen spousty času, osobní energie, odříkání, ale hlavně radost. Radost z nového poznání, výsledků, jež prokazují, že se věci i lidé dokáží dát do pohybu, pokud nechybí vůle, píle, chuť a sny. Obdiv patří ještě jedné maličkosti – že se tyto aktérky české podnikatelské scény nezdráhají mluvit o svých zkušenostech, pocitech, emocích před ostatními. Dar, který jim rozvazuje jazyk,...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Září 2017

INZERCE

Partneři

Generální partner:

TOSlogo 172

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

gascontrol 175

Vyšlo u nás 

 

Partneři plus:

tsoft VSPAP 160 EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3 logo_zts_87_2 ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

Hlavní odborný partner: logo-npk Odborní partneři: csj105 sok67 cia 60 svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105

INZERCE