iprosperita

iprosperita

Firmy nabízejí víc zaměstnaneckých benefitů
SocialTwist Tell-a-Friend
Úterý, 25. srpna 2015

České ekonomice i firmám se daří, a to se pozitivně odráží v nabídce zaměstnaneckých výhod – společnosti v Česku jich poskytují v průměru 12, tedy o dvě více než loni. Nejvíce nabízeným benefitem zůstává již potřetí mobilní telefon v nabídce 88 % firem a příspěvek na vzdělávání (83 %), který je dlouhodobě také nejdynamičtějším benefitem. Největší meziroční nárůst zaznamenaly příspěvky na životní pojištění a na spoření na penzi (o 11 %, resp. 9 %), které tak dokazují rostoucí trend podpory dlouhodobých benefitů. Na jednoho řadového zaměstnance firmy v průměru vydají 10-15 tisíc korun.  Vyplynulo to z tradičního průzkumu zaměstnaneckých výhod, který již v deváté vlně realizovala NN pojišťovna a penzijní společnost ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR.

Firmy jsou v hodnocení své ekonomické situace poměrně optimistické. Za lepší v porovnání s minulým rokem ji považuje 39 % společností. „Nálada firem v letošním roce je dost optimistická. Zejména v posledních měsících zaznamenáváme výraznou dynamiku růstu průmyslu a celé ekonomiky. Dobrou zprávou je, že zlepšující se kondice našich firem se projevuje u řady z nich potřebou přijímat nové pracovníky a udržet si je jak zvyšováním mezd, tak i benefity,“ komentuje výsledky Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.

Dobrá kondice firem se promítla do rozšíření nabídky zaměstnaneckých benefitů. Firmy aktuálně nabízejí v průměru 12 zaměstnaneckých benefitů, o 2 více než loni. Společnosti, které svou situaci hodnotí v porovnání s loňským rokem jako lepší, jich nabízejí dokonce 13, ty s horšími vyhlídkami naopak jen 11. „Na nabídku benefitů má vliv také velikost společnosti, která je spojená s rozmanitostí pracovních pozic a tím i potřebou nabízet více druhů benefitů. Malé firmy do 50 zaměstnanců poskytují průměrně 9 zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až 13. Samotné množství nabízených benefitů však není garancí spokojených a loajálních zaměstnanců,“ vysvětluje generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký.

 Nejrychleji roste životní pojištění

Mezi nejčastěji poskytované zaměstnanecké výhody opět patří mobilní telefon (88 %), příspěvky na vzdělávání (83 %) a pitný režim (81 %). Ty jsou spolu s příspěvky na zdravotní péči a se služebním automobilem zároveň i nejstabilnějšími výhodami a v nabídce firem se na předních místech objevují již několik let. Největší meziroční nárůst popularity zaznamenal benefit v podobě příspěvku na životní pojištění. „Životní pojištění spolu s penzijním připojištěním jsou státem podporované produkty – a to jak z pohledu zaměstnavatele, tak zaměstnanců – přičemž patří dlouhodobě mezi finančně nejzajímavější benefity. Přes dynamický růst popularity příspěvku na životní pojištění, zůstává ze strany zaměstnavatelů i zaměstnanců nedoceněna oblast rizikového životního pojištění, která je hlavní podstatou pojištění,“ upřesňuje Tomáš Nidetzký. Nejvýrazněji se tento trend ukazuje u životního pojištění, na které v současnosti přispívá 60 % firem, o 11 % více než v loňském roce. Spoření na stáří podporuje o 9 % více podniků než v roce 2014, tedy 77 %.

Na trend vzrůstající obliby dlouhodobých benefitů poukazují i další výsledky průzkumu. „Již pár let pozorujeme propad popularity věcných benefitů, jako jsou stravenky, dary a jednorázové odměny. Tyto benefity mají pouze krátkodobou hodnotu a jsou do značné míry vnímány zaměstnanci jako samozřejmost. Dnes je trendem ukázat lidem, že zaměstnavateli na nich záleží a že myslí i na jejich budoucnost, právě třeba prostřednictvím příspěvků na pojištění,“ doplňuje Radek Špicar.

 

 

 

Zaměstnanecké benefity

Procento poskytujících firem

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Mobilní telefon

80 %

84 %

75 %

87 %

89 %

88 %

Vzdělávání

70 %

78 %

82 %

85 %

81 %

83 %

Pitný režim

71 %

79 %

71 %

82 %

75 %

81 %

Lékařské prohlídky

-

-

-

75 %

78 %

77 %

Příspěvek na penzijní připojištění

60 %

71 %

74 %

68 %

68 %

77 %

Služební automobil

75 %

80 %

75 %

76 %

74 %

73 %

Stravenky

75 %

68 %

81 %

82 %

74 %

72 %

Věcné dary/jednorázové odměny

57 %

64 %

64 %

71 %

71 %

66 %

Příspěvek na životní pojištění

39 %

54 %

43 %

53 %

49 %

60 %

13. plat

32 %

37 %

37 %

39 %

39 %

47 %

Kultura

29 %

28 %

33 %

41 %

35 %

42 %

Zaměstnanecké půjčky

31 %

32 %

36 %

38 %

34 %

40 %

Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.)

24 %

31 %

35 %

36 %

39 %

36 %

Sport

33 %

32 %

39 %

40 %

42 %

35 %

Dny volna tzv. sick day

-

-

-

30 %

25 %

33 %

Očkování proti chřipce

24 %

28 %

25 %

35 %

27 %

31 %

Příspěvek na dovolenou

20 %

24 %

28 %

32 %

27 %

30 %

Flexi – poukázky

14 %

13 %

12 %

24 %

26 %

24 %

Příspěvek na cestování do zaměstnání

14 %

20 %

15 %

22 %

20 %

14 %

 

Táhnou jazykové kurzy, zájem roste i o ruštinu

Téměř desetina dotázaných firem avizuje, že do budoucna plánuje navýšit příspěvky na vzdělávání. „Pro úspěch našeho byznysu jsou zaměstnanci, jejich know-how a nasazení velice důležité, a proto do rozvoje znalostí a dovedností našich zaměstnanců investujeme. V současné době nedostatku kvalifikovaných pracovníků na trhu práce ani jiná cesta není. Je důležité stabilizovat vlastní kvalitní zaměstnance (příkladem takového benefitu je i příspěvek zaměstnavatele na penzijní a životní připojištění) a rozvíjet jejich další vzdělávání dle potřeb firmy. Takto vynaložené prostředky je třeba vnímat v dlouhodobé perspektivě, kde je jejich návratnost mnohonásobná,“ komentuje výsledky průzkumu Miloslava Večerková, personální ředitelka společnosti BRANO a.s.

Vzdělávání navíc potvrdilo svou pozici nejdynamičtější zaměstnanecké výhody a ještě rozšiřovat jeho nabídku v příštím roce plánuje 11 % firem. V rámci vzdělávání stoupá zájem o výuku jazyků. Dominantním jazykem je stále angličtina, kterou nabízí 84 % firem. Druhým nejčastějším jazykem je němčina (44 %), zájem vzrůstá také o ruštinu (25 %).

O průzkumu

Průzkum zaměstnaneckých benefitů realizovala NN pojišťovna a penzijní společnost letos již podeváté, pošesté ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR. Sběr dat probíhal ve dnech 30. 6. – 30. 7. 2015 a účastnilo se ho 110 společností z České republiky. Dotazování probíhalo on-line na www.employeebenefits.cz.   

(tz) 

 

 

Další články

Doporučujeme

  • 04. 08. 2015

    Chystá se Management 2020+

    Sdružení Czech Top 100 a poradenská společnost M.C. TRITON uspořádají 12. listopadu 2015 odbornou konferenci, která se bude zabývat sdílením trendů řízení v soukromém, veřejném a neziskovém sektoru

    pokračování »
  • Kurzy bezpečné jízdy v ČR
    09. 09. 2015

    Kurzy bezpečné jízdy v ČR

    Kurz bezpečné jízdy neboli škola smyku je teoreticko-praktický program určený pro všechny řidiče. Jejich účel je jednoduchý – připravit řidiče na nestandardní situace za volantem a přispět tak k všeobecné bezpečnosti na silnicích. Bonusem je navíc to, že kurz vás bude bavit. Často se proto poukazy na zážitkové školy smyku dávají darem k nejrůznějším příležitostem.

    pokračování »