INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Se vzrůstajícími problémy čínského hospodářství předkládá Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Analýzu dopadů čínské krize na naše podnikatele. Poprvé se přitom uvažuje náš obchodní vztah s druhou největší ekonomikou světa i v kontextu reexportů přes Německo. Čísla jsou více než varující. Se započtením nepřímých vývozů dodáváme do Číny více jak dvojnásobek toho, co uvádějí statistiky a jsme ze zemí V4 nejzranitelnější ekonomikou.

Z analýzy vyplývá, že zatímco přímé exporty do Číny činí 42, 3 miliardy korun, se započtením reexportů přes našeho největšího obchodního partnera – Německo – vyvážíme do Číny za více jak 90 miliard korun. Zatímco Polsko a Maďarsko reexportuje přes Německo přibližně polovinu ze svého přímého exportu, Česká republika rekordních 119 %. Znamená to, že musíme intenzivně sledovat nejen vývoj našeho exportu do Číny, ale i německého. V obou případech byl v posledních letech nárůst mimořádný, i proto je třeba maximální obezřetnosti.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, k tomu uvádí: “Není třeba propadat panice, ale je zřejmé, že střednědobé ambice nekonečného růstu exportů do Číny se začínají stávat utopií. Bude-li čínská krize pokračovat, přímý dopad na naše podnikatele nemusí být tak velký, nicméně krize nás může daleko více zasáhnout přes naše vývozy do Německa. A nejde v tuto chvíli jen o reexport, ale o celkové oslabení německé ekonomiky, pro kterou je Čína pátým největším odbytištěm.“

Dalším znepokojivým zjištěním je trvalé prodlužování doby inkasa od čínských odběratelů. Zatímco před pěti lety to bylo 71 dní, dnes je průměrná doba inkasa pohledávek 90 dní, což komplikuje život hlavně malým a středním firmám, které jsou velmi citlivé na jakékoliv snižování jejich cash flow.

Naopak příznivější zpráva je v komoditní skladbě, která je orientována zejména průmyslově a zaměřena na podnikovou nebo bohatší čínskou klientelu. Jelikož lze odhadovat, že pokračování čínské krize se patrně nejvíce dotkne slabší části populace, která není přímým ani nepřímým exportním segmentem naších producentů, nemuselo by to alespoň v krátkodobém horizontu znamenat až tak velké problémy.

Pavla Břečková, místopředsedkyně představenstva AMSP ČR doplňuje: “Firmy si musí uvědomit, že každá ekonomika je zranitelná a fakt, že jsme tam doposud neměli problémy, neznamená, že tak nemůže nastat. Čína dala jasně najevo, že si bude sama rozhodovat o tom, jaké kroky zvolí pro oživení růstu a nenechá si do toho příliš zasahovat. Pro nás z toho vyplývá, že je třeba si pečlivě zabezpečovat pohledávky a být střízliví v obchodních plánech. V minulých dnech jsme proto vydali speciální publikaci Řízení exportních rizik malých a středních firem.“

Zatím klidní mohou být importéři, kterých je v tuzemsku výrazně více, neboť jen ve finančním vyjádření přivážíme z Číny devítinásobně více, než dovážíme. Pro celkovou obchodní bilanci z makroekonomického pohledu to ale příznivá zpráva není, neboť hrozí, že se záporné saldo s Čínou dále prohloubí.

Zajímavý trend nastává v oblasti vývozu služeb a know-how. Zatímco v tradičně silném odvětví dopravních služeb lze očekávat spíše stagnaci, růst bude spojen se službami spojenými s výzkumem a vývojem. Mimořádné šance máme ale v sektoru turistického ruchu a vzdělávání.

Počet čínských turistů raketově roste, jen za posledních 6 měsíců o 47 % a je reálné, že tento rok se zlomí hranice 300 tisíc čínských turistů v ČR. S ohledem na fakt, že jejich průměrná útrata u nás je již na druhém místě ze všech zemí a činí 21 tisíc korun na turistu, rýsuje se velká šance nejen pro firmy, které jsou v turistickém ruchu aktivní, ale i pro maloobchod, restaurace nebo ubytovací zařízení.

Velká šance je rovněž ve vzdělávacím sektoru. Zatímco celkem ve světě studuje v současné době 459 tisíc zahraničních studentů z Číny, ve Velké Británii je to 87 tisíc čínských studentů a například v Holandsku přes 6 tisíc studentů, v České republice je to pouhých 200 studentů.

Je to naše velká ostuda. Čínští studenti mají o studium u nás velký zájem. Nejenže je to pro ně levnější než v západní Evropě, ale vysoce respektují i náš vzdělávací systém. Stát musí ale rychle přehodnotit komplikovaný vízový režim a musí začít být aktivní i na marketingové úrovni v jednotlivých čínských regionech. Stejně tak vysoké školy by si měly přestat stěžovat na nedostatek financí a měly by vytvořit kvalitní anglické studijní obory a zahájit  akviziční aktivity v Číně. Čínští studenti za studium u nás zaplatí, navíc budou přirozeným způsobem vznikat mezinárodní spin-off firmy a posílí se zahraniční výzkumné aktivity, uzavírá Karel Havlíček a dodává, že například australská vláda vyčíslila efekt z čínských studentů jako vyšší než z čínských turistů.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3