INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Logo ACTO - orezPokud urychleně nepřistoupíme k úpravě legislativy a neomezíme nekontrolovatelnou expanzi zahraničních řetězců v ČR, čeká české obchodníky, zemědělce i výrobce těžká budoucnost a postupná likvidace. S takovým varováním vystoupili v Poslanecké sněmovně zástupci Asociace českého tradičního obchodu a předložili i návrh řešení, která by mohla neblahý budoucí vývoj zvrátit.

„Vývoj maloobchodu v České republice v současné době postrádá jakoukoliv koncepci budoucího vývoje. Nikdo neřeší, kam by se obchod měl ubírat, což může mít pro českou ekonomiku, obchodníky, producenty, výrobce i zákazníky velmi neblahé až fatální důsledky,“ varuje před reálnou hrozbou vývoje českého obchodu Ing. Zdeněk Juračka, předseda AČTO. Z pohledu ekonomického vývoje lze zaznamenat postupnou restrukturalizaci na českém trhu. V minulých letech z ČR odešly např. řetězce Delvita, InterSpar, Plus Discount či Carrefour. Současně s  ukončením jejich působení na trhu došlo k dalšímu významnému posílení postavení zbývajících řetězců. Restrukturalizace trhu však bude zřejmě pokračovat. Na trhu ČR, ale i v dalších zemích Evropy, se mění postavení nejvýznamnějších hráčů maloobchodu. Je téměř jisté, že k podobným změnám dojde i u nás. Lze proto předpokládat, že některý z dalších, dnes již významných současných řetězců, ČR opustí. Co se stane? Zbývající se o trh rádi podělí. Předpoklad vstupu nového hráče na trh ČR je velmi málo pravděpodobný. Kdo získá největší podíl?

Největší podíl z odcházejících řetězců získá pravděpodobně řetězec, či řetězce, se společným vlastníkem. Pokud se tento vývoj potvrdí, což je velmi pravděpodobné, pak lze očekávat další zásadní posílení výše jejich obratu. Zdůvodnění dalšího posilování tržní síly je ze strany těchto řetězců jednoduché. Budou argumentovat výrazně nižšími náklady na logistiku, synergií efektů v rámci řízení procesů, snížením podílu fixních nákladů, atd. … Jelikož počet obyvatel bude u nás nadále téměř fixní a ani nelze uvažovat o tom, že by průměrný občan konzumoval dvojnásobné množství potravin, logicky lze dospět k závěru, že výrazné posilování jednoho, povede ke snižování podílu druhých a s ohledem na opačné ekonomické efekty i k jejich postupnému zániku. Postiženi budou v prvé řadě tradiční české maloobchodní sítě a družstva i drobní prodejci. Těmto logickým a postupným změnám nebudou moci čelit v žádném případě zemědělci, ale ani drtivá většina zpracovatelů a dodavatelů. Udrží se opět pouze nadnárodní korporace a zbytek bude jen velmi těžko odolávat této nové, globální nadnárodní konkurenci.

„Zatím je čas nepříznivému vývoji čelit. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že to jde. Např. s nástupem Wallmartu do Evropy Německo nastolilo takové překážky pro jeho vstup na trh, že Wallmart záměr po dvou letech raději vzdal a expanduje v Asii.Pokud v ČR takový vývoj maloobchodu nechceme připustit, je nezbytné striktně nastavit skutečné a realizovatelné parametry, regulující další expanzi, tj. vznik a další posilování významné tržní síly a stanovení barier pro ovládnutí trhu, zejména pak ze strany řetězců se společným vlastníkem. Takto stanovená pravidla musí být na rozdíl od zákona o významné tržní síle jednoduchá a naprosto jasná,“ upozorňuje Ing. Vladimír Stehno, předseda COOP Havlíčkův Brod, největšího spotřebního družstva v republice.

AČTO proto nabídlo řešení, která by mohla katastrofickému scénáři zabránit. Obchodník, subjekt významné tržní síly, působící na trhu v ČR, jehož maloobchodní obrat na českém trhu, realizovaný v jeho obchodech (vč. franšíz aj.),  přesáhne celkovou výši obratu 60 mld. Kč, by měl platit jakousi „daň z obratu“, vyplývající z jeho významné tržní síly ve výši například 7 % z každé realizované 1,- Kč nad tuto částku. Obchodníci, kteří jsou propojeni (společným vlastníkem, či jiným způsobem), by platili tuto daň, pokud jejich obrat společně přesáhne například částku 100 mld. Kč. Rozhodnutí realizovat tyto zásadní kroky musí být rychlé, aby se zabránilo již dopředu případným žalobám na zmařené investice aj. Je zřejmé, že malým obchodníkům a dodavatelům na trhu v ČR se krátí čas.

„Námi navrhovaná opatření by pomohla zamezit další globalizaci nadnárodních obchodních řetězců v budoucích letech. To by vedlo k dalšímu zhoršování postavení českých dodavatelů, zemědělců, ale i státu a cílově pak také zákazníků, neboť cílový stav, kdy dva řetězce budou mít např. 60 % na trhu, povede již nikoliv k nízkým, ale naopak vysokým cenám na trhu. Pokud se tento námi podporovaný záměr nepodaří prosadit, což nebude lehké, to si plně uvědomujeme, pak již není cesty zpět,“ zdůrazňuje Ing. Pavel Březina, předseda největší české maloobchodní sítě COOP.

Důkazem toho, že se jedná o globální, minimálně celoevropský problém, je i skutečnost, že poslanci Evropského parlamentu přijali 7. června 2016 usnesení, ve kterém žádají Evropskou komisi, aby předložila návrhy proti nekalým obchodním praktikám v potravinářských řetězcích.

Asociace českého tradičního obchodu vznikla v červenci 2014 jako historicky první a největší konsolidovaný subjekt, který sdružuje maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. V současnosti má AČTO 19 členů a reprezentuje téměř 7 tis. prodejen s 30 tisíci zaměstnanci, čímž představuje cca 25% podíl na trhu s potravinami. Hlavním posláním a cílem AČTO je hájit zájmy svých členů před trvale nepříznivým působením nekalé konkurence, obchodních řetězců i ostatních institucí, ohrožujících další existenci českých obchodů. Navíc si zakladatelé dali do vínku hájit vše české a to znamená i podporovat výrobu a prodej českých potravin u nás.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3