INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

České kutilství zažívá významné úspěchy v zahraničí v oblasti ekologie. K věhlasu zlatých českých ručiček přispívají především projekty v České republice oceněné prestižní ekologickou cenou Energy Globe. O větrná čerpadla Pavla Floriše mají zájem africké země, Kuvajt i Indie. Ekologický dům Bohumila Lhoty zase boduje v žebříčku nejzajímavějších extrémních staveb na světě.

Pavol Floriš vymyslel a vlastnoručně vyrobil zařízení sloužící k čerpání a čištění vody ve studních. Jde o čerpadlo s větrným pohonem, které je bezúdržbové, mobilní a nevyžaduje pro svůj provoz další zdroje energie. Technologie dokáže z vody odstranit 99,9 % bakterií a virů a následně ji odčerpat z hloubky až 50 metrů. Vynález šikovného českého kutila pomáhá nejen v Česku, ale především v rozvojových zemích. „Vítězství v soutěži E.ON Energy Globe pomohlo dostat mou technologii do širšího povědomí veřejnosti a díky tomu se také zvýšil počet zájemců o čerpadlo v zahraničí,“ říká český kutil Pavol Floriš.

Čistí vodu v Africe a chystá se do Asie

Větrná čerpadla aktuálně lidé využívají například v Mongolsku a v Ghaně. Technologie zajišťuje kvalitní pitnou vodu pro místní obyvatele nebo slouží jako zdroj vody na pastvinách a v zemědělských oblastech, kde není přívod elektřiny. Mimo Evropu je v současné době v provozu 18 větrných čerpadel. Aktuálně učí Pavol Floriš montovat čerpadla obyvatele Kapského města. Další zařízení by se mohla v brzké době začít využívat například v Kuvajtu nebo v Indii. „Na začátku příštího roku se chystám do Kuvajtu na největší výstavu ekologických zařízení na světě. V zahraničí bych chtěl najít obchodního partnera, abych mohl přenést výrobní know-how do daného státu a čerpadla vyrábět v místním prostředí,“ vysvětluje Floriš. Největší zájem o česká větrná čerpadla mají aktuálně rozvojové země, státy jižní Asie a arabské země.

Otáčející se podzemní dům fascinuje svět

Jedinečné dílo českého kutila Bohumila Lhoty fascinuje lidi napříč všemi kontinenty. Jeho otáčející se dům, který se navíc dokáže schovat pod zem, je opravdovou světovou raritou. Objekt byl dokonce americkými novináři zařazen mezi nejextrémnější stavby na světě. Ocenění za nejlepší ekologický projekt E.ON Energy Globe získal v roce 2012 a od té doby si dům jezdí natáčet štáby z celého světa. „Navštívili mne novináři z USA, Kanady nebo z Ruska. Předpokládám, že se projekt díky rozsáhlé medializaci stane inspirací pro investory, a že se tak budou realizovat podobné stavby u nás i v zahraničí,“ popisuje své celosvětové úspěchy Bohumil Lhota.

Ekologický dům do extrémních podmínek, který se dokáže doslova otáčet za sluncem, chce nyní Bohumil Lhota rozšířit západním směrem o skleník a zbavit ho zcela závislosti na dodávce elektrické energie. Otáčivý dům stojí na podpoře uprostřed kruhového bazénu zapuštěného do betonových základů a může se spustit až dva metry pod zem. Dnes by se český kutil ale rozhodl pro jinou variantu stavby. „Původně jsem pracoval se dvěma variantami projektu a vyhrála ta mírová. Dnes bych se rozhodl pro bezpečnější styl stavby bez podkroví, kdy by se celá obytná pohyblivá část domu zanořila do pevného podzemního prostoru,“ doplňuje Lhota. Dům v hodnotě 15 milionů korun chodí navštěvovat desítky zájemců, věrná kopie stavby ale doposud nikde na světě nestojí.

O soutěži E.ON Energy Globe

Soutěž E.ON Energy Globe je nejvýznamnější české ocenění v oblasti úspor energií a ekologie. Jedná se o mezinárodní soutěž (Energy Globe Award), kterou v České republice již od roku 2008 pořádá energetická společnost E.ON. V rámci soutěže jsou oceňovány projekty a inovativní nápady v oblasti úspor energií a ochrany životního prostředí. Za dobu své existence soutěž přilákala přes 1 900 projektů. Řada z nich přitom ovlivnila životy stovek tisíc obyvatel České republiky: do iniciativy Ukliďme Česko se zapojují stovky tisíc lidí, ekologické programy TEREZA zase každoročně pomáhají vzdělávat přes 90 000 dětí. Více informací o soutěži a možnost přihlášení svého projektu najdete na webu www.energyglobe.cz.

O společnosti E.ON

Energetická skupina E.ON v České republice patří do skupiny E.ON SE, která je největším soukromým poskytovatelem energetických služeb v Evropě a zásobuje elektřinou a plynem na 15 milionů zákazníků. Česká energetická skupina E.ON zásobuje prostřednictvím své více jak 65.000 km dlouhé distribuční sítě elektřinou 1,2 milionu zákazníků, zejména v jižních Čechách a na jižní Moravě. Její tržní podíl v tomto sektoru činí 20 %. V oblasti plynu disponuje více jak 4.000 km dlouhou sítí a její podíl na trhu s plynem v České republice činí cca 9 %.

(tz)

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3