INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

České domácnosti zaplatí letos za vytápění v zimních měsících méně, než je běžné. Hlavním důvodem je teplotně nadprůměrná zima. Podle odborníků mohli lidé za toto období ušetřit až 4 000 Kč. Díky nižší spotřebě roste také pravděpodobnost, že dodavatelé budou zákazníkům vracet přeplatky. Někteří je dokonce nově zasílají přímo na bankovní účet.

Náklady na vytápění pomocí elektřiny a plynu byly letos díky teplejší zimě znovu nižší, než s čím běžně počítají čeští dodavatelé. Například u objektů sledovaných společností E.ON poklesla spotřeba zemního plynu o přibližně 14 %, u elektřiny o asi 7 %. Že byla letošní zima výrazně teplejší, potvrzují i odborníci na úsporu energií. „Spotřeba energie byla opět ovlivněna teplejším počasím. Srovnáme-li rok 2014 s rokem 2013, byla v některých místech naší republiky zaznamenána teplejší zima až o 18 %. To může znamenat, že někteří lidé budou mít až o 18 % nižší výdaje na vytápění,“ vysvětluje Ivana Klobušníková z poradenského střediska Energy Centre České Budějovice.

O kolik méně letos lidé zaplatí za energie v zimních měsících, je vždy individuální. „Například v rodinném domě s plynovým kotlem se roční spotřeba snížila z původních 25 MWh na 21,7 MWh plynu. Účet za plyn díky tomu klesne o zhruba 4 000 korun,“ říká Jiří Vastl ze společnosti E.ON Energie. Méně zaplatí také obyvatelé rodinného domu v Českých Budějovicích, jehož celková plocha tvoří 120 m2 a je vytápěn elektrickými přímotopy: „V tomto konkrétním domě poklesla podle našich měření spotřeba o zhruba 7 % oproti zimě 2012/2013,“ dodává Vastl.

Díky teplejší zimě je pravděpodobnější, že budou dodavatelé zákazníkům vracet část peněz z uhrazených záloh. Případná výše přeplatku se ale neodvíjí jen od spotřeby za vytápění domů či bytů. „Vytápění v zimních měsících tvoří významnou část ročních nákladů na daný druh energie, nikoliv však jedinou. Důležité jsou také návyky zákazníka a zejména výše stanovených záloh,“ upozorňuje Jiří Vastl. Pokud si domácnost před letošní zimou snížila své zálohy, mohlo se to podle odborníků vyplatit. V případě studené zimy to ale s sebou nese riziko nedoplatků.

Způsob a termín vrácení případných přeplatků je zatím stále individuální, fakturační období domácností je totiž rozloženo do celého kalendářního roku. Důležitou roli hrají také obchodní podmínky dodavatelů. „Na trhu jsou stále prodejci energií, kteří přeplatky nevyplácejí, ale pouze převádějí do dalšího roku. Naštěstí většina je nejenže vyplatí ihned po vyúčtování, ale někteří tak činí nově automatickým převodem na bankovní účet zákazníka. Odpadá tím zbytečná cesta na poštu,“ vysvětluje Jana Poncarová ze serveru EnergetickáPoradna.cz.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3