INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Češi se letos rozhodli přípravu na Vánoce nepodcenit. Mnozí z nich nakupují dárky v průběhu celého roku, největší vlna vánočních nákupů se rozjíždí už v září. Nyní, na začátku listopadu má téměř polovina lidí alespoň jeden vánoční dárek. Pečlivější jsou přitom ženy – 61 % z nich už vyrazilo na vánoční nákupy a pořídilo první dárky. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Home Credit a.s. provedla agentura STEM/MARK.

To, že letos lidé vyrazili do obchodů tak brzy má podle odborníků hned několik důvodů. „Jedním z nich je samozřejmě kampaň obchodních řetězců, které vánoční sezónu startují rok od roku o něco dříve. První čokoládové figurky a kolekce se na pultech obchodů objevily už v září. Druhým důvodem je snaha lidí rozložit si větší vánoční výdaje do delšího období," vysvětluje chování lidí analytik Home Creditu Michal Kozub.

V e-shopech nakoupí i starší

Tradičním místem vánočních nákupů zůstávají kamenné obchody. Letos v nich nakoupí 82 % lidí. Jejich náskok se ale rok od roku o něco snižuje. Pro e-shopy se totiž podle průzkumu letos rozhodne 66 % lidí. „Velkým překvapením je, že na nákupy v e-shopech se chystá i střední a starší generace. Ve skupině 60-65 let připouští takovou možnost více než polovina respondentů," uvádí Kozub. Tuzemské e-shopy přitom u Čechů jednoznačně vedou nad těmi zahraničními.

Zdá se, že Češi se letos o něco polepšili i v zapojení fantazie při vymýšlení toho, čím potěší své blízké. Obálku s penězi bez jakéhokoli jiného dárku letos plánuje darovat jen 1 % lidí. Kombinaci dárku a peněz nejspíš zvolí 33 %. Zajímavé je, že proti dávání či dostávání peněz se staví hlavně mladí lidé. Klasické dárky volí v 82 procentech. Naopak čím jsou lidé starší, tím více dávají přednost penězům.

V povánočních výprodejích utratí Češi dalších 5 tisíc

Většina lidí letos plánuje, že za dárky utratí do 5 tisíc korun. 93 % na ně použije vlastní úspory či peníze z výplaty. Zároveň ale nějakou formu úvěru využije 17 % lidí. Nad tradičním nákupem na splátky přitom jasně vítězí využití kreditní karty. Například ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel je alespoň jednou použije 18 % lidí. S rostoucí utracenou částkou roste procento lidí, kteří kreditní kartu využijí. Celkovou sumu útrat za vánoční dárky ale dvojnásobně navýší nákupy v povánočních výprodejích. „Lidé sice uvádějí, že za dárky utratí v průměru 5 tisíc, dvě třetiny oslovených ale plánují, že vyrazí na povánoční nákupy, kterým budou vévodit především oblečení a obuv. A průměrná částka, kterou ve výprodejích utratí, se také vyšplhá k pěti tisícům," říká Kozub.

Výdaje za Vánoce navýší kromě nákupů dárků i ostatní vánoční nákupy. Průměrná domácnost utratí za jídlo o Vánocích 2 300 korun. Zajímavostí je, že 40 % lidí letos neutratí za vánoční stromeček ani korunu. Průzkum ale už nezjišťoval, zda použijí umělý anebo vyrazí s pilkou do lesa.

Průzkum pro společnost Home Credit a.s. realizovala výzkumná agentura STEM/MARK na 1 008 respondentech v online panelu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3