INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Podle dvou třetin vrcholových manažerů bank působících v regionu střední a východní Evropy se ekonomická situace na bankovním trhu v roce 2012 zhoršila. Jedinou zemí, kde převažuje pozitivní či neutrální hodnocení loňského roku, je Česká republika.

Čeští bankéři také jako jediní kladou do budoucna důraz na investice, zatímco v ostatních zemích dávají přednost dalšímu snižování nákladů. V roce 2013 však bankéři v regionu očekávají mírné zlepšení situace. Údaje přinesl exkluzívní průzkum KPMG v České republice Banking Executive Survey 2012, který zahrnoval Českou republiku, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Polsko a Rumunsko. 

„Český bankovní sektor zůstal ziskový i během krize a disponuje dostatečným kapitálem pro krytí případných ztrát. Je jedním z nejstabilnějších ve střední Evropě, a proto současné ekonomické podmínky hodnotí nejpozitivněji právě čeští bankéři,“ komentoval výsledky průzkumu Zdeněk Tůma, poradce odpovědný za služby pro bankovnictví, KPMG Česká republika.

Naopak nejpesimističtější jsou manažeři slovenských a maďarských bank: situaci v roce 2012 ve srovnání s předchozím rokem hodnotí jako horší 79 procent slovenských a 83 procent maďarských bankéřů. Tyto postoje odrážejí celkovou ekonomickou situaci daných zemí. Maďarský bankovní sektor byl ze sledovaných států krizí zasažen asi nejvíce. Slovensko zase čelí růstu zadlužení a značným regionálním nerovnováhám. V roce 2011 se slovenským bankám i přesto v mnoha parametrech poměrně dařilo, a dokonce vytvořily nejvyšší zisk ve své historii.

Rok 2013 má přinést zlepšení
V roce 2013 očekává 29 procent respondentů, tedy vrcholových manažerů bank vybraných zemí střední a východní Evropy, zlepšení situace na bankovním trhu. Nejvíce v něj věří manažeři v Rumunsku. Na Slovensku pokračuje skepse a další zhoršení v následujících 12 měsících očekává 85 procent bankéřů. Podobně smýšlí i Poláci – budoucnost vidí negativně 73 procent tamějších bankovních manažerů.

Čekají se slabší výnosy a horší ziskovost
Výnosy bank za rok 2012 jsou nižší než v předchozím roce a ani v roce 2013 se neočekává žádné významné zlepšení. Celých 44 procent dotázaných očekává v roce 2013 horší výnosy. Podobné jsou odhady ohledně ziskovosti, neboť přínosy úsporných opatření již banky očividně plně vytěžily. Zhoršení ziskovosti tak v příštím roce očekává 39 procent respondentů. Nejvíce jsou v tomto ohledu skeptičtí bankovní manažeři v Polsku a na Slovensku. Stabilní očekávání bez zásadnějších výkyvů oproti předcházejícímu období mají manažeři v Rakousku a České republice. Největší optimismus panuje v Rumunsku, kde předpokládají, že se ekonomika konečně odrazí od pomyslného dna.

Co bankám pomůže zvýšit výkonnost?
Pro zvýšení finanční výkonnosti v bankovnictví považují respondenti za klíčové posílení důvěry společností a investorů (25 procent), efektivní regulaci (24 procent) a měnovou politiku (17 procent). Vývoj nových služeb, produktů a trhů hraje nejvýznamnější roli pro Slovensko a Polsko, kde ho jako nejdůležitější ohodnotilo 29 a 18 procent dotázaných.
Zároveň se změnil postoj bank k rizikům. Většina jich zlepšila metodologii a zvýšila pozornost managementu. Jako nejvýznamnější je chápáno úvěrové riziko. Schopnost navýšit kapitál celkově o něco vzrostla, zatímco schopnost získat nové finanční prostředky se snížila.

Konsolidace většinou završena
Proces konsolidace bankovních trhů je většinou završen, i když v některých zemích (Maďarsko, Rakousko, Rumunsko) lze ještě očekávat jeho pokračování. V České republice je tento proces dokončen podle 92 procent respondentů.

Banky budou dále šetřit
„Ve svých strategiích na následující roky plánují banky další úsporná opatření na úkor investic do dlouhodobého růstu. Úspory hledají zejména ve snižování marketingových výdajů a počtu zaměstnanců. V plánech se často objevuje také outsourcing a prodej neklíčových činností. Pokud banky investují, tak do řízení rizik, souladu s regulatorními požadavky, rozvoje zaměstnanců a informačních technologií,“ uvedl Zdeněk Tůma.
Příštích pět let budou situaci na bankovním trhu ovlivňovat zejména zvýšené regulatorní požadavky, nové jednoduché bankovní produkty a produktová optimalizace.

O průzkumu:
Průzkum KPMG Banking Executive Survey poprvé proběhl v roce 2010 mezi českými a slovenskými bankami. V roce 2012 byl rozšířen o přední bankovní instituce v Rakousku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku. Vrcholové vedení více než stovky bank odpovídalo na otázky ohledně současné situace, srovnání s předchozím rokem, očekávaného výhledu do budoucna a opatření, která bude třeba učinit ke zvýšení finanční výkonnosti.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3