INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Hospodářská komora České republiky (HK ČR) vede ve dnech 17. – 23. listopadu další ze svých doprovodných podnikatelských misí. Tentokrát 20 zástupců českých firem v čele s prezidentem HK ČR Petrem Kuželem doprovází předsedu Senátu Parlamentu České republiky Milana Štěcha na jeho pracovní návštěvě Brazilské federativní republiky. Město byznysu São Paulo, hlavní město Brasília a pro české firmy obchodně zajímavá Vitoria jsou města, kde české firmy jednají se svými brazilskými protějšky o možnostech navázání vzájemného obchodu.

V souladu s Exportní strategií HK ČR nabízí podnikatelům možnosti zvýšit objem exportu do zemí zejména mimo EU. Podnikatelé oceňují kooperaci a spolupráci Komory, Senátu ČR, MZV ČR, MPO ČR, MŽP ČR i bankovního sektoru, která poskytuje možnost podpory podnikatelům účastnit se dodávek v zahraničí.

„Letos se jedná již o 18. zemi, kam jsme vypravili početnou skupinu českých podniků majících zájem využít nabídky zahraničních trhů. V případě Brazilské federativní republiky můžeme hovořit o zaběhnutých oborech, ke kterým zejména v minulosti patřily investiční dodavatelské celky, ale nesmíme zapomínat i na stávající velmi úspěšnou spolupráci českých podniků s brazilskými protějšky, na které lze stavět. Spolupráce firmy Aerovodochody s firmou EMBRAER, velké objemy automobilového průmyslu, chemický průmysl, ale také velká oblast životního prostředí, to vše jsou konkrétní možnosti obchodní spolupráce. Česká zbrojovka CZ-BRASIL připravuje přímo v Brazílii svůj podnik. Zajímavé příležitosti zde využívají i gumárny Mitas, jejichž zástupce je součástí delegace,“ komentuje prezident Kužel.

Doprovodné podnikatelské mise se účastní pět senátorů, kteří dle svých gescí pomáhají otvírat a navazovat vztahy, které podnikatelé následně přebírají. Jaroslav Kubera říká: „Ukazuje se, že evropský trh nám nestačí a že je potřeba zaměřit se i na Latinskou Ameriku, a to i přes vzdálenost, která některé české podnikatele může odradit. To je však velký omyl, neboť vzdálenosti se zkrátily a např. podniky, které se zabývají vodním hospodářstvím, mají na brazilském trhu netušené perspektivy. Podnětná je i kombinace politické delegace s podnikatelskou, protože politici a podnikatelé vzájemnou podporu potřebují.“

V São Paulu HK ČR uspořádala podnikatelské fórum, a to ve spolupráci s Federací průmyslníků státu São Paulo FIESP. Česko-brazilské obchodní fórum zahájil předseda Senátu Milan Štěch: „Brazílii si Česká republika stanovila jako prioritní zemi Latinské Ameriky pro český export. Jedná se o velmi výraznou, nejlidnatější a ekonomicky nejvýkonnější zemi tohoto kontinentu. Náš zájem o prohloubení obchodních vztahů s tímto trhem je proto přirozený, neboť již od období 1. republiky lze hovořit o tradičním obchodním partnerství,“ řekl předseda Štěch a pokračoval: „Brazílie sehrává velmi důležitou roli na poli politickém, patří do skupiny BRICS, jedná se o 6. nejvýkonnější ekonomiku světa. Neprojevit zájem o takovou zemi, partnera a trh by znamenalo, že se dobrovolně vzdáváme příležitostí jak využít její politický vliv společně s enormními příležitostmi pro naše firmy.“ Přítomen tomuto fóru byl mj. i viceprezident FIESP João Gilherme Sabino Ometto, či náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR Milan Hovorka. Došlo i na bilaterální jednání českých firem se syndikáty, asociacemi a brazilskými firmami.

 Ve městě byznysu São Paulo bylo podepsáno Memorandum o spolupráci, a to mezi agenturou CzechInvest, zastoupenou jejím generálním ředitelem Marianem Piechou a jejím brazilským protějškem Invest São Paulo. Při příležitosti slavnostního podpisu, který přispěje k rozvoji vzájemných česko-brazilských obchodních vztahů, byly prezentovány investiční a podnikatelské příležitosti v Brazílii společně se zájmy jednotlivých podniků, členů doprovodné mise.

 Mezi firmami, které HK ČR doprovází do Brazilské federativní republiky, je také společnost Mmcité+ a.s., která se zabývá designem, výrobou a prodejem městského mobiliáře. „V Brazílii máme samostatnou pobočku Mmcité 8, která se věnuje prodeji městského mobiliáře vyráběného v ČR a dováženého na brazilský trh, kde máme v současnosti hustou síť kontaktů,“ sdělil ředitel pro Latinskou Ameriku Tomáš Josef Vrtiška a pokračoval: „V São Paulu jsme jednali s největším místním developerem ODEBRECHT, který se věnuje tomuto regionu. Předmětem našeho jednání byl obrovský luxusní residenční projekt v centru São Paula, v rámci kterého bychom na základě místního designu dodali produkty z našeho portfolia.“ Společnost Mmcité+ se rovněž setkala s nově vzniklou reklamní společností OTIMA věnující se výrobě reklamních nosičů a jednala o možné dodávce přístřešků do celého São Paula.

 Nemalé zkušenosti s brazilským trhem však má i výše zmíněná Česká zbrojovka a.s.. „V roce 2013 založila CZ Uherský brod (CZUB) se svým brazilským partnerem dceřinou společnost ve státě Santa Catarina. CZ-Brasil je nyní ryze brazilská firma, jejímž dalším krokem je výstavba montážního závodu ve městě Pomerode,“ upřesnil výkonný ředitel společnosti Petr Klymec. „Celková investice se řádově pohybuje okolo 100 milionů korun. Jedná se o převod špičkové české technologie na brazilský trh a jedním z prvních produktů je pistole s označením P-07 kalibr.40,“ dodal Klymec. Firma se s tímto modelem hodlá ucházet o dodávky do policejních složek brazilské armády.  Prezident HK ČR  se za přítomnosti předsedy Senátu ČR setkal se senátorem Brazílie ze Santa Catariny a přijal nabídku přijet při další návštěvě Brazílie do této velmi průmyslové oblasti.

Příležitosti vzhledem k malé jazykové vybavenosti využívá v Brazílii firma Slůně- svět jazyků s.r.o., která hledá svého nového partnera pro otevření jazykové školy. „V Česku jsme začali franšízový koncept, který jsme vyzkoušeli v Hradci Králové. Právě tento koncept bychom chtěli přenést do Brazílie. Byť se jedná o 6. největší ekonomiku světa, málokdo zde mluví anglicky,“ vysvětluje zájem jazykové školy o brazilský trh její ředitel Petr Pasek a doplňuje: „Měli jsme již 3 jednání s potenciálními partnery. Výhledově jsme domluveni na spolupráci při vývoji jazykových škol v Brazílii s realizací v druhém kvartálu roku 2014.“ Firma však v Brazílii vnímá velký potenciál i v překladatelské části služeb, a to s ohledem na očekávaný růst poptávky v rámci MS ve fotbale, či plánované Olympiády.

Firmy se ze São Paula přesunuly do hlavního města Brasília, kde se setkali se zástupci agentury na podporu investic a obchodu APEX, či společnosti EMBRAER. Odtud ještě dnes přelétají do hlavního města státu Espirito Santo Vitória, kde je mj. naplánované další z Česko-brazilských podnikatelských fór.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3