INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Třetina zaměstnanců na plný úvazek se domnívá, že sladit pracovní kariéru s rodinným životem se za posledních pět let stalo obtížnější. Vyplývá to z celosvětového průzkumu společnosti „EY Global generations: A global study on work-life challenges across generations“. Nejvíce tento vývoj zasáhl mladšígeneracea rodiče, platí to však i všeobecně pro zaměstnance v některých zemích.

►Podle celosvětového průzkumu jsou největší překážkou sladění pracovního života s osobním, stagnující platy a rostoucí životní náklady, delší pracovní doba a náročnější povinnosti v práci i doma.

►Přibližněpolovinamanažerů na celém světě tráví v práci vícenež40 hodin týdně a čtyřiz desetitvrdí, že jejich pracovní doba se za posledních pětlet prodloužila. Nejvíce vzrostl počet pracovních hodin u generace narozené na přelomu tisíciletí (tzv. „mileniáni“ nebo „generace Y“) a u zaměstnanců s dětmi.

►Nejčastěji poukazují na obtížnější sladění práce a rodiny zaměstnanci na plný úvazek v Německu a Japonsku.

►V USA je hlavním důvodem ukončení pracovního poměru minimálnírůstmezd(78 %), zatímco v Německu je to přespříliš přesčasových hodin(75 %).

►Německo (70 %), Indie a USA (obě 61 %) mají největší procento zaměstnanců, kteří mají flexibilní pracovní dobu, na druhé straně žebříčku s nejméně flexibilními možnostmi skončily Čína (22 %) a Japonsko (30 %).

►Více než 40 hodin týdně pracují v Mexiku a USA.

►Američtímuži mají tendenci měnit zaměstnání častěji než ženynebo se raději vzdají kariérního postupu, aby měli větší kontrolu nad svým pracovním i osobním životem.

►V celosvětovém měřítku zaměstnanci s dětmi spíše dají výpověď ze zaměstnání pro nedostatek příležitostí kpostupu než zaměstnanci, kteří nemají děti.

►Skoro každý šestý zástupce generace Y v USA si stěžuje na negativní dopad pružnépracovní doby a38 %by bylo ochotno se „přestěhovat do jiné země slepší podporou rodičů na rodičovské dovolené“.


On-line průzkumu se zúčastnilo téměř 9 700 respondentů ze tří generací: Baby boomers (50-68), generace X (34–49) a generace Y (18–33). Průzkum se zaměřil na širokou škáluoblastí, například: nástup mladších generací do vedoucích funkcí, problémy spojené se sladěním pracovního a osobního života a ekonomickou situací, flexibilitu pracovních hodin celosvětově a dále proč zaměstnanci zůstávají v práci anebo proč dávají výpověď.

„Protože mladší generace přecházejí na vedoucí funkce a více žen nastupuje do zaměstnání, chtěli jsme být lépe informováni o problémech zaměstnanců v různých společnostech z pohledu různých generací a zemí a dalších hledisek. Především jsme se zaměřili na generaci Y, jejíž zástupci začínají zakládat rodiny a zároveň se musí potýkat s náročnějšími úkoly plynoucími z větší odpovědnosti v práci. Tito lidé dnes nehledají jen peníze, ale vyváženost mezi prací a životem. Chtějí sice dobrý plat, ale chtějí si také jít večer zacvičit, věnovat se partnerce, partnerovi, dětem,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a východní Evropě.

Nejdůležitější výsledky průzkumu:

Sladit profesní a osobní život je těžší

Třetina zaměstnanců na plný úvazekve světě uvádí jako hlavní důvod ztížených podmínek ke zvládnutí práce a rodiny v posledních pěti letech: „můj plat se moc nezvýšil, ale životní náklady ano“. V těsném závěsu je odpověď: „moje pracovní povinnosti vzrostly“. Mezi dalších pět důvodů patří náročnější povinnosti doma, delší pracovní doba a přírůstky do rodiny.

„Stále častěji také do zaměstnání nastupují ženy na mateřské dovolené. Musí často překonat větší překážky, pokud se chtějí naplno věnovat kariéře. Někdy se musí naučit být v dobrém slova smyslu sobecké, jít si za tím, co chtějí a nechat své okolí, ať se podílí na domácnosti či výchově dětí. A to ne každá žena ve finále chce a dokáže. Je to otázkou priorit, pokud se ženy chtějí doopravdy prosadit, prosadí se,“ říká Magdalena Souček.

  • Nejčastěji poukazují na obtížnější sladění práce a rodiny zaměstnanci na plný úvazek v Německu a Japonsku, ale stejný důvod uvádí i každý čtvrtý americký zaměstnanec.
  • Vzrůstající nesoulad mezi pracovním a osobním životem dokládá skutečnost, že přibližně polovina respondentů z řad generace Y a generace X uvedla jako hlavní příčinu větší nároky v zaměstnání. Více než dva respondenti z každých pěti také poukázali na více povinností v domácnosti.
  • Ve srovnání s bezdětnými zaměstnanci mají největší potíže zvládnout pracovní a rodinný život rodiče s dětmi v Německu, Velké Británii, Indii a USA.
  • Přibližně polovina (46 %) manažerů na celém světě tráví v práci více než 40 hodin týdně a čtyři z deseti tvrdí, že jejich pracovní doba se za posledních pětlet prodloužila.
  • Počet pracovních hodin se v průběhu posledních pěti let zvýšil u 41 % manažerů, kteří jsou pracující rodiče na plný úvazek, zatímco pouze 37 % bezdětných manažerů pracuje déle.

Hlavní důvody k podání výpovědi z práce: minimální růst platu, pomalý kariérní postup, příliš přesčasů

GlobálníprůzkumEY se zaměřil na klíčové důvody, proč zaměstnanci na plný úvazek podávají výpověď. Tyto informace jsou důležité pro společnosti, které si v době hospodářského oživení a nástupu mileniánů do vedoucích funkcí chtějí své zaměstnanceudržet. Hlavníchpětdůvodů je: minimálnírůst platu, nedostatek příležitostíke kariérnímu postupu, přílišpřesčasových hodin, pracovníprostředí, kterénemotivuje k týmové práci a nadřízený neumožňující pružnou pracovní dobu.

  • Na předním místě mezi deseti hlavními faktory je pracovní flexibilita, včetně „stigmatu pružné pracovní doby“, kdy se předpokládá, že kariérní postup lidí, kteří požadují pružné pracovní hodiny nebo zůstanou doma, tím utrpí. Dalšími uváděnými faktory byly celková nedostatečná flexibilita na pracovišti, nemožnost pracovat z domova nebopřílišmnohoslužebních cest přes noc.
  • Oproti bezdětným zaměstnancům rodiče častěji zmiňují málo příležitostík pracovnímu postupu jako důvod k ukončení zaměstnání. Tím dokládají nezmenšené pracovní ambice i po založení rodiny.

„Když si dnes chcete zaměstnance udržet, nestačí jen na začátku důkladně vybírat z kandidátů. Peníze dnes také motivují jen do určité míry. Musíte se nutně přizpůsobovat potřebám jednotlivých generací, ať je to flexibilní pracovní doba, vhodná práce s rodiči na mateřské nebo otcovské dovolené. Klíčové je se také zaměřit na talentované pracovníky skrz generace a pracovat s nimi, snažit se jim vyjít vstříc,“ vysvětluje Magdalena Souček.

Jakou práci si zaměstnanci představují?

Kromě odpovídajícího platu a dalších zaměstnaneckých výhod patří k nejdůležitějším pěti kritériím nového zaměstnání „být schopen pracovat pružně a mít neustále možnost pracovního postupu“. Stejný podíl respondentů (74 %) uvádí „práci s kolegy i nadřízeným, kteří podporují moji snahu pracovat flexibilně“. Další výhody spojené s pružnou pracovní dobou, které si zaměstnanci na plný úvazek přejí, zahrnují možnost neformální pružné pracovní dobyv případě potřeby, placenourodičovskou dovolenouamálopřesčasů.

  • Generace Y více než jinégenerace považuje za důležité mít nárok na placenou rodičovskou dovolenounebodotovanoupéči o dětia možnost pracovat z domova1–2 dnyv týdnu.
  • Zajímavé je, žedvě třetinyzaměstnanců na plný úvazekby si raději vybraly práci v blízkostirodiny než menší počet vícedenních služebních cest, pokud budou mít možnost umístit děti do předškolních zařízení nebo na ně obdrží příspěvky a pokud budou moci v případě potřeby vypnout telefon a počítač nebo pracovat z domova.
  • Jedno ze zarážejících zjištění je, že 38 % respondentů generace Y v USA uvedlo, že by bylo ochotno se „přestěhovat do jiné země s lepší podporou rodičů na rodičovské dovolené“, což patrně souvisí s nedostatečnou podporou rodičů při péči o dítě v USA.

Vliv ekonomiky na manželství, práci, vzdělání a plánování rodiny

Hospodářská situace hraje v životě zaměstnanců na plný úvazek významnou roli, což se v posledních pěti letech projevilo mnoha způsoby.

  • Více než každý pátý zaměstnanec podporoval rozhodnutí manželkynebo partnerky vrátit sedo práce po mateřské dovolené a čtvrtina zaměstnanců si přála, aby manžel/ka nebo partner/ka nepodávali výpověď a nekrátili pracovní dobu z důvodu lepšího zvládání pracovních a rodinných povinností.
  • Zhruba23 % zaměstnanců se rozhodlo nemít další děti a každý pátý další děti odložil.
  • Ekonomické podmínky měly vliv i na manželství. Téměř každý šestý zaměstnanec na plný úvazek se rozvedl nebo začal žít odděleně z finančních důvodů a necelá šestina zaměstnanců rozvod odložila.
  • Každý pátý zaměstnanecna plnýúvazekbyl nucenpřerušitneboodložitvyšší vzdělání, anebo uvedl horší schopnostplatit zavzdělání svých dětí.

Podrobnější informace naleznete na webových stránkách www.ey.com/globalgenerations nebo na sociálních médiích prostřednictvím hashtagu #GenerationGo.

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3