INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Česká republika v současné době zažívá nebývalý ekonomický růst. V druhém čtvrtletí letošního roku vzrostl HDP meziročně o 4,4 procenta a Česká republika se tak stala jednou z nejrychleji rostoucích evropských zemí. Příznivý ekonomický růst vnímá mnoho malých a středních podniků jako velkou příležitost, která je motivuje k investicím a rozšiřování kapacit. Dnešní společenská i ekonomická situace je však nevyzpytatelná a ke změnám podmínek může docházet doslova z hodiny na hodinu. V oblasti ekonomických rozhodnutí by proto měla vítězit především racionalita a dlouhodobý výhled a nikoliv přehnaná euforie, která mnohdy vede k neuváženým krokům.

K současnému ekonomickému růstu přistupují malé a střední podniky s optimistickým očekáváním. Pro mnoho z nich jde o jakési vyústění pozitivního vývoje posledních několika let. Krize, která zachvátila světové finanční trhy v roce 2008, sice postihla téměř všechny, ale její důsledky se u každého lišily. Velké množství firem se kvůli krizi dostalo do konkurzu, ale jiné naopak vyšly z krize posíleny. „Krize probudila některé podnikatele z letargie a donutila je k nezbytným kroků, které byly do té doby odkládány. Uvědomili si, že pokud se neodhodlají ke změnám, tak zkrachují. V mnoha případech tak došlo k zefektivnění vnitřních procesů a potřebné restrukturalizaci,“ vysvětluje Jiří Jemelka, předseda představenstva společnosti Frigomont, která se zabývá výstavbou investičních celků v oboru čistých prostor, a doplňuje: „Díky tomu v současnosti mnoho firem funguje lépe než v období před krizí. Jsou schopny rychle reagovat na novou poptávku a nedělá jim problém se rozšířit nebo zvýšit kapacity výroby.“

S rychlým ekonomickým růstem se důvěra v ekonomiku výrazně zvyšuje, v č emž některé firmy vidí příležitost k rozsáhlým investicím nebo k překotnému nabírání nových zaměstnanců. Takové uvažování je však velmi krátkozraké a dlouhodobě neudržitelné. „Bohužel nikdo nemůže garantovat, že současný pozitivní trend vydrží. Není možné předpovědět, jakým způsobem se na ekonomice projeví například uprchlická krize nebo vysoká míra zadluženosti států,“ uvádí Jiří Jemelka a dodává: „Ani české ekonomické prostředí není na kroky některých firem připraveno. Například nedostatek kvalifikované pracovní síly není schopen uspokojit poptávku po nových zaměstnancích. Problém představují také dotace. Firmy neinvestují do oblastí, které jsou pro jejich podnikání potřebné, ale raději směřují investice podle toho, zda se jim podaří na ně získat dotace. Neberou přitom ohled na to, zda jsou tyto investice opravdu nezbytné, zda budou dlouhodobě generovat zisk či zda nebudou časem pro firmu přítěží.“

Přes optimistický výhled, který současný ekonomický růst nabízí, je především důležité zůstat nohama na zemi a rozhodovat se racionálně. „Klíčové je přemýšlet v dlouhodobém horizontu a posilovat stabilitu firmy. Místo rozsáhlých investic, které se mohou později ukázat jako nenávratné nebo zaměřené nesprávným směrem, je třeba si vytvářet rezervy. Zkrátka je třeba nepropadat mnohdy falešným nadějím spojených s rostoucí ekonomikou a dokázat si spočítat, co je únosné a co už ne.“ uzavírá Jiří Jemelka.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3