INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V České republice bylo v roce 2014 vyrobeno celkem 1 277 875 ks silničních vozidel, z toho 1 252 293 motorových a 25 582 přípojných. Jde o nejvyšší roční produkci vozidel v dosavadní historii České republiky či Československa.

Podle údajů jednotlivých výrobců bylo v České republice za rok 2014 poprvé v historii vyrobeno více než 1 240 000 ks osobních automobilů (včetně malých užitkových). Odhady prováděné ve 4. čtvrtletí 2014, které předpokládaly produkci na úrovni přes 1 200 000 vozidel, byly překonány o více než 40 000 ks. Na celkové výrobě osobních automobilů participovali v roce 2014 celkem tři výrobci: firma Škoda Auto se na výrobě podílela 59 %, firma HMMC Nošovice necelými 25 % a TPCA Czech více než 16 %. Počet vyrobených osobních automobilů na 1000 obyvatel dosáhl hodnoty 118,4 ks (v roce 2013 to bylo 107 OA/1000 obyv.).

            „Celkový počet 1 246 506 ks v ČR vyrobených osobních automobilů potvrzuje, že tuzemské automobilky využily oživení na trzích v Evropě a uplatnily se i na dalších světových trzích. K očekávanému zvýšení produkce došlo ve Škoda Auto (+15,01 %), úspěšně pokračovalo předpokládané zvyšování výroby ve společnosti TPCA Czech (+9,71 %) a společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Nošovice vykázala produkci mírně nad stávající plnou výrobní kapacitou (+1,31 %),“ uvedl k dosaženým výsledkům prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn a pokračoval: „Rok 2014 je tak možno považovat za další mezník ve výrobě vozidel v České republice. Jde o historicky rekordní roční výrobu silničních vozidel a současně o potvrzení vysoké konkurenceschopnosti tuzemských výrobců a dlouhodobě pozitivního trendu. S výjimkou roků 2012 a 2013 výroba vozidel od roku 2003 každoročně rostla.“

            K dalšímu historickému rekordu došlo v roce 2014 i v produkci autobusů, kterých bylo v ČR vyrobeno celkem 3891 ks. Nejvyšší roční výroba autobusů z roku 2013 (3691 ks) tak byla překonána o 200 ks. Společnost Iveco Czech Republic dosáhla oproti roku 2013 nárůstu produkce o 3,82 % (podíl na celkové produkci přitom činil 84,5 %) a firma SOR Libchavy vyrobila o 16,6 % více autobusů než v roce 2013 (podíl na produkci 14,2 %). Ostatní tuzemští výrobci se na výrobě autobusů podíleli 1,3 %.

            Po téměř 50% poklesu výroby nákladních vozidel v roce 2013 (vlivem ukončení výroby v Avia Ashok Leyland Motors) bylo v roce 2014 kopřivnickou společností Tatra Trucks vyrobeno 821 ks vozidel, což představuje nárůst produkce o 7,6 %.

            U přípojných vozidel kategorie O3 a O4 (přívěsy a návěsy) došlo oproti roku 2013 ke zvýšení výroby o 30,5 % na celkem 1633 ks (u firmy PANAV došlo k růstu o 18,6 % a u společnosti Schwarzmüller o 36,3 %). V souhrnu za oba výrobce se jde o nejvyšší roční výrobu za uplynulých šest let (od roku 2009). Rekordní byla i produkce přípojných vozidel kategorie O1 a O2 (firma AGADOS), kterých bylo vyrobeno 23 949 ks, což znamená meziroční nárůst o 25,1 %. Výroba této kategorie vozidel je sledována od roku 1998. Jedinou kategorií, kde došlo k poklesu, je produkce motocyklů, kde firma JAWA vyrobila celkem 1075 strojů, což je o 20,6 % méně než v roce 2013.

            „Nárůst celkové výroby vozidel měl pozitivní dopad i na české dodavatele skupin a dílů vozidel, což se určitě projeví i ve zvýšení objemu produkce a exportu těchto výrobců. Očekávám, že letošní čísla o celkové výrobě vozidel v ČR by mohla být ještě o něco vyšší, ale dynamika růstu již zřejmě nebude taková jako v roce 2014. Další vývoj závisí na řadě vnějších faktorů, rozhodující bude vývoj na hlavních světových trzích. Z vnitřních činitelů nutno opětovně poukázat na problematiku technického vzdělávání a dostupnosti kvalifikované pracovní síly. AutoSAP se proto v této oblasti dlouhodobě aktivně angažuje a doufá, že rok 2015, vyhlášený jako rok průmyslu a technického vzdělávání, již přinese i konkrétní výsledky,“ uzavřel hodnocení Martin Jahn.   

 (tz)

Výroba silničních vozidel v České republice 2014/2013

 

            výroba za leden–prosinec          nárůst/pokles

  kategorie vozidel 2014   2013   2014/2013

  osobní + malá užitková (M1 + N1)       1 246 506      1 128 473      +10,46 %

  užitková/nákladní, tahače, podvozky (N2 + N3)     821     767     +1,04 %

  autobusy (M2 + M3)        3891   3691   +5,42 %

  motocykly (L)        1075   1354   -20,61 %

  celkem motorová vozidla          1 252 293      1 134 285      +10,40 %

  přívěsy a návěsy (O3 + O4)       1633   1251   +30,54 %

  přívěsy a návěsy (O1 + O2)       23 949           19 142           +25,11 %

  celkem přípojná vozidla            25 582           20 393           +25,45 %

  silniční vozidla celkem   1 277 875      1 154 678      +10,67 %

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3