INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Zhruba dvě třetiny Čechů přicházejí kvůli nevhodnému zhodnocování peněz o výnosy, když prostředky drží v podobě depozit. Aby překonali inflaci, měli by využívat fondy, ve kterých je zatím v České republice jen necelá desetina úspor. V pětiletém horizontu se dá rozumně očekávat, že vyvážené portfolio klientovi vydělá mezi 3 – 4 % ročně.

Objem úspor v českých domácnostech pomalu roste. „Bohužel lidé si peníze nechávají na běžných a spořicích účtech, kde úrokové sazby neustále klesají. Investování ve fondech je cesta, jak lze překonat inflaci, ale většina Čechů je stále vnímá jako něco složitého či riskantního,“ řekl Jaroslav Mužík, country manažer společnosti ČSOB Asset Management, a.s., investiční společnost. „Fondy přitom slouží jako nástroj, jak se podílet na růstových oblastech – ať už dle regionu nebo dle odvětví, a dokážou mnohem lépe než jednotlivec rozkládat, a tím snižovat riziko.“

Řada lidí má obavu z kolísání ceny a dává přednost jistotě před potenciálně vyšším rizikem ztráty. Klientům proto banka nabízí poradenství, které přispívá k lepší orientaci v tomto oboru a pomůže vyhnout se chybám. Prvním krokem je vyplnění investičního dotazníku, jehož výsledkem je přiřazení vhodného investičního profilu.

Jak tedy porazit inflaci?

KLIENT S KONZERVATIVNÍM PROFILEM

Zatímco prosté ukládání peněz na spořicí účet či do krátkodobých státních dluhopisů jen občas pokryje inflaci, i konzervativní investice by již měla inflaci pravidelně překonávat. „I když je člověk konzervativní, vyplatí se mu volné peníze využít k investování, což by mu mělo ve 2 až 3letém časovém horizontu přinést vyšší zhodnocení o 0,5 až 1 % výnosu ročně,“ říká Aleš Prandstetter, investiční stratég ČSOB Asset Managementu, a.s., investiční společnost. V portfoliu by neměly chybět zejména fondy  zaměřené na dluhopisy (ať už státní – třeba ČR či SR, nebo soukromých firem jako je ČEZ, BMW nebo ING), své místo má i malá akciová složka.

KLIENT S VYVÁŽENÝM PROFILEM

Vyvážené portfolio by již mělo inflaci překonávat „s přehledem“ v období kolem pěti let. Vlastníci vyváženého portfolia mohou očekávat výnos mezi 3 až 4 % ročně. Významnou součástí růstového portfolia je akciová složka. „Kolísavost investice do růstového portfolia může být dočasně zvýšená, odměnou je však přidaný výnos, který by měl oproti konzervativnímu profilu dosahovat dalších cca 0,5 až 1 % ročně,“ doplňuje Aleš Prandstetter. Akciová složka je pak spíše zaměřena na odvětví, která příliš nekolísají, jako třeba potraviny a farmacie, nebo na dividendové firmy.

KLIENT S RŮSTOVÝM PROFILEM

V růstovém profilu ubývá dluhopisových fondů a přibývají akciové – třeba ty zaměřené na technologie, těžaře či finančnictví. V portfoliích je možné nalézt např. Google, Deutsche Bank nebo Exxon Mobil. Odměnou je pak očekávaný výnos vyšší o 0,5 až 1 % ročně oproti vyváženému profilu.

KLIENT S DYNAMICKÝM PROFILEM

V dynamickém profilu, který je vhodný pro dlouhé horizonty a pro lidi, kterým nevadí kolísání ceny, se opět na úkor zejména dluhopisů posiluje role akciových fondů, jež mohou tvořit i více než 3/4 portfolia. Tato portfolia by měla v průměru překonávat inflaci o cca 4 %, za současných ekonomických podmínek by měly dosahovat výkonnosti kolem 6 % ročně.

Mnoho lidí si také myslí, že právě lidé s vyššími příjmy budou při svých rozhodnutích o vhodném zhodnocení peněz také více riskovat. „To je ale omyl, protože výše příjmu neurčuje, do kterého profilu bude daný jedinec patřit. Naopak bohatší lidé mohou dávat přednost spíše konzervativnějším investicím, protože tím vyvažují riziko plynoucí z jejich podnikání,“ říká Jan Barta, generální ředitel společnosti ČSOB Asset Management, a.s., investiční společnost.


ČSOB je leadrem v oblasti poskytování investičních produktů. Spravuje majetek několika desítek tisíc klientů, kteří se dají rozdělit podle svého osobního přístupu ke zhodnocování peněz do čtyř skupin. Dvě třetiny využívá vyvážený profil, necelá jedna třetina konzervativní. Menšinou je pak růstový a dynamický profil.


Typické chování a preference klientů:

(procenta určují jejich zastoupení mezi investujícími klienty ČSOB):

Konzervativní 26,8 %:  stabilní, upřednostňuje nízké riziko, je loajální, tradiční, morální, pevný, jistý, neměnný, poskytuje lidem oporu, konzervativní.

Vyvážený 65,7 %: uvážlivý, dává přednost střednímu výnosu za odpovídající míru rizika, snese jen malé změny, malé výkyvy, vyvážený, zlatá střední cesta.

Růstový 7,2 %: snesevyšší riziko kompenzované zároveň vyšším výnosem,nebojí se riskovat, je odvážný, má rád změnu, hledámožnosti, ambiciózní.

Dynamický 2,7 %: pro vysoký výnos snese i vysoké riziko ztráty,vyhledává nové příležitosti, má rád adrenalin, je odvážný, netradiční, průbojný.

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3