INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

České firmy hradily své závazky v prvním čtvrtletí roku 2014 s o něco větší disciplínou. Dodavatelům tak přicházely peníze na účet v průměru 75 dní po vystavení faktury, což je o den lepší výsledek než v roce 2013. Polepšily si zejména společnosti podnikající ve strojírenství nebo potravinářském průmyslu. Naopak největší problémy s hrazením pohledávek měly tradičně dodavatelé do zdravotnictví – těm úhrady docházely až po 117 dnech. Vyplývá to z pravidelné analýzy zpracované společností ČSOB Factoring.

První kvartál letošního roku ukázal hned několik rozdílů proti loňsku. Například dodavatelé ve strojírenství nebo potravinářství dostávají zaplaceno dříve. Může za to zejména vyšší objem nových zakázek a zlepšený výkon českého průmyslu, který v březnu dosáhl meziročního růstu 8,7%.

Ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2013 se ve strojírenství firmám povedlo snížit dobu úhrady o dva dny na průměrných 78 dní po vystavení faktury. Pozitivní vliv na to má nejen tradiční export na západ a do sousedních zemí, ale i odbyt na trzích na východě – hlavně v Rusku.

Lepší výsledky hlásí i potravinářské firmy, u kterých se průměrná doba úhrady zkrátila na 72 dní.

„Zkrácení průměrné návratnosti v těchto důležitých oborech je nepochybně dalším signálem návratu k ekonomickému růstu“, vysvětlil Tomáš Morávek, předseda představenstva ČSOB Factoring.

Přehled vybraných oborů

Odvětví

1Q 2014*

1Q 2013*

Zdravotní péče

117

112

Strojírenství

78

80

Potravinářství

72

73

*průměrný počet dnů po vystavení faktury, zdroj: Analýza ČSOB Factoring

Nejhorší výsledky přišly opět od subjektů působících ve zdravotnictví – jejich platby se kvůli už tradičně chybějícím finančním prostředkům prodloužily o pět dní.V tomto oboru to sice neznamená žádné velké překvapení, ovšem průměr 117 dnů od vystavení faktur představuje jedno z nejvyšších čísel od roku 2006.A žádné výrazné zlepšení se nečeká.

„Platební chování subjektů působících ve zdravotnictví není přímo závislé na ekonomickém cyklu a pozitivně by jej mohla ovlivnit jen systémová opatření“, vysvětlil Tomáš Morávek z ČSOB Factoring.

Obecně ovšem platí, že se platební morálka zlepšuje. Podíl na tom má jak silný export, tak i vyšší domácí poptávka. Lepší je i podnikatelská nálada, což pozitivně ovlivňuje chování podniků v nejbližší budoucnosti. Zlepšení zaznamenalo dokonce i stavebnictví, což by mohlo podle expertů znamenat první náznak zlepšování situace i v tomto oboru.

Přehled vybraných oborů

Odvětví

1Q 2014*

1Q 2013*

1Q 2012*

Velkoobchod

71

68

70

Maloobchod

69

74

78

Stavebnictví

96

95

80

*průměrný počet dnů po vystavení faktury, zdroj: Analýza ČSOB Factoring

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3