INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Protože Češi milují inovace, velmi rychle se stali evropskými lídry v používání bezkontaktních karet. V počtu terminálů jsou však oproti Evropě až 20 let pozadu.

V České republice aktuálně připadá zhruba 10 platebních terminálů na tisíc obyvatel a v průměru jedna platební karta na osobu. Statisticky se tak ČR ocitá mezi svými sousedy: Polsko a Slovensko jsou na tom hůře z hlediska počtu terminálů, Rakousko a Německo naopak vedou v obou ukazatelích.

„V České republice jsme ke konci roku 2014 evidovali 110 308 platebních terminálů, což meziročně představuje nárůst o 16 procent. Pokud bychom se však chtěli dostat na průměr evropské „sedmadvacítky“, museli bychom počet terminálů navýšit bezmála o 90 procent a počet karet o 60 procent. To nám při současných trendech zabere nějakých 15, respektive
20 let,“ odhaduje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku
a Slovensko.

Přibližně stejně dlouho nejspíše potrvá, než se Česká republika dostane na evropskou úroveň v poměru plateb u obchodníků a výběru z bankomatů. Zatímco v Evropě podle statistik představují 84 % transakcí platby u obchodníků a 16 % karetních transakcí výběry z bankomatů, u českých majitelů karet je tento poměr výrazně odlišný – výběry z bankomatů představují celých 55 % transakcí na jednu kartu. Liší se i průměrná výše útraty u obchodníka: zatímco Evropan nakoupí za 1320 korun, Čech kartou zaplatí kolem 780 korun.


 „Český trh má v oblasti placení kartou obrovský prostor pro další rozvoj. Navzdory celosvětovým trendům stále často dostává přednost hotovost – ať už kvůli nedostatečnému pokrytí platebními terminály, či proto že si Češi především v určitých oblastech jednoduše nezvykli karty využívat. S ohledem na některé evropské statistiky by se klidně dalo říct, že jsme časově asi o jednu generaci pozadu,“ shrnuje Marcel Gajdoš.

Cestování, restaurace – zde se platí kartou nejméně

Český trh skýtá značný potenciál zejména v oblasti dalšího rozvoje akceptace platebních karet. V tomto pohledu spatřuje Visa Europe velký prostor především v oblasti cestování, obchodů a restaurací. „V těchto sektorech se míra vybavenosti platebními terminály pohybuje mezi 20 a 25 procenty. Možnosti růstu jsou tedy značné,“ přibližuje Marcel Gajdoš.

Asociace Visa Europe mezi tuzemskými společnostmi identifikovala 93 tisíc vhodných adeptů, kteří splňují veškeré předpoklady pro to, aby zavedli platby kartami. Někde chybí terminály, jinde ochota platit kartou.

Vedle nedostatečného počtu platebních terminálů je v placení kartou limitující i chování samotných spotřebitelů. Jakkoli z jejich strany narůstá obliba bezhotovostních plateb, stále zůstává vysoké procento těch, kteří nejsou zvyklí platební kartu používat vůbec. „Je to vidět například u čerpacích stanic, kde vybavenost terminály sice dosahuje 91 procent, avšak karty při placení využívá pouze třetina zákazníků,“ poukazuje Marcel Gajdoš. 

Podobně je tomu i v oblasti cestování, kde platební terminály provozuje asi čtvrtina firem. Kartami se však platí pouze sedm procent výdajů. „Konkrétně v těchto oblastech je třeba soustředit se na změnu chování zákazníků, nikoli pouze na vývoj infrastruktury,“ dodává Marcel Gajdoš.

Na druhou stranu jsou oblasti, kde je princip zcela obrácený. Příkladem jsou obchodní centra (např. obchody s oblečením), kde se kartami uskutečňuje 45 procent všech plateb, a to navzdory statistikám, podle nichž je terminálem vybaven pouze každý pátý obchod (pokrytí terminály 21 %). Zákazníci tedy vyloženě chtějí a jsou zvyklí platit bezhotovostně, zdaleka ne vždy však mají tuto možnost. 

O asociaci Visa Europe

Visa Europe je asociace zabývající se platebními technologiemi, kterou vlastní a provozují členské banky a další poskytovatelé platebních služeb ve 37 evropských zemích. Je vedoucím platebním systémem, jehož podíl na trhu vzrostl z 55,5 % v roce 2011 na 56,9 % v roce 2013 a předstihl tak konkurenční MasterCard.

Visa Europe je v srdci platebního ekosystému poskytujícího infrastrukturu a služby potřebné k tomu, aby milionům evropských spotřebitelů, firmám a vládám bylo umožněno platit elektronicky. Členové Visa Europe jsou odpovědni za vydávání karet, registraci obchodníků a výši poplatků pro držitele karet i obchodníky. Visa Europe je rovněž největším subjektem zpracovávajícím transakce v Evropě: zodpovídá za zpracování 16 miliard transakcí ročně, přičemž ve špičce může rychlost dosahovat až 1627 transakcí za sekundu.

V současnosti je v Evropě vydáno více než 500 milionů karet Visa, přičemž každé šesté euro je zaplaceno právě těmito kartami. Celková útrata provedená kartami Visa přesahuje 2 biliony eur ročně, z toho 1,5 bilionů eur v místech prodeje.

Asociace Visa Europe sídlí ve Velké Británii, od roku 2004 je nezávislá na organizaci Visa Inc. a má exkluzivní, nezrušitelnou a trvalou provozní licenci v rámci Evropy. Obě společnosti úzce spolupracují s cílem zajistit globální platby Visa ve více než 200 zemích a teritoriích.

Další informace najdete na stránkách www.visaeurope.comwww.visaeurope.com a na Twitteru @VisaEuropeNews.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3