INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Nová studie A.T. Kearney „Zemědělství je úrodnou půdou pro digitalizaci“ popisuje, jak mohou společnosti zemědělského sektoru čelit zpomalujícímu se růstu a měnící se poptávce – pomocí digitalizace.

Podle nové studie A.T.Kearney, nazvané „Zemědělství je úrodnou půdou pro digitalizaci“, si rychlé změny v poptávce a narušení tradičních zemědělských modelů vynutily významné změny v zemědělském odvětví.

Po desetiletích silného růstu globální zemědělské poptávky se očekává její pokles.  To bude způsobeno třemi současnými faktory:

1. zpomalením populačního růstu a následným dopadem na poptávku,

2. vývojem regulace obchodních vztahů v zemědělství

3. obavami spotřebitelů týkajícími se agrochemie a intenzifikace zemědělství.

Očekávaný nižší růst již začíná způsobovat konsolidaci sektoru a posiluje snahu jednotlivých hráčů o ochranu vlastních marží. Hodnoty transakcí při posledních megafůzích mezi dodavateli osiv, hnojiv a produktů na ochranu plodin se pohybovaly na podstatně vyšších úrovních, než bylo obvyklé v předchozích letech.

„Tlak na zemědělství vyvolává vlnu snižování nákladů a konsolidace,“ říká Carsten Gerhardt, Partner A.T. Kearney a spoluautor studie. „Ale v zemědělství netrvalo větším společnostem dlouho zvažovat také alternativní strategické kroky. Digitální zemědělství je cestou, která otevírá obrovské příležitosti.“

V současnosti se digitální zemědělství většinou omezuje na menší pokusná pole a start-upy zabývající se robotikou, satelitním sledováním, nebo vývojem speciálních dronů. Společnost Climate Corporation, vlastněná společností Monstanto, dnes pokrývá 30-40 milionů hektarů – asi 2 procenta světově obdělávané půdy. Rozšíření digitalizace na velkoplošně pěstované obilniny a zeleninu by mohlo během následujících deseti let přinést zvýšení výnosů o 20 až 30 % a poskytnout tak potravu pro další až miliardu lidí.

„U digitalizovaných farem zmizí současné velké výkyvy ve výnosech a produktivitě, způsobené většinou chybnými rozhodnutími pěstitelů, a globální produktivita tak dramaticky vzroste,“ říká Petr Materna, manažer z české pobočky A.T. Kearney.

Digitalizace má potenciál změnit zavedené podnikatelské modely. Uhájení náskoku před konkurencí bude vyžadovat nové způsoby myšlení. Existují možnosti sladit technologie tak, aby bylo možné je postupně provazovat napříč všemi kroky zemědelské výroby – od výběru plodin přes optimalizaci časů výsadby, k parametrům setby, či aplikaci hnojiv.  Údaje shromážděné v průběhu zemědělského cyklu a poznatky získané na jednom místě mohou pak být automaticky dostupné i jiným pěstitelům působícím v podobných klimatických podmínkách.

První společnost, která vyvine atraktivní platformu a nastaví podnikatelský model, má dobré šance na získání podnikatelské výhody a pevného základu pro vybudování silné pozice. 

„Očekáváme, že první rychlý a rozhodný krok učiní některý z nejvýznamnějších hráčů v odvětví. Bude však těsně následován technologickými start-upy, které budou chtít využít tržní příležitosti,“ vysvětluje Petr Materna. „V digitalizaci záleží nejen na velikosti, ale i na rychlosti. Průkopníci nastaví nové standardy a budou tak formovat budoucnost celého odvětví.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3