INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

kysŘeč bude o něčem, co se i naše redakce snaží již po řadu let posunovat kupředu, protože je to moderní, bezpečné, ekonomicky výhodné, a zvláště to napomáhá zlepšovat ovzduší v našich městech a obcích – je to širší využívání stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě. Nic zásadního mu již nebrání. Moderní technologie jsou zcela dostupné, výběr CNG modelů vozidel různých značek se vyšplhal přes osmdesátku, plnicích stanic postupně přibývá... Avšak začátky nebyly vždycky jednoduché. Hovořil jsem o tom s ředitelem marketingu společnosti VEMEX, s. r. o., Ing. Hugo Kysilkou:

Co pro společnost VEMEX znamenalo rozhodnutí podílet se na budování infrastruktury plnicích stanic v České republice?

Tento krok do neznáma směrem k CNG v roce 2010 se ukázal jako jeden z nejvýznamnějších manažerských počinů. Na samotném začátku to byla běžná služební cesta do Berlína na jednání s Gazprom Germania, kde jsme po skončení jednání přijali nabídku prohlídky v té době jediné stanice CNG, kde byla Gazprom Germania majitelem technologie. V podstatě jsme viděli uzavřený „kiosek“, z něhož se ozýval šum kompresoru, a plnicí stojan s logem Gazprom Germania. U stojanu bylo rušno, míjeli se tu zákazníci jeden za druhým – většinou žluté vozy taxislužby. Za hodinu, co jsme si plničku prohlíželi, se u stojanu se dvěmi plnicími pistolemi vystřídalo kolem půl druhé desítky vozidel. Myslím si, že to byl ten hlavní moment, který rozhodl vydat se novým směrem a pomáhat postupně realizovat plynofikaci dopravy v České republice.

Na počátku úvah o konkretizaci záměru byl jistě průzkum trhu, v tomto případě v segmentu dopravy, a přehled nabídky moderních CNG technologií. Jaká byla vaše zjištění?

V následujících dnech a týdnech jsme skutečně prověřili daný stav rozvoje CNG u nás a zjistili, že situace v tomto segmentu dopravy je na velmi nízké úrovni. V roce 2010 bylo pouze 32 CNG plnicích stanic a na našich silnicích jezdilo celkově jen kolem 2500 vozidel se CNG pohonem. V sousedním Německu bylo tou dobou již více jak 900 stanic a v Itálii přes tisíc; o počtech vozů ani nemluvě. Pro nás to znamenalo jít do toho a podpořit především trh stanic s tím, že auta přijdou o něco později. Podařilo se nám v neskutečně krátké době dohodnout s naší partnerskou firmou GASCONTROL, společnost s. r. o., z Havířova, že postavíme svůj výdejní stojan v objektu jejich velké CNG stanice, která byla právě ve výstavbě. V létě 2011 jsme měli svůj první stojan a do konce roku prodali úctyhodných 566 000 m3 plynu. Ještě do konce téhož roku jsme zvládli vybudovat svoji malou podnikovou „plničku“ pro firemní vozy na CNG.

Takže o vás neplatilo ono známé rčení o kovářovic kobyle, jež chodí bosa?

Dobře jsme si byli vědomi, jak negativně působí na oslovované klienty či investory, když je přesvědčujete o všech výhodách využívání CNG pohonu vozidel a sami pak z jednání odjíždíte v autě s benzinovým či naftovým motorem...

Jak jste postupovali dál?

V roce 2012 jsme se soustředili hlavně na komplexní rozvoj tohoto programu a po analýzách a zvážení všech možností se nám podařilo dojednat a podepsat Smlouvu o spolupráci s firmou Lukoil, která podle ní poskytne prostory svých stávajících čerpacích stanic a my jako investoři do nich integrujeme CNG plnicí technologie, které pro nás zajistí havířovský GASCONTROL. V témže roce, tedy 2012, jsme otevřeli v rámci této spolupráce svoje první tři stanice, a to v Ostravě, Opavě a v Olomouci. O rok později jsme přidali „plničku“ ve Dvoře Králové nedaleko dálnice Praha – Plzeň – Mnichov. Navíc jsme v rámci spolupráce s cihlářským koncernem Wienerberger pomohli realizovat výstavbu několika plnicích stanic pro vysokozdvižné vozíky s pohonem na CNG; v roce 2012 v objektu cihelny Jezernice, letos zjara v Novosedlích a následně další v jejich závodě na Slovensku. Kromě toho od roku 2012 zahajujeme dodávky zemního plynu i pro další majitele CNG stanic, přičemž nám objem prodeje stlačeného zemního plynu vzrostl v roce 2012 na více než tři a půl milionu m3.

V médiích se již loni objevovaly informace o postupném přechodu vozidel České pošty na CNG pohon a v souvislosti s tím také o VEMEXu. Jaký je současný stav této modernizace vozového parku?

Loni jsme se začali soustřeďovat na lokality, ve kterých má Česká pošta svoje depa, protože jak jste se již zmínil, tento státní podnik disponující bezmála šesti tisíci vozidly zahájil přípravu přechodu vozů s klasickým pohonem na zemní plyn. Pro nás z toho vyplynul úkol zajistit výstavbu plnicích stanic tak, aby byl zajištěn plynulý provoz aut České pošty a současně mohla plnicí stanice využívat i široká veřejnost. V průběhu loňského roku jsme zahájili veškerá jednání s dodavateli, řešilo se vše nezbytné k vydání stavebních povolení a koncem roku započala realizace.

Co vše se již v rámci projektu podařilo vytvořit?

Výsledek je zatím podle mého názoru velmi úspěšný – k dnešnímu dni jsou otevřeny již tři plnicí stanice, a to v Plzni, Hodoníně a Kolíně. Zprovoznění dalších sedmi plánujeme – v září v Mostě a Zábřehu, v říjnu až prosinci budou následovat stanice v Plzni, v Brně, Hradci Králové, v Příbrami a Praze-Podbabě.
    Prozatimním výsledkem by tedy mělo být vybudování čtyř plnicích stanic CNG v objektech čerpacích stanicích Lukoil a 10 CNG stanic v depech České pošty, případně v jejich blízkosti. Opomenout ještě nesmíme již zmiňovanou pětici CNG „plniček“ v objektech cihelen v rámci koncernu Wienerberger.

Proslýchá se, že v souvislosti se situací na Ukrajině přerušil Lukoil další práce na společném projektu s vámi a se společností GASCONTROL. Jak se to má?

Ne, naopak. Z organizačních důvodů jsme urychlili stavební práce na čerpací stanici Lukoil v Praze Zdibech na dálnici D8 a pro rok 2015 zatím máme stavební povolení na vybudování CNG stanice v Pelhřimově a Mohelnici. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet, rádi bychom své závazky plynoucí ze smlouvy splnili.

Pod názvem Zelený koridor se uskutečnila řada osvětových akcí o výhodách využívání stlačeného zemního plynu v dopravě. Kdy a kde se tak stalo a s jakým výsledkem?

Projekt nazvaný Zelený koridor zaměřený na propagaci dalšího rozvoje CNG v České republice jsme realizovali společně s Českým plynárenským svazem a společností E.ON. Akce proběhla letos v květnu, kdy početná štafeta vozů na CNG zamířila postupně do Vysokého Mýta, Pardubic, Hradce Králové a završením byla návštěva Mladé Boleslavi, tedy místa, v němž působí automobilka Škoda Auto. Ve všech městech proběhly přednášky o nejdůležitějších aspektech CNG, konaly se ukázky vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn s možností zkušební jízdy, nechyběly diskuzní panely. Zkrátka, veřejnost si mohla odnést dostatek informací o výhodnosti CNG, a to jak z hlediska provozních nákladů, tak bezpečnosti, a zejména šetrnosti k životnímu prostředí. A o to nám šlo.

Dá se tvrdit, že i díky vašemu podílu se situace na trhu CNG u nás postupně zlepšuje?

Myslím, že důvod k tomu je. Vždyť v současné době již na našich silnicích jezdí více jak sedm tisíc vozidel na CNG a počet plnicích stanic k dnešnímu dni dosáhl, myslím, již 64 až 65, a v době, kdy se ke čtenáři dostane náš rozhovor, to může být i více. Trh se tedy postupně rozvíjí a po letech vše konečně nabírá na obrátkách. Ale i tak je stále nutné propagovat toto ekologické palivo. Pomohly by nám i dopravní značky informující o lokaci CNG stanice na trasách, i to, kdyby zmizely značky se zákazem vjezdu CNG vozidel do veřejných podzemních parkovacích prostor všude tam, kde již zákaz nemá opodstatnění apod. Významnou roli v tom všem úsilí samozřejmě také hraje ekonomika provozu – pouhá koruna na kilometr jízdy. Velmi rozvoji přispívá i dnes již široká nabídka sériově vyráběných CNG vozů i nástup vozidel Škoda.

Je však ještě něco, co vás v oblasti CNG dosud trápí?

Ze všeho nejvíce asi fakt, že někteří hráči na tomto trhu stále tají informace o místě, kde budou plnicí stanice stavět. Pro veřejnost je právě tato informace nejdůležitější, protože zájemci o nákup CNG vozidel pak nemohou seriózně plánovat. Týká se to především podnikatelů, kteří se chystají obměnit svoji firemní flotilu vozidel a chtějí vědět, kde kromě stávajících plniček vyrostou další.

rozmlouval Jiří Novotný


Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3