INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Historicky největší tuzemský průzkum v pěti stovkách rodinných firem překvapivě ukázal, že roste zájem prodat rodinné podniky cizím investorům. Novinkou je i trend nechat vyškolit potomky v jiné firmě.

Výsledky také ukazují, že v polovině rodinných firem již pracují děti majitelů. Třetině z nich bylo při zapojení do firmy mezi 18 - 21 lety. Většina z dotázaných přitom považuje za velmi důležité, aby jejich rodinný příslušník, který firmu převezme, měl zkušenosti z jiné firmy, což je změna vůči minulým rokům.  Drtivá většina majitelů je názoru, že firmu je potřeba předat ještě za života, protože podle většiny oslovených předání podniku prostřednictvím závěti není dobrá varianta. A dvě třetiny firem neuvažují o jiné variantě, že i další generace převezme firmu jak na vlastnické, tak manažerské úrovni.  Podle 3 ze 4 majitelů rodinných firem by se mělo začít mluvit s potomky o jejich budoucím zapojení a předání do 21 let věku. Polovina majitelů považuje ideální věk ještě před dospělostí jejich potomků.

„Každý rok nás průzkum v něčem překvapí. Začínáme pozorovat, že rodinné firmy přestávají být zahleděné pouze do vlastní kuchyně a nebojí se vyslat potomky na zaučení. To je nepochybně dobrá zpráva z pohledu řízení rizik, neboť přebírající generace může přirozeným způsobem kriticky zhodnotit zažité postupy, které mohou být brzdou rozvoje. Současně přestává být tabu hovořit u rodinných klanů o prodeji firmy cizím investorům,“ komentuje výsledky průzkumu AMSP ČR její předseda Karel Havlíček.

Většina dotázaných považuje charakter rodinné firmy za výhodu pro fungování podniku. Nejčastěji přitom v této souvislosti firmy zmiňují flexibilitu, stabilitu, atmosféru ve firmě a etiku. Vnímané nevýhody jsou oproti tomu spíše marginálního charakteru. Největším problémem v očích zástupců firem je získávání zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny. To cítí více než třetina respondentů.

Dalším zajímavým zjištěním je skutečnost, že oproti loňskému roku mají letos zástupci firem v menší míře pocit, že jim charakter jejich firmy pomáhá v očích zákazníků. Zatímco v roce 2014 vidělo výhodu rodinného podniku v očích zákazníků 70 % firem, letos je to jen polovina. „Zlepšit pohled veřejnosti na rodinné firmy je jedním z cílů soutěže Equa bank rodinná firma roku. Proto jsme loni nově uvedli i Cenu veřejnosti a letos v ní budeme určitě pokračovat. Rovněž jsme letos vylepšili kritéria přihlášení. Nově se do soutěže mohou přihlásit firmy s historií pouze 5 let na trhu a s obratem až do 50 milionů euro. Tímto krokem chceme dát šanci i mladším firmám nebo naopak i těm starším, zavedenějším, s vyšším obratem. Reagujeme tak na požadavky firem, které se objevily v loňském roce,“ uvádí David Řehoř ředitel rozvoje obchodu firemního bankovnictví Equa bank, která je generálním partnerem soutěže EBRFR.

Vítěze soutěže Equa bank Rodinná firma roku 2015 vybírá odborná porota na základě souboru ekonomických, ale i neekonomických kritérií, jako je například růst obratu v posledních pěti letech, příspěvek k zaměstnanosti v regionu (počet zaměstnanců), počet generací vlastníka zapojených do podnikání, politika sociální odpovědnosti, aj. Od loňského roku si nově vítěze vybírá také veřejnost, a to v kategorii Cena veřejnosti.

Loňským celkovým vítězem a zároveň vítězem Ceny veřejnosti se stala firma LIKO-S, která se zabývá výrobou montovaných hal a konstrukcí.  „Ocenění odborné i laické veřejnosti nás velmi potěšily. Zvláště pak cenu veřejnosti vnímáme jako odměnu za nasazení při budování a šíření dobrého jména firmy. Rodinné podnikání má v České republice svoje místo a určitě si zaslouží pozornost. Proto jsem rád, že existuje ocenění Equa bank Rodinná firma roku, která rodinné podnikání podporuje a pomáhá mu,“ komentuje ocenění Libor Musil, spolumajitel firmy LIKO-S a držitel titulu Equa bank Rodinná firma roku 2014.

Stejně jako v loňském roce je partnerem soutěže společnost LeasePlan.„Většina rodinných firem reprezentuje skupiny podniků, které svou velikostí odpovídají zhruba polovině naší klientely. Už neplatí, že operativní leasing aut, na který se specializujeme, je doménou velkých společností. Jsme rádi, že prostřednictvím soutěže Equa bank Rodinná firma roku můžeme operativní leasing představit i těm podnikatelům, pro které je stále ještě neznámou,“ říká Jakub Kostrba, Segment Manager SME LeasePlan.

Novým partnerem soutěže je Deloitte Advisory, s.r.o. „Průzkum mezi rodinnými firmami ukázal, že i přesto, jak je pro rodinné firmy předání další generaci důležité, hledí také na dlouhodobé přežití firmy. Více než polovina majitelů firem počítá i s variantou, že podnik prodají mimo rodinu. Ne vždy je komu rodinný podnik předat nebo pro to nejsou vhodné podmínky. V těchto, ale i jiných situacích si pak firmy najímají poradenské společnosti. Jsme proto rádi, že můžeme podpořit rozvoj rodinného podnikání také formou této soutěže, která rodinné firmy motivuje v jejich dalším rozvoji,“ říká Radek Vignát, manažer v oddělení finančního poradenství, Deloitte Advisory, s.r.o.

(tz)

 

Dalším nováčkem mezi partnery je i Nadační fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením (NFOZP). „Řada firem z chráněného trhu práce vzniká právě na rodinných základech. Ať již je motivem to, že nejbližší příbuzní chtějí pomoci osobě se zdravotním postižením s návratem do ‚běžného života‘, nebo že si sám člověk s handicapem založí firmu, začne podnikat, aby na sobě vyzkoušel, co zvládne, v čem obstojí,“ popisuje Hana Potměšilová, ředitelka NFOZP. Mezi tyto rodinné zaměstnavatele, kteří začínali čistě v rodinném kruhu, patří nyní i subjekty, které mají i dvě stě, tři sta zaměstnanců se zdravotním postižením.

 

Harmonogram 4. ročníku soutěže Equa bank Rodinná firma roku….

29. dubna  

Zahájení dalšího ročníku EBRFR

1. května - 30. září    

Přihlašování firem do soutěže

1. října - 9. října            

Výběr vítězů odbornou porotou a výběr 10 firem pro hlasování veřejnosti

15. října – 31. října

Hlasování veřejnosti

3. listopadu

Den podnikatelů ČR - slavnostní vyhlášení vítězů EBRFR 2015 a Ceny veřejnosti

 

 

Výsledky průzkumu vznikly na základě dotazování mezi více jak 500 podnikatelskými subjekty ze segmentu malých a středních podniků z řad rodinných firem do 250 zaměstnanců, a to z oborů výroba, obchod a služby ze všech regionů České republiky. Šetření provedla agentura na výzkum trhu IPSOS s.r.o.

 

Více informací o hlasování veřejnosti a soutěži Equa bank Rodinná firma roku se dozvíte na webových stránkách: www.rodinnafirmaroku.cz

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3