Z výsledků zkoušek digitálních dovedností mezinárodního projektu ECDL v ČR v roce 2016 vyplynulo, že pouze 24 % absolventů zkoušek má digitální znalosti a dovednosti na takové úrovni, kterou očekává trh práce. IT podporu ve firmách nadměrně zatíží téměř 40 % absolventů zkoušek a stejný počet z nich nedokáže dostatečně efektivně pracovat s běžnými dokumenty.
Každý čtvrtý zaměstnanec má digitální znalosti a dovednosti, které mu umožní bezproblémový vstup na trh práce, díky čemuž, kromě jiného, nezatíží svého zaměstnavatele dalšími náklady v oblasti základního IT vzdělávání. Z výsledků zkoušek ECDL (www.ecdl.cz) dále vyplynulo, že 36 % absolventů je digitálně gramotných a je tedy schopno používat počítač a internet pro plnění jednoduchých úkolů. Okolo 40 % účastníků zkoušek je digitálně negramotných nebo mají jen základní povědomí o digitálních technologiích, minimálně si uvědomují rizika spojená s používáním internetu nebo neumí dostatečně chránit svá nebo firemní data.
V roce 2017 plánuje vzdělávací projekt ECDL rozšířit spolupráci s generálním ředitelstvím a krajskými pobočkami Úřadu práce, s krajskými hospodářskými komorami a se zaměstnavatelskými svazy, jejíž cílem je podpora rozvoje digitální gramotnosti a kvalifikace u ohrožených a potřebných skupin obyvatelstva. Zástupci projektu ECDL se spolu s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy, resp. s jimi řízenými organizacemi, budou i nadále aktivně podílet na realizaci vládou schválené „Strategie digitální gramotnosti do roku 2020“.
Pro další vývoj v oblasti středoškolského vzdělávaní je podle ČSKI velice důležitá podpora Národní rady Unie školských asociací ČR – CZESHA, která doporučila zakomponování mezinárodních standardů konceptu ECDL do výuky „počítačově“ zaměřených předmětů na středních školách.
Nadace ECDL Foundation je mezinárodní nezisková organizace, jejímž hlavním cílem je zvyšování digitálních znalostí a dovedností veřejnosti zejména na trhu práce, ve školství a státní správě. Garantem kvality projektu, který vznikl před více než 20 lety v Evropě za podpory Evropské komise a od roku 1999 je také dostupný v České republice, je Česká společnost pro kybernetiku a informatiku (ČSKI). Tato organizace je zároveň členem CEPIS (Council of European Professional Informatics Societie).
Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.