INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Rada kvality ČR, Řídicí výbor Programu Česká kvalita a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR seznámily před nedávnem veřejnost s výsledky průzkumu pojmenovaného Známe rizika nákupu spotřebního zboží? Z výsledků dotazování vyplývá, že čeští zákazníci nejsou dostatečně seznámeni se všemi zdravotními a bezpečnostními riziky, které může nákup spotřebního zboží přinést.

Většina respondentů nejen nezná skupiny výrobků, které jsou z hlediska ohrožení zdraví nejrizikovější, ale v rozporu se skutečností se domnívá, že veškeré zboží před uvedením na trh prochází kontrolou ověřující splnění všech zákonných požadavků.
    Za pozitivní výsledek, zejména pro firmy a jejich produkty oceněné v Programu Česká kvalita, je na druhé straně možné považovat důvěru respondentů ve značky kvality a ochotu řídit se těmito značkami při výběru zboží.
    Zatímco problematika kvality a bezpečnosti potravin je téma, které získává čím dál více pozornosti veřejnosti, spotřební zboží zůstává jen na okraji zájmu. Přitom zdravotní rizika vyplývající z nákupu nebezpečných a neprověřených výrobků jsou minimálně stejná, jako u potravin. A informace z evropské databáze nebezpečných výrobků RAPEX naznačují, že jejich množství na českém trhu roste: Počet nebezpečných výrobků, které Česká obchodní inspekce do systému RAPEX nahlásila, vzrostl meziročně na trojnásobek!
    „Ochrana spotřebitele je klíčovou prioritou ministerstva průmyslu a obchodu ČR. V tomto smyslu jsem také pověřil nového ústředního ředitele ČOI zaktivizovat kontrolní činnost v oblasti nebezpečných výrobků,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. „Kontrolní činnost je však pouze jedním z mechanizmů boje proti nekvalitním a nebezpečným výrobkům. Neméně důležitá je prevence, především vzdělávání kupujících v oblasti spotřebitelských práv a obecně lepší informovanost spotřebitelské veřejnosti. K aktivitám v této oblasti řadím i působnost nezávislých značek kvality, které mohou pomoci spotřebitelům v lepší orientaci při zodpovědném výběru,“ dodal ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
    Nebezpečné výrobky na trhu se skutečně mohou stát časovanou bombou. Na rozdíl od potravin, kde se zdravotní problémy dostaví většinou bezprostředně po požití, se mohou následky na zdraví projevit až po několika letech.
    „Většina zákazníků si myslí, že nákupem nekvalitního výrobku riskuje pouze jeho sníženou životnost nebo horší funkčnost. Lidé jsou ochotni připustit zdravotní rizika maximálně u hraček, nebo pyrotechniky, ale například u textilu, který statistikám nebezpečných výrobků kraluje, žádná rizika pro své zdraví nevidí,“ okomentoval výsledky Jan Taraba, ředitel Národního informačního střediska podpory kvality.
    Podle průzkumu skutečně považuje textilní výrobky za nebezpečné pouze 7 % respondentů, přitom podle databáze RAPEX jsou textil a oděvy jednoznačně nejnebezpečnějším sortimentem a tvoří čtvrtinu (v minulosti až třetinu) všech nebezpečných výrobků na trhu! Stejného podílu dosahují i hračky.
    Navíc, 68 % spotřebitelů se zcela mylně domnívá, že všechny výrobky procházejí před uvedením na trh nezávislou kontrolou. Tento omyl samozřejmě vede k větší lehkomyslnosti při nákupu. Až na zákonem stanovené výjimky je ale kvalita a bezpečnost zboží deklarována pouze prohlášením výrobce či dovozce, v mnoha případech navíc obtížně dohledatelného či penalizovatelného.
    Za pozitivní je naopak možné považovat znalosti dotazovaných o nákupu výrobků pro děti, kdy si riziko nákupu hraček uvědomuje 39 % respondentů, a u dětských botiček dokonce 95 %.
    Jednou z cest, jak minimalizovat riziko nákupu nebezpečného výrobku, je dávat přednost produktům českých firem. Ty se v databázi
RAPEX objevují jen zcela výjimečně. Podle průzkumu sice zákazníci spíše české výrobky preferují (37 %), oproti minulým průzkumům ale zastánců české cesty výrazně ubylo (až o polovinu). „Překvapilo nás, že pouze 9 % zákazníků dává při nákupu přednost malým rodinným firmám. Trend odklonu od velkých firem a obchodních řetězců, který zaznamenávají kolegové v západní Evropě, k nám tedy zatím nedorazil. Přitom velká většina malých firem je schopna zákazníkům nabídnout nejen vynikající zboží a služby, ale i osobní přístup a splnění individuálních požadavků,“ řekla Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
    Dobrou zprávou pro Program Česká kvalita, sdružující věrohodné nezávislé značky kvality na trhu, je zjištění, že naprostá většina zákazníků (89 %) by při nákupu preferovala výrobek označený značkou kvality. Podle téměř 3/4 respondentů dokonce mohou tyto značky snížit množství nebezpečných výrobků na trhu. Potenciál značek si uvědomují i podnikatelé, podle 88 % jsou využitelné i v marketingu, ale skutečný zájem o posouzení kvality výrobků je zatím ze strany českých výrobců a dodavatelů služeb malý. Brání mu zejména nízká informovanost o možnostech, jak oprávnění k užití značek získat.
    „Pokud čeští podnikatelé vyhoví volání spotřebitelů a budou více využívat nezávislé značení kvality, budou z toho profitovat všichni: spotřebitelé získají možnost nakupovat bez rizika kvalitní a bezpečné výrobky a služby a podnikatelé zvýší podíl na tuzemském trhu i svůj profit,“ dodal Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR.
    Průzkum realizovala agentura IPSOS v červnu 2014, na reprezentativním vzorku 619 respondentů.     

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3