INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

I když segment podnikových služeb v České republice dynamicky roste, do budoucna se bude muset vyrovnat s několika problémy, které by mohly jeho rozvoj ohrozit anebo dokonce zastavit. Vyplývá to z výročního průzkumu trhu podnikových služeb, který zrealizovala asociace ABSL.

Silná konkurence mezi centry

Mezi stávajícími centry podnikových služeb roste konkurence. Nejde o konkurenci obchodní, ale v oblasti lidských zdrojů. Z průzkumu vyplývá, že se pohybuje již na 7,6 bodu z desetibodové stupnice. Řešením je získání většího počtu pracovníků, i to je však ztíženo  celou řadou brzd, například zdlouhavým imigračním procesem při náboru zaměstnanců mimo EU anebo nedostatečnou podporou pružných pracovních úvazků. „Snažíme se o této problematice hovořit se vládou, ale zatím jsme nebyli vyslyšeni,“ říká Ota Kulhánek, prezident ABSL, a dodává: „Myslíme si, že skutečnost, že Česká republika přichází o obchodní příležitosti v hodnotě 10-15 milionů dolarů ročně by mělo konstruktivní diskuzi nastartovat. My jsme na ni připraveni a máme celou řadu námětů na spolupráci.“

Snižující se kvalita absolventů vysokých škol

I když se o nedostatečné kvalitě absolventů vysokých škol hovoří již několik let, stále nedochází ke zlepšení. Studenti mají nízké znalosti technologií a jazyků a nejsou připraveni na profesní praxi. Chybí jim základní analytické schopnosti, měkké dovednosti a často i pracovní návyky. Firmy musí proto částečně školský systém suplovat a masivně investovat do vzdělávání zaměstnanců. Na jejich zaškolení musí například vynaložit 3-6 měsíců času, následné školení zaměstnanců za účelem podpory jejich profesního růstu se dle průzkumu ABSL pohybuje v rozsahu 35-45 hodin ročně. Téměř 70 % center podnikových služeb navíc investuje do školení manažerů v oblasti koučování a 74 % do jazykových kurzů.

Flexibilita práce

Možnost alespoň částečné práce z domova patří v centrech podnikových služeb k běžně nabízeným výhodám a je využívána téměř 80 % zaměstnanců. Nová legislativa, která upravuje podmínky práce z domova a má platit od dubna letošního roku, může přinést zaměstnavatelům celou řadu nepříjemností a nadměrné administrativy. I když stále není jasné, jak bude nové nařízení uvedeno v život, již nyní je jasné, že zaměstnavatelé nebudou ochotni převzít dodatečné náklady a zodpovědnost za bezpečnost práce svých zaměstnanců, když pracují z domova. A to může vést k rozhodnutí limitovat možnosti práce z domova.  „Namísto směrem k podpoře flexibility práce jde česká legislativa směrem opačným. A to není pro rozvoj našeho segmentu dobrou zprávou,“ říká Ota Kulhánek.

Zdlouhavý proces imigrace

Protože jsou u kandidátů často vyžadovány i neobvyklé jazykové kombinace, které se často v ČR ani nedají studovat, je nutné zaměřit pozornost na cizince. Ti již v našem segmentu tvoří třetinu všech zaměstnanců a tendence je rostoucí. Nábor lidí z EU probíhá hladce, problémy ovšem nastávají u lidí ze zemí mimo EU. Proces je pro dynamiku našeho segmentu příliš zdlouhavý a komplikovaný. Projekty typu Zvláštní postupy pro vysoce kvalifikované zaměstnance z Ukrajiny“ jsou sice dobrým krokem, ale nestačí.

Vysoké odvody za zaměstnance

Dle nedávné studie našeho strategického partnera, společnosti Deloitte, má Česká republika nejvyšší odvody za zaměstnance v celé střední Evropě a je v této oblasti na nejvyšších příčkách i v rámci celé EU. Předbíhá ji jen Francie, Švédsko, Itálie, Belgie a Rakousko. I když do ČR již dávno nepřichází investoři kvůli levné práci, ale kvůli stabilitě a kvalitě, kterou u nás dostávají, může do budoucna vysoká hladina odvodů firmy z oblasti podnikových služeb odradit.

„My, stejně jako naši členové, jsme připraveni na diskuzi i spolupráci s univerzitami a vládními organizacemi. Věříme, že hlas oboru čítajícího 75 000 lidí a reprezentujícího 3 % HDP by měl začít být slyšet. Jde nám přece o rozvoj segmentu, který přináší skutečnou přidanou hodnotu a nabízí lidem kvalifikovanou práci a zajímavou kariéru,“ řekl na závěr Ota Kulhánek.

O ABSL

ABSL (Association of Business Service Leaders in the Czech Republic) je organizace sdružující společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb. Jde o segment, který v České republice aktuálně zaměstnává 75 000 lidí a generuje 3 % českého HDP. ABSL vznikla v roce 2013 s cílem podporovat společnosti z oblasti podnikových služeb, sdílet best practises a pomáhat s rozvojem aktivit svých členů i jiných subjektů působících v tomto segmentu. Zároveň ABSL poskytuje podporu zahraničním investorům, kteří chtějí v ČR zřídit svá centra podnikových služeb. Více informací naleznete na www.absl.cz

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3