INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Potravinářská komora ČR a Agrární komora ČR se důrazně ohrazuje proti nepravdivým a silně zavádějícím komentářům některých opozičních poslanců a představitelů Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR k projednávanému zákonu o významné tržní síle.

Argumenty, že zákon o významné tržní síle zapříčiní zvýšení spotřebitelských cen, zhroucení maloobchodu a naruší volný trh, používá Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR přibližně od roku 2007, kdy se začalo diskutovat o narovnání pokřivených dodavatelsko- odběratelských vztahů hovořit. Samotný zákon o významné tržní síle platí od 1. února 2010 a rozhodně se nezdá, že by za pětiletou dobu jeho platnosti došlo ke zvýšení cen či ke zhroucení maloobchodu, potažmo řetězců. Navíc, již několikrát jsme upozorňovali, že budou-li v obchodě uplatňovány skutečně přiměřené obchodní přirážky, pak může naopak dojít ke zlevnění potravinářských výrobků pro spotřebitele, protože v současné době se obchodní přirážky pohybuji od 50 % (základní potraviny) až po 100 – 150 % u výrobků s vysokou přidanou hodnotou

Nicméně, i přesto nacházejí tyto zvětralé a hlavně naprosto neopodstatněné argumenty obchodníků pochopení i u opozičních poslanců, kteří podporují zrušení zákona. Je s podivem, že poslancům, kteří by měli hájit především zájmy českých občanů a podnikatelů, nevadí, že jsou čeští zemědělci, zpracovatelé a potravináři pod extrémním tlakem řetězců, ať už jde o kvalitu či cenu výrobků.

Musíme se tedy ptát, jestli těmto našim zástupcům skutečně vadí, že se díky stávajícímu zákonu o významné tržní síle zkrátila doba splatnosti faktur a vymizely vratky pekařského zboží. A je něco špatného na tom, když dodavatel požaduje od odběratele fakturu s jednou cenou bez různých narozeninových, regálových, rekonstrukčních a podobně nesmyslných bonusů, které obchodní řetězce s neobyčejnou invencí vymýšlejí?

A znovu těmto poslancům i představitelům Svazu obchodu a cestovního ruchu připomínáme, že navržená úprava zákona o významné tržní síle v ČR je plně v kontextu právní úpravy ve většině evropských zemí a například vzorem pro novelu zákona o významné tržní síle byla právě právní úprava této oblasti ve Francii. Navíc tato úprava rozhodně není ani v rozporu se současnými představami EK, která otevřeně prohlásila, že nekalé praktiky v dodavatelsko-odběratelských vztazích chce řešit na evropské úrovni.

Možná by se tedy Svaz obchodu a cestovního ruchu měl místo opisování téměř 10 let starých prohlášení zaměřit více na současné dění v Evropě. Kupodivu si totiž nehorázné chování řetězců nechtějí nechat líbit  nikde v Evropské unii.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3