INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Podpora rozvoje a růstu malých a středních podniků je klíčová z mnoha hledisek. Malé a střední firmy v Evropě i samotné České republice významně přispívají k ekonomickému růstu, zaměstnanosti a inovacím. Zaměstnávají více než dvě třetiny lidí pracujících v soukromém sektoru a mezi lety 2002 a 2010 vytvořily 85 % z celkového počtu nových pracovních míst.

V letošním roce provedla Asociace malých a středních podniků a živnostníků v ČR výzkum, jehož cílem bylo mimo jiné zmapovat export a exportní oblasti mezi malými a středními firmami. Výzkum ukázal, že v současnosti do USA úspěšně vyváží již 14 % našich malých a středních firem. Necelá polovina malých a středních podniků plánuje v budoucnu rozšiřovat své exportní oblasti, přitom na USA se chce nově orientovat 11 % z nich.

„Firmy, které s americkým trhem mají zkušenost, TTIP jednoznačně podporují, ostatní malé a střední podniky ale často ani nevědí, jaké všechny změny nastanou. Proto jsme se ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu rozhodli zintenzivnit informační aktivitu a napříč regiony budeme malým exportérům vysvětlovat, jak mohou z TTIP profitovat.“ říká předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.

Malé a střední podniky se však dnes potýkají s řadou obchodních překážek, které jim často v expanzi na americký trh brání. Na tyto překážky poukázala i veřejná konzultace organizovaná Evropskou komisí v loňském roce či analýza Atlantic Council. Na rozdíl od větších podniků mají malé a střední firmy méně zaměstnanců a méně financí na to, aby se s těmito, často byrokratickými, bariérami vypořádaly. Ulehčit situaci by měla vyjednávaná dohoda TTIP (Transatlantické obchodní a investiční partnerství), a to především cestou odstranění cel, zjednodušení celních procedur, snížení nákladů spojených s odlišnými standardy a zlepšení ochrany práv duševního vlastnictví.

Malým a středním podnikům se v rámci dohody bude věnovat celá samostatná kapitola. Ta by měla zavést opatření „šitá na mírů“ této kategorii podniků, díky kterým budou mít tyto firmy snazší přístup k informacím potřebným pro export či investování do USA. Konkrétním opatřením má být například vytvoření helpdesků a přehledných míst na internetu, kde by si na jednom místě mohly firmy nechat poradit s vývozem či podnikáním na americkém trhu.

O tom, že dohoda TTIP pomůže malým a středním firmám s plánovaným rozšířením exportu, je přesvědčeno 46 % z nich. Situaci zatím neumí posoudit 22 %.

MPO s firmami proto komunikuje, zjišťuje, s jakými konkrétními překážkami se při vývozu do USA potýkají a jaké překážky jim ve vývozu na americký trh brání. Zároveň o dohodě TTIP a jejích jednotlivých aspektech informuje, ať už prostřednictvím pořádání setkání se zástupci firem a dalších organizací, či prostřednictvím portálu BusinessInfo. Zástupci Asociace malých a středních podniků jsou zároveň součástí expertního týmu MPO k TTIP.

„Věřím,  že TTIP může učinit naši zemi i Evropu ekonomicky silnější a lépe ji tak připravit na výzvy dneška,“ dodává k dohodě ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

(tz)

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3