INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Totální porážka Hyundai od svých bývalých dealerů, jejichž právní a procesní postup koordinovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), má v tuzemském podnikatelském prostředí zcela zásadní význam. Soudy všech distancí jednoznačně potvrdily, že velké korporace si nemohou dělat se svými obchodními partnery co se jim zlíbí a malé firmy před nimi nemusí stát s čepicí v ruce.

Malé firmy vítězí nad nadnárodní korporací 5:0. I tak lze vyhodnotit v pořadí pátou porážku Hyundai od svých bývalých dealerů, a to rozhodnutím Vrchního soudu v Praze z minulého týdne. Ten tak s konečnou platností zamítl odvolání Hyundai a definitivně tak potvrdil, že praktiky Hyundai Motor Czech (HMCZ) vůči svým prodejcům jsou neakceptovatelné. Rozhodnutí, proti němuž není odvolání, navázalo na již dřívější rozhodnutí Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR a dále soudů první a druhé instance, které všechny daly za pravdu nezávislým prodejcům, jež se postavili před dvěma roky proti šikanózním praktikám dovozce automobilů HMCZ.

AMSP ČR vyslyšela žádosti o podporu od svého člena, Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai ve věci sporu bývalých dealerů s importérem HMCZ. Politika HMCZ postavila více jak polovinu dealerské sítě do situace, kdy museli prodejci ukončit spolupráci s HMCZ, neboť se většina z nich dalším prodejem vozů vystavovala velkým právním rizikům. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR zahájila koordinaci celé sporu na několika úrovních. Zabezpečila jednotný postoj a právní postup postižených dealerů. Současně asociace vytvořila jednotné právní zázemí, zajistila účetní audity a zahájila jednání se zainteresovanými stranami.

Prvním krokem byla snaha celý spor urovnat, nicméně zástupci HMCZ neprojevili sebemenší snahu vyřešit spor smírem a vše tak musely řešit příslušné soudy. Ty postupně uznaly nejen to, že odstoupení dealerů od smlouvy s Hyundai bylo zcela v pořádku, neboť díky trvalému zneužívání dominantního postavení dovozce neměli jinou možnost, ale soudy zcela smetly ze stolu i další postup společnosti Hyundai Motor Czech, která v rámci zastrašovacích praktik využila toho, že drží blanco směnky a vůči jednotlivým dealerům začala po jejich odstoupení od smlouvy vyžadovat absurdní pokuty v řádech milionů korun za porušení obchodních smluv, aniž by dealeři fakticky cokoliv dlužili. Právními kličkami tak HMCZ de facto ze dne na den vytvořila ze svých prokazatelných věřitelů dlužníky v řádu jednotek až desítek milionů korun. Soudy všech distancí nároky Hyundai neuznaly a považují je jako zcela bezdůvodné.

Rozhodnutí soudů všech úrovní a zamítnutí všech odvolání HMCZ považuje AMSP ČR za průlomové rozhodnutí, které jasně sděluje všem velkým a nadnárodním firmám, že vztahy s malými obchodními partnery musí být vyvážené. Stejně tak je to velký impuls pro menší firmy, které se cítí od velkých šikanovány, že má smysl jít do soudního sporu a že je velká šance na celkový úspěch.

Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR k tomu uvádí: „To, co si dovolila Hyundai v České republice, je naprosto nevídané. Udělat něco podobného česká firma v Jižní Koreji, je z toho mezinárodní skandál. Zde si HMCZ dělá z našeho podnikatelského prostředí trhací kalendář a zástupci vlády a parlamentu, na které se postižení dealeři obrátili jako první, místo jasné reakce strčí hlavu do písku, aby neohrozili významného investora. O to více si ceníme nestrannosti všech soudů, které se nenechaly ovlivnit kampaní významné nadnárodní firmy.“

Předseda AMSP ČR současně dodává: „Pro nás je to velmi důležité vítězství, které má pro malé firmy mimořádný význam. Každá velká firma si musí nyní velmi dobře rozmyslet, jaké obchodní praktiky bude vůči malým podnikům používat. Prokázali jsme, že i když velká korporace používá zastrašovací metody, nasazuje do sporu nejlepší právníky, chrastí miliardami, objemem investic a platí si nákladné PR kampaně, může malá firma uspět.“

Bohumil Boura, předseda představenstva Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai, celý spor shrnuje: ,,Jsem moc rád, že jsme se s pomocí AMSP ČR dočkali spravedlnosti. Prošli jsme si za téměř tři roky díky Hyundai Motor Czech opravdovým peklem, které bylo pošlapáním veškeré etiky podnikatelského prostředí. Věřím, že naše vynaložené úsilí přispěje k nastavení nediskriminačních partnerských podmínek nejen stávajícím dealerům Hyundai a dalším prodejcům automobilů, ale pomůže i všem menším podnikům obchodujícím s velkými společnostmi.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3