INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

mýtoSvaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR), Svaz dopravy ČR (SD ČR), Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a další zástupci dopravců a podnikatelů odmítají nekoncepční rozšiřování mýtného systému. Žádají ministerstvo dopravy a vládu, aby změnila variantu rozšíření zpoplatnění a respektovala výsledky provedené analýzy[1]. „Navrhovaná opatření s dopravci a podnikateli nikdo předem nediskutoval. Nejsou známy jejich náklady a dopady na českou ekonomiku a výnosy z mýtného na nefrekventovaných silnicích první třídy jsou v celkovém měřítku zanedbatelné,“ shodli se dnes na kulatém stole reprezentanti byznysu na nutnosti vyzvat vládu k revizi plánu na rozšíření mýtného.

Kvůli budoucnosti mýtného systému v České republice a dalšímu zpoplatnění silnic 1. třídy uskutečnil dnes Svaz průmyslu a dopravy ČR kulatý stůl dopravců a podnikatelů s ministrem dopravy Danem Ťokem. Dopravcům a podnikatelům vadí, že vláda netransparentně vybrala maximální rozšíření zpoplatnění v délce 900,3 km a ignorovala odbornou analýzu, která doporučila rozšíření zpoplatnění v délce 474,1 km. Rozšíření mýtného zatíží podnikatele dalšími poplatky, jejichž efektivita a smysluplnost je vysoce diskutabilní. Vláda se přitom ve svém programovém prohlášení zavázala, že bude minimalizovat zátěž pro podnikatele na nezbytné minimum.

„Cítíme potřebu vysvětlit ministrovi Ťokovi naše argumenty, protože dopady plánovaných opatření na rozšíření mýtného nás přímo ovlivňují. Bohužel to předem s námi vláda nekonzultovala a obešla nás i v připomínkovém řízení. Chybí nám informace o dopadech nákladů rozšíření mýtného na dopravce. Zároveň nerozumíme, proč se nerespektuje výsledek odborné analýzy,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák.

Předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) Karel Havlíček dodal: „Opatření by dopadlo zejména na malé a střední přepravce a zásobování regionálních provozoven, v důsledku potom na podnikatele v regionech, kteří vyšší náklady přenesou do koncových cen. Místo abychom hledali způsob, jak v malých městech a obcích podnikání oživit, vytváříme firmám další překážky. Mýto navíc nedává ani velký ekonomický smysl.“

Z pohledu finančního přínosu bude pro mýtné vždy hlavní zpoplatnění dálniční sítě. Diskutované rozšíření mýtného na silnice první třídy představuje pouze zlomek příjmů. V současnosti zpoplatněné silnice I. třídy tvoří přes 14 % zpoplatněné sítě, na výnosech se ale tyto úseky podílí ani ne 4 %.

Dopravci používají regionální silnice zejména proto, že při své nejkratší cestě (a za situace nedokončené dálniční sítě) k cíli nemají žádnou dálniční alternativu k dispozici. Regionální mýtný systém, v kontextu Evropské unie neobvyklý, tak nemá regulační ani ekonomický smysl a pouze zbytečně zatěžuje dopravce, podnikatele a v konečném důsledku i spotřebitele v regionech.

Větší rozšíření není žádoucí zejména kvůli nízké intenzitě dopravy, která by měla být regulována jiným způsobem (např. zákazovými značkami) a příliš vysoké členitosti silnic I. třídy (počet křižovatek apod.), která dále zvyšuje náklady na výběr mýtného. Samotná analýza pro ministerstvo dopravy počítá s tím, že se celková nákladovost na pořízení a provoz mýtného systému může zvýšit až na 30 %.

Nadměrné rozšiřování mýta na silnicích 1. třídy se jeví jako neefektivní. Dokazuje to sama studie, která uvádí, že s nárůstem zpoplatněných kilometrů se snižuje tempo růstu příjmů z těchto úseků. Je to zapříčiněno hlavně tím, že rostou náklady na výběr mýta a zároveň méně frekventované silnice nemohou mít odpovídající výnosy z mýtného.

„Výběr mýta na komunikacích, kde jsou neúměrně vysoké náklady, nedává smysl. Jde jen o zdražení dopravy, služeb, výroby a spotřeby v regionech, přičemž většina výtěžku nepůjde státu, ale provozovateli mýtného systému,“ uvedl generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Dopravci a podnikatelé žádají vládu, aby změnila své usnesení č. 1000/2016 ze dne 7. listopadu 2016, kterým zavázala ministerstvo dopravy k rozšíření zpoplatnění silnic I. třídy v délce 850 až 3 000 km, a zároveň žádají ministerstvo dopravy, aby znovu předložilo na jednání vlády návrh na rozšíření zpoplatnění, které bude respektovat výsledky expertní analýzy ministerstva, která doporučila rozšíření mýtného systému na nové úseky silnic I. třídy v délce maximálně 474,1 km.



[1] Analýza možností rozšíření zpoplatnění silnic 1. třídy od Deloitte byla součástí materiálu MD předloženého vládě

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3