INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ministerstvo dopravy předkládá na dnešní jednání vlády ČR pravidelnou roční zprávu o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy. Závěry zprávy, které mají získat souhlas vlády, jsou jasným důkazem toho, že ministerstvo nemá zájem o nové železniční dopravce a investory, a sleduje spíše cestu co největšího a nejdelšího uzavření českého železničního trhu. Otevírání trhu železniční osobní dopravy v ČR je tedy nadále spíš iluzí než realitou.

Jednou ze zásadních změn oproti původnímu materiálu představuje zrušení původního úmyslu zavést v ČR pořizování dotovaných vozidel objednateli namísto dopravců, a to přes značné výhody, které by tento v Evropě často užívaný model přinesl zejména ve větším vlivu veřejných objednatelů na kvalitu železniční osobní dopravy v ČR. Návrat ke starému systému nákupu vozidel dopravci se pak zpětně používá jako odůvodnění „přímého zadání u ČD i s ohledem, aby nedocházelo ke kolizím s realizovanými investicemi do vozidel.“

Ministerstvo pokračuje i přes avizovaný rozpor s evropským i českým právem veřejných zakázek v zásadním rozšiřování stávajících smluv o veřejných službách akciové společnosti České dráhy. I přes vážný zájem tří dalších dopravců tak již přidělilo akciové společnosti České dráhy expresní vlaky v relaci Praha–České Budějovice–Linec a žádá o vládní souhlas i u relací Praha–Plzeň–Cheb/Mnichov a Praha–Klatovy. Místo systémového řešení problémů akciové společnosti České dráhy zejména ve finanční a investiční oblasti tak uplatňuje nepřímou podporu, která ovšem bude mít velmi pravděpodobně za následek neracionální výdaje veřejných prostředků.

Rozpor Hospodářské komory na toto řešení byl uplatněn při jednání s ministerstvem marně, protože současný jednací řád vlády neumožňuje přenést takový rozpor na vládní úroveň. Hlas podnikatelů tak není na jednání vlády slyšet. Případné kladné rozhodnutí vlády k zmíněnému návrhu ministerstva by pak bylo jen dalším důkazem toho, že je vláda daleko více ochránkyní zájmů velkých korporací namísto podpory podnikání v zemi, která se jen obtížně vzpamatovává z důsledků několikaleté finanční krize.

Hospodářská komora nyní bude bedlivě sledovat, jak se ministerstvo dopravy vypořádá s novými evropskými předpisy k další liberalizaci trhu železniční osobní dopravy v Evropě, přijatými v závěru minulého roku. Nejen tento materiál, i pomalý postup v přípravě systému jednotné železniční jízdenky ukazuje, že ministerstvo není na nový vývoj připraveno.

Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3