INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Počet malých či středních prodejen potravin, které jsou součástí nezávislého či tradičního trhu, klesl od roku 2000 téměř o třetinu. Tyto obchody i přes ztrátový provoz zajišťují obchodní obslužnost v nejmenších obcích a zároveň podporují regionální výrobce a distributory.

Právě díky jejich nezastupitelné společenské úloze a vysoké kvalitě potravin však podle zástupců maloobchodu tento trh nezanikne. Naopak by mohl i posílit.
Český trh s potravinami se dělí na tradiční a moderní. Zatímco součástí prvního jsou nezávislé prodejny spadající nejčastěji pod české vlastníky, druhý tvoří zahraniční řetězce. Je to přitom právě tradiční obchod, jehož pozice na tuzemském trhu oslabuje. Zatímco hypermarketů a supermarketů přibývá, nezávislé prodejny z mapy pomalu mizí. Jak ukazují data společnosti Nielsen, jen od roku 2000 se jejich počet snížil o téměř třetinu na zhruba třináct tisíc. „Pokud se něco nezmění a odpovědní lidé neučiní kroky k podpoře domácího obchodu, nebude budoucnost zrovna růžová. Ročně končí několik stovek malých prodejen a trend bude zřejmě pokračovat. Přesto má nezávislý trh šanci přežít, neboť má svou nezastupitelnou společenskou úlohu,“ řekl Jan Hrdina z Asociace českého tradičního obchodu.

Zmíněnou hlavní úlohou je zajištění obchodní obslužnosti na venkově a v nejmenších obcích. „Jedná se o největší výhodu nezávislého trhu. Kvůli nákupu není potřeba nasedat do auta a jezdit někam na okraj města, tradiční prodejny jsou většinou situovány v okolí bydliště zákazníka,“ řekl předseda Družstva CBA CZ Roman Mazák. Provoz nezávislých prodejen však často bývá ztrátový, podle zástupců maloobchodu by měl proto stát nezávislý trh podporovat, jako se tomu děje například v sousedním Polsku. „Situace, jíž musí čelit tradiční obchod v Česku, je způsobená především naprosto neřízenou masovou expanzí zahraničních řetězců, která ve zbytku Evropy nemá obdoby,“ uvedl Hrdina. V tomto s ním naprosto souhlasí i předseda Družstva CBA CZ. „Stát by měl poskytnout podporu už jen proto, že na jeho území zůstávají peníze v podobě odvedených daní z tradičního trhu. U velkých řetězců naopak často míří do zahraničí. Nákupem v nezávislé prodejně zákazník nepřímo podporuje sám sebe. Podporuje českého podnikatele, českého distributora, českého výrobce,“ doplnil Mazák.

Z celkového množství potravin je tak v současnosti na tradičním trhu zakoupena pouze čtvrtina. Jednou z příčin je podle Hrdiny i cenová politika velkých řetězců. „Často praktikují používání takzvaných podnákupních cen, čímž zákazníka přitáhnou. Ten pak má v důsledku značně pokřivenou představu o skutečné hodnotě potravin a poctivého obchodníka považuje za drahého, což negativně ovlivňuje nejen jej, ale také české výrobce.“ Právě na jejich produkty se snaží klást ve své nabídce důraz tradiční trh. Zároveň tak tvoří regionální alternativu k převážně zahraničním produktům ve velkých řetězcích, což se často odráží i na kvalitě potravin. Podle Mazáka je to dobře vidět například na uzeninách, které mají na veškerých zakoupených potravinách zhruba dvacetiprocentní podíl. „Na tradičním trhu najde spotřebitel širokou nabídku kvalitní uzeniny od českých uzenářů, často i z blízkého okolí. Takové možnosti v řetězcích nemají, vzhledem k tomu, že objednávky do jednotlivých poboček jsou řízeny centrálně a prioritou je nízká cena. Na jejich pultech se tak objevují produkty velkých výrobců, často ze zahraničí a nevalné kvality,“ řekl Mazák.

Nelze však říci, že by nakupující v tradičních obchodech našli úplně odlišné výrobky. Zatímco v některých případech se může s velkými řetězci shodovat jen nepatrný zlomek nabízeného sortimentu, v jiných prodejnách to může být i více než polovina. Vždy proto záleží, zda se obchod orientuje spíše na privátní výrobky, nebo preferuje značkové zboží.

I přes očekávaný trend pokračujícího poklesu tradičních obchodů nezávislý trh podle Hrdiny nezanikne. Naopak, on sám nevyloučil do budoucna ani možný malý vzestup díky většímu důrazu spotřebitelů na kvalitu výrobků a rostoucí oblibě menších obchodních formátů. „Rozhodně je ale pozdě na to, abychom zvrátili současný stav, kdy zahraniční řetězce ovládají převážnou část českého trhu s potravinami,“ uzavřel.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3