INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Po svátcích se e-shopům vrací 7,7 % objednávek, které nenaplnily představy o ideálním vánočním dárku. Vraceným položkám dominuje módní kategorie, zpět prodejcům se posílá více než pětina obuvi.

Bezproblémové vracení zboží přitom přispívá k vyšší loajalitě nakupujících a růstu e-commerce, až třetinu příjmů internetových obchodů totiž uskuteční stálí zákazníci, uvádí odborníci ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Období svátků bývá pro e-shopy zatěžkávací zkouškou zejména z pohledu logistiky. Nejen že zboží musí ideálně před Štědrým dnem dorazit ke spotřebitelům, ale když se Ježíšek netrefí, část jde zpátky k obchodníkům. Průměrně se po Vánocích pošle nazpět 7,7 % objednávek. „Pokud srovnáme průměrný poměr vratek napříč segmenty, v lednu je přibližně o 1 % vyšší než v jiných měsících. Nejčastěji zákazníci vrací oblečení a obuv, a to po celý rok včetně vánoční špičky. Někteří si daný módní kousek objednají rovnou ve dvou velikostech, aby tu nevyhovující mohli obratem poslat na zpět,“ vysvětluje marketingový manažer Tomáš Kohút ze společnosti Skladon, která e-shopům zajišťuje logistiku.

Zpět putuje pětina bot
V případě obuvi se po Novém roce vrací až 22,7 % objednávek, celoroční průměr přitom dosahuje hodnoty 18,5 %. U Čechy oblíbených měkkých dárků tvoří vratky kolem 15,1 % objednávek, což je naopak o 3,3 % méně než v průběhu roku (18,4 %).

U ostatních segmentů jsou poměry vratek skoro desetkrát nižší. U drobné elektroniky, knih, kosmetiky či doplňků stravy se průměrně během roku vratky podílejí na objednávkách stabilními 2,5 %. Po vánoční sezóně rostou v průměru o 0,3 %. Dárky z této kategorie většinou najdou lepší uplatnění než oblečení a boty, které dobře nepadnou, či nevyhovují vkusu obdarovaného.

Vratky znamenají vícenáklady
Řada e-shopařů se snaží vycházet vstříc svým zákazníkům a zpravidla prodlužují lhůtu pro vrácení dárků na určité lednové datum, tedy nad rámec 14 dnů stanovených zákonem. Někteří prodejci dokonce nabízejí možnost vrácení zboží v delší časové lhůtě jako placenou službu navíc.

„Pro internetové obchody představuje proces vracení zboží řadu kroků. Mimo dopravy musí zohlednit také náklady spojené s uvedením zboží do stavu, v němž jej znovu mohou nabídnou jako nové. Jedná se například o čištění, opatření originálními visačkami, obalový materiál a v neposlední řadě náklady na personál. Ve světle konkurenčního boje a nízkých tržeb v e-commerce to pro některé firmy v letošním roce může přinášet mnoho úskalí,“ komentuje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.

Náklady na uvedení zboží do původního stavu e-shopy kupujícím neúčtují a podobně přistupují někteří obchodníci k platbám za dopravu zboží zpět. Ty by měl totiž dle občanského zákoníku hradit spotřebitel, nicméně při soupeření o zákazníky je e-shopy často odpouštějí.

Loajalita díky bezstarostnému vracení zboží
Česká e-commerce je velice vyspělá a snese srovnání se západními trhy. I zde proto působí společnosti, které se specializují na proces vracení zboží. „Zásadní je umožnit spotřebitelům co nejjednodušší a uživatelsky přívětivý proces zpětné logistiky. Zlepšování zákaznické zkušenosti totiž přispívá k vyšší loajalitě a celoživotní hodnotě zákazníka. Až třetinu všech příjmů e-shopu přitom tvoří spotřebitelé, kteří u obchodníka nakupují opakovaně. Vracející se zákazník může přinést celkově mnohonásobnou hodnotu,“ říká Michal Benatzky. Podle něj se e-shopům vyplatí udržovat dlouhodobý vztah se zákazníky a motivovat je k dalším nákupům právě i zlepšováním logistických služeb.

Nedávný výzkum společnosti Invesp navíc uvádí, že až pro 92 % nakupujících je snadný a bezproblémový proces vrácení nevyhovujícího zboží důvodem, proč by byli ochotni u stejného prodejce opakovaně nakoupit. „Dnes už část prodejců, kterým záleží na spokojenosti a loajalitě zákazníků, do balíčku umístí i předvyplněný štítek s kontaktními údaji pro bezplatné zaslání zboží zpátky do e-shopu,“ doplňuje závěrem Michal Benatzky ze společnosti Upgates.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3