INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

TABLIES woodeverObklopit se nábytkem, který nám vyhovuje, líbí se nám, přidává dobrou náladu, uklidňuje, nebo naopak přináší povzbudivou energii, to je asi běžné. Jen si to někdy ne příliš výrazně uvědomujeme. Mnoho firem ale zařizuje své kancelářské prostory s ohledem na image, originalitu, nápaditost. Důležitá je ergonomie, vhodná reprezentace, i rozpočet, s nímž vše to, co potřebujeme, pořídíme.

Podobně to je s našimi inte­riéry doma. Co domácnost, to jiný duch, který o nás vypovídá víc, než tušíme. Je také z čeho vybírat. Ať už jsme racionální minimalisté, nebo rozverní provokatéři, ať preferujeme špičkovou kvalitu, nebo spíš nápad, který volá po dotažení. Českým nábytkem vybavujeme dětské pokojíčky stejně jako recepce firem, kavárničky, bistra i cukrárny. Kanceláře velké i malé, v nichž se pracuje skoro nepřetržitě nebo jen párkrát do měsíce. Jak si však vedou čeští nábytkáři? O tom informoval tajemník Asociace českých nábytkářů Tomáš Lukeš:

Dařilo se loni výrobcům nábytku?

Lze říci, že se výrobcům nábytku v loňském roce dařilo. I když je samozřejmě nutné přihlédnout k celkové ekonomické situaci, inflaci, výši úrokových sazeb, obavám na trhu atd. A v neposlední řadě je potřeba vzít v úvahu ekonomické výsledky v EU, a zejména v Německu. Zde je vidět propad exportu. A Německo je náš největší ekonomický partner, což platí i pro nábytek.

O čem hovoří čísla? Byl to lepší rok než ty vysloveně covidové?

Ano, rok 2023 byl lepší než covidový rok 2020, ale horší než rok 2021. Jsou to však čísla, která ukazují celkovou finanční hodnotu výroby. Nejsou to čísla zohledňující počty vyrobených kusů nebo tuny produkce. Takže by se dalo říct, že jsme skončili tak mezi dvěma covidovými lety.

SPACE RIM CZKam vyvážejí české firmy? Mohou být se svými výsledky spokojené?

Vývoz nám vloni poklesnul o 3,31 miliardy korun. To je poměrně dost velký skok dolů. Samozřejmě, export je náročná disciplína a rizika na cizích trzích jsou vždy vyšší než na trhu domácím. Hodnotit spokojenost firem je trochu ošidné. Záleží na tom, jak má firma nastavené cíle. A záleží pak na tom, nakolik cíle splnila. A nejdůležitější je v podnikání zisk. Takže hodnocení podle hospodářských výsledků za uplynulý rok by bylo výrazně přesnější...

Jsou konkurenceschopné na trhu za našimi hranicemi?

Konkurenceschopné za našimi hranicemi být musí, pokud tam vyvážejí. Otázkou je, jak silní na daných trzích čeští nábytkáři jsou. A v tom je před našimi výrobci ještě poměrně dlouhá cesta. Je potřeba, aby se více zaměřili na budování vlastní značky. Případně, aby na zahraničním trhu vystupovali pod svou značkou (ta může být i odlišná od značky, kterou se prezentují na našem trhu).

Co pro své členy chystá letos asociace?

Právě podpora exportu je pro nás velká výzva. Spustili jsme nové webové stránky www.onabytku.cz. Stránky mají svou německou a anglickou mutaci, a to czechfurniture.de a czechfurniture.eu. Nyní stojíme před zadáním, jak tyto stránky, kde jsou různé články o firmách vyrábějících nábytek, na zahraničních trzích zviditelnit.

O čem vypověděla právě rozdaná ocenění NÁBYTEK ROKU 2024?

Myslím, že je to ukázka toho, že je u nás opravdu celá řada firem, které jdou svou vlastní nezávislou cestou. Maximálně se snaží přinášet svým zákazníkům to nejlepší z moderních trendů. Jsou to firmy, které neustále zlepšují nabídku svých produktů. Zároveň budují vlastní značku, spolupracují s designéry, mají vlastní marketing. Přistupují k zákazníkům otevřeně a seriózně.

židleKancelářské sestavy získaly v posledních letech mnoho pozornosti jak odborníků, tak uživatelů. Změnil se tento nábytek hodně oproti minulému století? Co při jeho pořizování vyžadují investoři, co uživatelé?

Kanceláře současnosti jsou od těch z minulého století k nepoznání. Změnily se a zkvalitnily použité materiály. Změnila se dispozice pracovních míst. Zlepšil se uživatelský komfort. Dbá se na ergonomii, zdravé sezení. Řada renomovaných firem s kancelářskými prostory nabízí svým zaměstnancům možnost pracovat ve stoje nebo zřizuje různé chill out zóny, zvukově odstíněné jednací kouty atp. Z investorského hlediska jsou požadovány různé typy certifikací, které garantují kvalitu nábytku nebo ekologickou šetrnost.

A jak se proměňuje pojetí domácí pracovny? Zajímá nás víc design, nebo funkčnost?

S covidem přišel opravdový boom domácích pracoven v tom smyslu, že se domácí pracoviště začala profesionalizovat. Řada lidí zjistila, že sedět celý den na kuchyňské židli není to „pravé ořechové“. A firmy přicházejí se stále sofistikovanějšími řešeními pro domácí pracoviště. Design a funkčnost jsou pojmy, kde funkčnost je součástí designu. Můžeme říct podmnožinou designu. Prostě design, který nereflektuje ergonomické potřeby a je to jen efektní pozlátko, není dobrý design. A vůbec neplatí, že pro krásu se musí trpět!

Jsme spíše konzervativní zákazníci, nebo více ctíme originální řešení mladých designérů?

Tohle je asi o rozlišení pojmů, co je konzervativní design a co je nějaké originální řešení. Samozřejmě, že vývoj jde neustále dopředu. Každá země, každý region má určité estetické vnímání, a podle toho se zákazník rozhoduje. Nicméně všude, v celém světě platí, že interiér, a zejména domov je svázán s pocitem bezpečí. I když se navenek třeba rádi ukážeme v nějakém výrazném autě nebo křiklavém oblečení, doma v interiéru toužíme po bezpečí a harmonickém řešení.

otázky připravila Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3