Segment B, tedy malé vozy, to je jednoznačně kategorie, kde 100% elektrický pohon dává největší smysl. Malý, lehký automobil kompaktních rozměrů, který je vhodný do městského provozu, kde neobtěžuje obyvatele hlukem ani emisemi. Vůz segmentu B je navíc mimořádně univerzální (vhodný pro jednotlivce, páry, rodiny, firmy,… mladé i starší řidiče,… ženy i muže…).
Osobní automobily na vodík, nákladní vozidla na LNG nebo autobusy na CNG. Tyto a další technologie byly k vidění na zářijovém Dni plynové mobility v Praze. Na akci Českého plynárenského svazu vystavily své expozice energetické a technologické firmy, stejně jako významní hráči v oboru automotive. Společnosti zde rovněž představily své plány na další rozšiřování infrastruktury, investice do inovací, a především do rozvoje obnovitelných plynů v dopravě.
Elektrický pohon je zřejmě největším trendem současného automobilového průmyslu. Proniká postupně do všech segmentu – do těch nejmenších městských aut, kde zřejmě dává největší smysl, až po obrovská těžká SUV, kde je vysoce efektivní jako plug-in hybrid, tedy v kombinaci s benzínovým motorem.
Potřeba baterií do automobilů se bude rok od roku rapidně zvyšovat. Například značka Peugeot už dnes montuje 17 tisíc baterií měsíčně. V současné době je každé čtvrté auto značky Peugeot prodané v Evropě poháněno elektromotorem (ať už samotným nebo v kombinaci se spalovacím). Loni to přitom byl jen každý šestý vůz. Do roku 2030 pak Peugeot spalovací motory eliminovat kompletně, a to pro celý evropský trh. Už dnes se tedy na elektrickou éru pečlivě připravuje. Hlavní je mít dostatek kvalifikovaných a zkušených techniků.
Téměř 60 % Čechů by upřednostnilo spalovací motor před elektromobilem, pokud by se jednalo o stejný model se stejnou cenovkou. Dle průzkumu pro ČSOB Leasing by ale stejné procento českých řidičů přesvědčily různé formy dotací.
Výstaviště Praha se připojilo k projektu testování elektrických samořiditelných minibusů ve spolupráci s výzkumnou organizací PowerHUB, která technicky zajišťuje provoz minibusu estonské společnosti AuveTech. Nejen Pražané si tak mohou dopřát i díky podpoře hl. m. Praha unikátní zážitek v podobě jízdy budoucnosti po areálu Výstaviště v samořídícím minibusu, jehož maximální rychlost je omezena na 28 km v hodině s dojezdem 60 kilometrů.
Loni ukončilo činnost 1300 nejmenších podnikatelů. Asi není žádným překvapením, že řada z nich si spočítala, že ve stále těžších ekonomických podmínkách se prostě neuživí a „zavřeli krám“. Ale je tu ještě jeden významný faktor. Jen v mém okolí se rozhodly dvě osoby samostatně výdělečně činné zrušit živnostenský list z administrativních důvodů. Nechtěly si totiž otevřít datovou schránku, která je od nového roku 2023 k podnikání nutná. Pro někoho jen obvyklá operativa, pro jiného však další „papírování“ a možná až nepříjemný dohled státu. Uvidíme, zda je úbytek živnostníků jen mimořádný jev, který se v příštích letech nebude opakovat, nebo byl nastoupen nový dlouhodobý trend. Ti, co zůstali, brzy zjistí, že se vlastně nic podstatného nestalo, nebo naopak se s datovými schránkami nesžijí. Podle mého názoru převáží první skupina. Každá...
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...