INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V Česku startuje revoluce ve veřejné dopravě. Mezi cestujícími jsou sice stále oblíbené SMS jízdenky, dopravní podniky však začínají testovat jednoduché a rychlé placení pomocí bezkontaktní platební karty přímo ve vozidle. Zatím takovou možnost v pilotním provozu nabízí pouze Liberec, od nového roku se připojí i Brno. Zdejší dopravní podnik od roku 2015 nainstaluje čtečky bezkontaktních karet celkem do 16 autobusů, mezi nimi například do vozů, které přepravují cizince z letiště.

Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou umožnil cestujícím jako první v Česku od září bezkontaktně platit přímo v jedné tramvaji. Pilotní provoz plánuje už od začátku nového roku spustit i brněnský dopravní podnik. „Plánujeme nainstalovat čtečky bezkontaktních karet do 16 autobusů, mimo jiné do vozů, které obsluhují letiště. Očekáváme, že nákup jízdenky platební kartou bude pro zahraniční cestující ideální varianta,“ okomentovala plány brněnského dopravního podniku (DPMB) jeho mluvčí Linda Hailichová. Cestující si budou moci vybrat z nejpoužívanějších druhů jízdenek.

Po nástupu do vozidla cestující pouze přiloží bezkontaktní kartu k terminálu, který použití zaznamená pro pozdější platbu. Lidé budou moci platit kartami, které běžně používají při nákupech. A nemusí se přitom obávat bezpečnostních rizik. „Každé použití bezkontaktní karty generuje jednorázový záznam srovnatelný s elektronickým podpisem, který potvrdí danou transakci. Pro další použití je však bezcenný. Dopravci navíc nebudou znát skutečné číslo karty, ale číslo náhradní, které nelze využít pro placení například na internetu,“ popsal koordinátor pracovní skupiny Martin Procházka. Projekt, který sdružuje provozovatele veřejné dopravy v Praze, Plzni, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji nebo Ústí nad Labem, klade důraz i na ochranu osobních údajů. Dopravce tak sice bude vědět, kde daná karta cestovala, ale nebude schopný rozpoznat jejího držitele. Naproti tomu banky identitu držitele znát budou, ale nebudou mít naopak informace o cestách zaplacených kartou.

Počty bezkontaktních karet v Česku stále stoupají. Podle nejnovějších statistik Sdružení pro platební karty jich mají Češi v peněženkách už více než čtyři miliony. Roste i počet míst, kde mohou lidé těmito kartami platit. „Bezkontaktní platební karty jsou v Česku nejnovější trend, do kterého banky hodně investují. Díky užívání karet ve veřejné dopravě předpokládáme, že si lidé drobné částky lépe zvyknou platit přiložením karty i v obchodech. Už dnes přes platební terminály protečou miliardy korun a částka ještě poroste,“ uvedla Lenka Bukalová ze společnosti Sonet, která dodává platební terminály v České republice i zahraničí. Pro dopravní podniky přitom nový platební systém nepředstavuje žádné riziko. Při použití bankovní karty ve veřejné dopravě garantují banky dopravcům proplacení první jízdy, a to i v případě, že cestující nemá na svém účtu dostatek peněz. „Dlužnou částku bude vymáhat banka cestujícího a nikoliv dopravce. Už během cesty bude navíc karta ověřena u vydavatele, a tak v případě nedostatku financí či jiných problémů bude karta zařazena na seznam zakázaných karet pro veřejnou dopravu,“ doplnil Procházka.

V České republice mohou cestující zatím častěji narazit na automaty, které jim umožní koupit si jízdenku pomocí bezkontaktní platební karty, na zastávkách veřejné dopravy. V Praze jsou takové automaty nyní ve stanici Národní třída, kde jsou umístěné tři kusy. Letos na podzim přibyly ještě dva ve stanici Hlavní nádraží a dva také na Letišti Václava Havla. „Dopravní podnik připravuje plošnou modernizaci jízdenkových automatů v Praze. Cílem těchto pilotních projektů je ověření možné modernizace stávajících automatů a také možností nových technologií. Chceme také shromáždit názory cestujících, čímž budeme schopni co nejlépe určit další plány,“ okoment ovala mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Zatím probíhá testování nových automatů ve stanici Národní třída, kde lidé platebními kartami podle Řehkové zaplatí zhruba pětinu jízdenek. V Brně mají cestující podobné automaty od září tři.

Od placení pomocí bezkontaktních platebních karet přímo ve vozidlech si dopravní podniky slibují snížení počtu černých pasažérů. Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Lindy Hailichové se tento trend potvrdil i u SMS jízdenek. Tržby za jednorázové jízdenky meziročně narostly o 11 milionů korun. Lidé si přitom v Brně koupili za rok přes 1 640 000 SMS jízdenek. V Praze za rok 2013 cestovalo díky mobilním jízdenkám 17 480 190 lidí.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3