INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

ředitelkompaktomatVšichni mu loni u příležitosti vyhodnocení soutěže Manažer roku tleskali a vítězství mu přáli. Ing. Karel Žďárský, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Farmet a.s., vyhrál, stal se Manažerem ro-ku 2013 a pražský palác Žofín si to bude dlouho pamatovat. Od té doby se o značce, již buduje v plném nasazení přes 20 let, i o něm samotném, napsalo hodně pochvalných řádků. A aby ne. Když s vámi jen chviličku mluví, cítíte nespoutanou energii, která vyvěrá z podstaty jeho já. Nápadů je hodně, povinností přibývá a osud jde strmou křivkou k úspěchu. Jeho firma vyvíjí a vyrábí špičkové stroje pro zemědělství, prostě samé vychytávky. Profitují z nich
odběratelé i značka Farmet.


Vaše společnost z 80 procent vyváží. Na kterých trzích se vám daří a kam byste rádi pronikli? Které teritorium naopak opustíte?

Naše obchodní strategie je založena na budování silné dealerské sítě zajišťující prodej strojů a technologií pod značkou Farmet. Klademe důraz na budování silné pozice značky Farmet jako synonyma kvality a spolehlivosti, dobře zajištěných služeb a servisu. Vytváříme prodejní a servisní síť postupně již více než 20 let. Aktivně tak prodáváme ve většině evropských zemí, celém Rusku a Kazachstánu. Dodali jsme stroje i do Mongolska. Dlouhodobě byly nejvýznamnější naše prodeje na východ – Ukrajina a Rusko. Export do těchto zemí je ale kvůli konfliktu na Ukrajině nyní podstatně složitější. Tamní situace je velmi těžká, přesto se nám daří udržet naše partnery i realizovat obchody, ale předpokládáme, že zde dojde k poklesu. Rusko má stále velký potenciál. Zemědělské stroje a technologie dodávané společností Farmet nejsou zasaženy přímo embargem, ale devalvace rublu a celkové zhoršení situace a vztahů se na letošních prodejích také projeví, ale rozhodně své pozice v Rusku neopouštíme. Zdá se, že zájem o rozvoj zemědělství a potravinářství v Rusku ještě posílil.
Velmi důležité je ale pro nás plné konkurenční srovnání na vyspělých trzích západní Evropy. Daří se nám zvyšovat prodej v Německu, ale i ve Francii. Významným trhem je také Polsko a samozřejmě nesmím zapomenout na české zemědělce – naše domácí zákazníky. V loňském roce jsme zahájili vstup na severoamerický kontinent. Vytváříme dealerskou síť v Kanadě a na severu Spojených států a již jsme realizovali první dodávky. Ukazuje se, že řada našich strojů a technologií odpovídá požadavkům zdejšího trhu a pokles eura vůči dolaru dále zlepšuje i naši cenovou konkurenceschopnost. Vidíme zde velkou perspektivu.

Jak manažerské řízení vašeho týmu ovlivňuje exportní úspěch? Co rozhoduje o tom, že zakázku získáte a zda uzavřete dobrý obchod?

Domnívám se, že nejdůležitější je vytvořit věrohodnou vizi možného úspěchu a strategii, jak postupovat. Samozřejmě je nutné najít lidi, kteří takovou vizi a strategii spoluvytvářejí a ztotožňují se s ní. To zdaleka nemůže být pouze vize obchodní, je nutné mít i vize produktové, vývoj a inovace výrobků. My budujeme povědomí o značce v oborech naší činnosti. Zákazníci naše stroje kupují především díky naší pověsti a dobrým referencím. Jsme poctiví a o naše odběratele se staráme. Naši zákazníci musí mít ze spolupráce s námi prospěch, používáním našich strojů a technologií musí dobře vydělávat. Je nutné, aby dílčí manažerská rozhodnutí tuto filozofii podporovala.


Chránit know-how, úročit nápady, přicházet s novinkami, vyrábět, a ještě dobře prodávat znamená vést firmu s předvídavostí, selským rozumem, anebo v měnícím se rytmu světové ekonomiky se rozhodovat spíše intuitivně a operativně? Co se vám dnes vyplácí, co se osvědčilo?

Já jsem stále více technickým fandou než manažerem nebo obchodníkem. Neustále inovujeme a přicházíme s novinkami. Máme silný výzkum a vývoj vybudovaný i s pomocí mnoha získaných VaV projektů z evropských fondů. Šíře sortimentu a časté inovace jsou dobrou konkurenční výhodou, ale na druhé straně to přináší výrobní problémy spojené s výrobou menších sérií a častými změnami.
Vystudoval jsem kybernetiku a vždy mi byl blízký systémový přístup, tedy že každý systém je možno identifikovat, pochopit principy jeho fungování a pak ho efektivně řídit. No a management je také o tom. Jen pochopit chování a reakce lidí je možná někdy složitější než popsat složitý fyzikální proces.
Vyplácí se mi dívat se na naše produkty očima zákazníků, mít úctu k našim klientům a být upřímný ke kolegům. Pracujeme pro zemědělce a zde musíte být trpěliví. Jak dobře jste na podzim zaseli, se ukáže až po žních. Tak tohle zatím měnící se rytmy ekonomiky nezpochybnily. Samozřejmě ekonomika mění to podstatné – ceny produktů. Ceny zemědělských komodit jsou v posledních letech celkem stabilní a umožnují rozvoj zemědělství, a to je zásadní podmínka i pro naše snažení.

Jak byste definoval manažerskou odvahu?

Dělat věci neobvyklým způsobem, hledat nové cesty, dávat prostor podřízeným. Vstát a jít kupředu, i když ostatní pohodlně leží. Ale hranice mezi zdravou odvahou a nezodpovědnými manažerskými experimenty je velmi tenká. Já sám mám často problém oddělit čistý manažerský kalkul od pocitu odpovědnosti za spokojenost našich zákazníků a za osudy našich dlouholetých zaměstnanců. Boj mezi odvahou a odpovědností je asi to, co považuji za nejsložitější v manažerském rozhodování.

ptala se Eva Brixi



Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3