INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Vlna digitalizace prostupuje napříč jednotlivými obory podnikání a stavebnictví není výjimkou. Inovace a digitalizace v tomto odvětví patří mezi ty pomalejší. To se ale nyní mění, a sílí tlak i na digitalizaci stavebního sektoru, jakožto jedno z největších odvětví.

Podle ePoptávka.cz využívá nyní nějaké digitální řešení pouze každý pátý řemeslník v ČR.

Digitalizaci stavebního sektoru sice posouvají kupředu především velké developerské společnosti nebo inovativní startupy, ale dopady má také do segmentu řemeslníků, tedy malých a středních firem nebo živnostníků. „Nelze si nevšimnout, že jde digitalizace napříč všemi odvětvími velmi rychle kupředu, a jsou to i sami zákazníci, kteří chtějí vše řešit online, a rychlá online řešení vyžadují i od svých dodavatelů. Tomuto trendu se brzy bude muset přizpůsobit také segment řemeslníků. Na základě našich zkušeností a podle našich odhadů v tuto chvíli využívá ve vyšší míře některé z digitálních řešení každý pátý řemeslník,“ vysvětlil
Otto Kočí, ředitel společnosti ePoptávka.cz, největšího online tržiště, které propojuje dodavatele se zákazníky.

Zatímco velké firmy si mohou dovolit rozsáhlé inovace, testování a hledání řešení na míru, je situace u řemeslníků trochu jiná. V procesu digitalizace se mnozí z nich stále rozhlížejí, a navíc musí více zvažovat, která řešení jsou pro ně vhodná a pomohou jim posunout jejich podnikání kupředu. „Situace ve stavebnictví je taková, že zatímco velké společnosti využívají pokročilá softwarová řešení pro jednotlivé oblasti své působnosti, od administrativy po stavební procesy, a do digitalizace investují, řemeslníci oblast digitalizace teprve prozkoumávají. To je samozřejmě dáno i jejich odlišnými potřebami a charakterem jejich podnikání. Nicméně i v segmentu řemeslníků může mít digitalizace značný přínos – může zvýšit efektivitu, usnadnit kontrolu nad jednotlivými aktivitami nebo zjednodušit a zrychlit účetní agendu,“ vysvětlil Otto Kočí.

Jednodušší administrativa
Poptávka po řemeslnících se drží v Česku dlouhodobě vysoko, řemeslníci mají nasmlouvané zakázky dlouho dopředu, často nestíhají přibírat nové, a to především v sezónách, a v mnoha případech se čekací doby protahují na měsíce. Řada z nich přitom řeší svépomocí i veškerou administrativu. Digitalizace některých procesů by tak i živnostníkům a malým firmám mohla přinést značnou časovou úsporu, a tím i prostor pro nové zakázky nebo další rozvoj podnikání. „Ze zkušenosti mezi našimi klienty víme, že administrativní úkony spojené s objednávkami, smlouvami, plánováním, účetnictvím a dalšími úkoly zaberou řemeslníkům v průměru 32 hodin měsíčně. To je čas, který by mohli věnovat zakázkám, dalšímu rozvoji svého podnikání nebo samozřejmě také sami sobě,“ uvedl Otto Kočí.

Lepší organizace i časová úspora
Digitální řešení mohou dále přispět i k dalšímu zefektivnění pracovních procesů nebo snazší organizaci. Příklad, jak lze zjednodušit organizaci, lze demonstrovat na stavebním deníku. Jeho vedení ukládá zákon a je povinné u všech staveb, které podléhají stavebnímu povolení nebo ohlášení. Lze ho přitom vést v papírové, nebo elektronické podobě. „Vedení elektronického stavebního deníku značně zjednodušuje celý proces. Všechna data, dokumenty a fotky jsou dostupné na jednom jediném místě a jsou snadno přístupné všem, kteří do nich potřebují nahlédnout, bez toho, aníž by bylo nutné procházet stohy papírů. Veškerá data totiž mohou být jednoduše dostupná a spravovaná v centrálním úložišti, kde k nim mají přístup všechny oprávněné osoby,“ sdělil Otto Kočí. Vést stavební deník v elektronické podobě prozatím není povinností – zákon tuto povinnost ukládá pouze v případě veřejných zakázek v nadlimitním režimu, nicméně digitální verze může vše značně zjednodušovat, včetně toho, že aplikace pro elektronický stavební deník dokážou některé údaje doplňovat samy. Vedení elektronické verze navíc snižuje riziko chyb a také usnadňuje archivaci. Nehrozí tak, že by došlo k jeho ztrátě.

O krok před konkurencí
Digitalizace vlastních procesů a aktivní využívání digitálních řešení navíc může představovat také konkurenční výhodu. „Všichni jsme dnes online a napříč společností narůstá zájem o rychlá inovativní řešení a možnost řešit vše z pohodlí domova a online. Pokud na to firmy, a to bez ohledu na obor, zareagují, mohou získat konkurenční náskok, což platí i pro řemeslníky. Vidíme to i v rámci našeho systému ePoptávka.cz, kde neustále narůstá počet poptávek a stále více lidí se na sjednání služeb a podmínkách chce domlouvat v online prostředí,“ zakončil Otto Kočí.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3