INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

JSwebFirma Zehnder začínala výrobou motocyklů. V současnosti po celém světě poskytuje komplexní řešení pro komfortní, energeticky účinné a zdravé vnitřní klima. Své produkty vyvíjí a vyrábí v 16 vlastních závodech v Evropě, Číně a Severní Americe a má přibližně 3800 zaměstnanců.

Na čes­kém trhu Zehnder působí od roku 2009 s průměrným ročním tempem růstu prodeje o 22 %. Produkty Zehnder jsou k vidění v řadě veřejných objektů zahrnující také chráněné kulturní památky, jako je například vila Hany a Edvarda Benešových v Sezimově Ústí. A právě v tomto městě nedávno firma otevřela své nové sídlo a školicí středisko Zehnder Climate Center. O něm, začátcích firmy i její cestě k úspěchu jsme hovořili s Ing. Jiřím Štekrem, vedoucím zastoupení společnosti Zehnder pro ČR a SR.

Firma Zehnder byla založena již koncem devatenáctého století. Mohl byste přiblížit její začátky?

web1 copy copy copy copyZa úplný počátek firmy lze považovat rok 1895, kdy si mechanik Jakob Zehnder zařídil dílnu, ve které opravoval jízdní kola. Postupně však svoji činnost rozšiřoval a v roce 1923 se rozhodl vyrábět vlastní produkty – motocykly známé po celém Švýcarsku jako Zehnderli. A právě trubky rámu vyráběných motocyklů se později staly inspirací pro výrobu ocelových článků pro radiá­tory. V roce 1930 tak vznikl první ocelový trubkový radiátor na světě, který dostal název Zehnder Charleston, a spolu s ním lze datovat vznik Zehnder Group AG. Tento radiátor se vyrábí dodnes a patří mezi jeden z nejdůležitějších produktů firmy.

Vaše portfolio dnes ale zahrnuje nejen radiá­tor pojmenovaný po populárním tanci, ale i široký výběr koupelnových radiátorů...

Ano, to je pravda. První koupelnový radiátor firma uvedla na trh v roce 1979, a ten se tak stal významným milníkem v její historii. Tehdy ještě nebyly koupelny běžně vytápěny, jako je tomu dnes. A když ano, šlo o elektrické sálavé zařízení – místnost nebyla připojena na centrální vytápění domu. První koupelnový radiátor byl vlastně náhodným nápadem na otočení dosud vyráběného Zehnder Charleston a vynechání několika trubek pro zavěšení ručníku. Tehdy šlo o téměř stejný radiátor, takže výrobu nebylo třeba speciálně přizpůsobovat novému produktu. A tento nápad se uchytil! Později se tak Zehnder začal zaměřovat na design koupelnových radiátorů, aby vhodně doplnily interiér koupelny, a postupně rozšiřoval nabídku produktových řad.

Zehnder dnes ale nevyrábí pouze radiátory, je považován za předního světového dodavatele řešení pro zdravé vnitřní klima. Jaká k tomuto vedla cesta? A proč jste se rozhodli pro takovou změnu?

BenesCesta to byla dlouhá. Firma svůj sortiment dále rozšiřovala – rok po představení prvního koupelnového radiátoru se zaměřila také na stropní sálavé systémy pro vytápění a chlazení. V současné době jsou však budovy podstatně lépe izolované a k vytápění a udržení příjemného vnitřního klimatu je potřeba daleko méně energií. Trh pro radiátory se tak postupně zmenšuje. Zehnder proto potřeboval přijít s adekvátní odpovědí, která by rozšířila jeho portfolio a zaujala zákazníky. A v téže době se naskytla příležitost v podobě odkoupení nizozemského výrobce systémů větrání. V roce 2001 byl tento segment prakticky ještě v plenkách, ale Zehnder měl vše, co potřeboval k rozjetí prodeje, zařízeno skrze prodej radiátorů. Na trh tak uvedl systémy sloužící k větrání a čištění vzduchu a ty jsou dnes naší největší devízou, o čemž svědčí prodej – v segmentu větrání se v první polovině roku 2023 zvýšil o 12 %, z toho 7 % organicky. Nejnovější akvizice přispěly k růstu prodeje o 6 %.

Co myslíte, že je motorem růstu větrání s rekuperací tepla?

Současnými trendy jsou jednoznačně zdraví a udržitelnost, a to se na zvyšující se poptávce po komfortním větrání určitě podepisuje. Zvláště od nedávné pandemie dokážou lidé ocenit výhody čerstvého vzduchu v interiéru, který je u větracích systémů Zehnder vyměňován optimální rychlostí bez průvanu a důkladně filtrován od znečišťujících látek. Právě to vnímáme jako jeden z hlavních hnacích motorů růstu prodeje našich větracích systémů v obytných budovách. Dalším jsou pak zvyšující se požadavky na energetickou účinnost a rostoucí náklady na energie.

Zmínil jste zdraví a udržitelnost – jak konkrétně s těmito faktory pracují vaše produkty?

Když to vezmu z pohledu zdraví – asi 90 % času trávíme ve vnitřních prostorách. Náš kompletní systém řízeného větrání zajišťuje, že je v nich vzduch čistý a zdravý. A pokud mluvíme o udržitelnosti – budovy spotřebovávají asi 40 % celosvětové spotřeby energie. Naše řešení velmi účinně přispívají k jejím úsporám. Větráním s rekuperací tepla dokážeme získat zpět až 90 % energie v místnosti, což výrazně snižuje emise CO2. Stropní sálavé topné a chladicí panely pak dokážou snížit spotřebu energie až o 40 %.

Propisují se požadavky na zdraví a udržitelnost nějak i do fungování společnosti?

Firma Zehnder bere zdraví a životní prostředí velmi vážně, k celé situaci se snažíme přistupovat odpovědně, abychom našim dětem předali svět o něco lepší. V roce 2022 jsme různými opatřeními snížili vlastní emise CO2 o významných 27 %. Objekty Zehnder jsou vybavené fotovoltaickými systémy a ve výrobě se snažíme používat recyklované materiály.

Na podzim loňského roku jste v Sezimově Ústí otevřeli nové školicí středisko Zehnder Climate Center. K čemu slouží? A mohou tam zavítat i koncoví zákazníci?

centerZehnder Climate Center jsme vybudovali po úspěšných čtrnácti letech působení v České republice a na Slovensku. Tento nový prostor slouží pro setkávání jak s obchodními partnery, tak i koncovými zákazníky. Na jednom místě aplikuje nejmodernější technologie větrání, vytápění, chlazení i systémy ovládání, a je výjimečný množstvím nainstalovaných a do provozu uvedených výrobků. Nejenže je tak návštěvníci uvidí, ale navíc pocítí jejich účinky na vlastní kůži. Pro ještě lepší představu o pozitivních účincích řízeného větrání aktuálně stavíme uvnitř budovy unikátní Klima byt, který bude simulovat reálné domácí prostředí. Změnu vnitřního klimatu budou snímat a porovnávat ukazatele CO2, teplot a vlhkosti. A velmi důležitým posláním Zehnder Climate Centra je také odborné školení s nabídkou prakticky orientovaných a komplexních kurzů, které zahrnují ukázku funkčních technologií, vyzkoušení jejich instalace, zprovoznění a ovládání v praktickém školicím centru.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3