INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

L Ondroušek 03Jak jsme již informovali, v průběhu letošního roku organizovala Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR další část projektu zaměřeného na posilování bipartitního dialogu v odvětvích pod názvem Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – 1. etapa. Na části týkající se dopravy se podílela bipartitní platforma Doprava, kterou tvoří Odborový svaz dopravy (OSD) na straně jedné a Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) za podnikatele na straně druhé. Zajímalo nás, co vše se v průběhu letošního roku podařilo, proto jsme požádali o stručné shrnutí výsledků Dr. Lubomíra Ondrouška, prvního místopředsedu Společenství autodopravců Čech a Moravy a specialistu na problematiku důchodového systému pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku firem ze strany zaměstnavatelů:

Co se tedy do dnešních dnů v projektu podařilo uskutečnit?

Ještě do konce letošního roku ukončíme rozsáhlé sbírání informací od silničních nákladních a osobních dopravců v rámci tohoto projektu. Celkem jsme uskutečnili 30 seminářů, kterých se zúčastnilo přibližně pět stovek osob z řad řidičů nákladní i osobní dopravy, dispečerů, pracovníků v logistice a v administrativě různých dopravních firem. K tomu jsme využívali dotazník obsahově vycházející z projektu, který byl v průběhu dotazování dále obohacen na základě našich poznatků, a stal se tak dobrým základem pro následující analýzu. Provedli jsme také na 120 řízených rozhovorů s majiteli, řediteli a vedoucími pracovníky malých, středních i velkých dopravních firem. K tomu jsme využili kolektiv dvanáctky externích spolupracovníků z řad SAČM a OSD. Další informace očekáváme od korespondenčním způsobem oslovených dopravních asociací a svazů v dopravě z EU.

Jak jsou získané informace zpracovávány?

Všechny informace jsme postupně analyzovali a vyhodnocovali, a to jak ve spolupráci s FD ČVUT Praha, řídicím týmem projektu, tak i s výkonným výborem SAČM a kolegy z OSD. Současně jsme se k projektu vyjadřovali i na pravidelných poradách na Konfederaci zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR. Zmínit bych chtěl také spolupráci s Národním vzdělávacím fondem Praha, kterému jsme poskytli řadu informací z problematiky silniční nákladní a osobní dopravy, dílčí poznatky ze seminářů i řízených rozhovorů a společně jsme poté připravovali základní materiál z oblasti Bipartitní dialog Doprava – silniční nákladní doprava.

IMG 7273 copy copy

Oslovíte současně i některé další odborníky z odvětví dopravy?

Samozřejmě tyto konzultace probíhaly také a povedeme je i na začátku roku 2015, a to se specialisty z ministerstva dopravy i s představiteli Hospodářské komory ČR, Česmadu Bohemia a dalšími.

Zmínil jste se o analýze. Jaké poznatky převažují?

Celkové vyhodnocení a analýzy ještě nejsou dokončeny, neboť v prosinci budou pokračovat řízené rozhovory s vybranými dopravci. Naše úsilí se soustředí především na silniční nákladní dopravu, a k tomu bude směřovat i analýza Národního fondu vzdělávání. Dílčí poznatky ukazují, že malé firmy zmiňovaným záležitostem nevěnují téměř žádnou pozornost. Střední firmy – až na výjimky – jsou na tom o něco lépe a ve velkých firmách se vedení a personalisté této problematice sice věnují, avšak výsledky příliš uspokojivé nejsou. Svědčí o tom například nerovnoměrné až jednostranně strukturované věkové zaměření pracovníků, především řidičů, a další zjištění. Proto také vybraným dopravním firmám nabídneme sociální audit, který by měl proběhnout ve druhé polovině roku 2015 a v roce 2016 s cílem optimalizovat oblast personalistiky a péče o zaměstnance a připravit ji na zvládnutí velmi náročných úkolů v budoucích letech.

Jakým způsobem je završena první etapa projektu a co bude následovat?

Tato etapa bude završena dvěma konferencemi, a to 24. února a 12. května 2015, které proběhnou ve spolupráci s FD ČVUT v Praze, a poté se v červnu 2015 uskuteční závěrečná konference KZPS ČR, které se zúčastní všechny platformy projektu.

Co bude zásadní na únorové konferenci?

Chceme především prezentovat poznatky z oblasti silniční nákladní a osobní dopravy, které jsme získali z výše uvedených činností. Rádi bychom poukázali i na metody a postupy v získávání poznatků. Předpokládáme, že v diskuzi se budou prezentovat jak pracovníci z praxe, tak z akademické sféry.

A pokud jde o květnovou konferenci?

Zde bychom zase chtěli především položit důraz na konkrétní návrhy vůči státu, zaměstnavatelům i zaměstnancům. Předpokládáme účast odborníků ze státní a akademické sféry, dále z Parlamentu ČR, KZPS ČR, OSD, SAČM i dalších hostů, kteří k problematice, a zejména perspektivě jejího řešení mohou přispět.

Věříte po těchto zkušenostech, že se vnímání nezbytnosti sociálně-demografických změn ve firmách změní?

Předpokládám, že získané poznatky, včetně analýz a návrhů či doporučení pro praxi, budou k dispozici všem účastníkům projektu i odpovědným místům a že se nám také podaří uskutečnit sociální audit u vybraných dopravních firem. Domnívám se, že naše úsilí bude motivovat silniční nákladní i osobní dopravce k tomu, aby více přemýšleli o projednávaných otázkách. Vidíme to jako náš přínos k řešení tak složité problematiky, jakou vliv demografického vývoje na situaci v odvětví silniční dopravy bezesporu je.

připravil Jiří Novotný

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3