INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

1R2A4147Retail Summit 2025, největší oborová konference obchodu ve střední Evropě, vyslala jasný signál: český obchod prochází zásadní proměnou, která vyžaduje velké investice. Česko je ale stále atraktivním trhem, jeho větší růst brzdí nedostatek lidí a chybějící konkurence mezi dodavateli.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza ve svém úvodním projevu zdůraznil “tři podmínky přežití”, které musí český obchod splnit: musí inovovat, investovat a rozvíjet strategickou spolupráci v rámci volného evropského trhu. Summit se koná v době, kdy obchod prochází zásadní proměnou – mění se zákaznické chování, roste byrokracie, chybí pracovní síla a zvyšují se náklady v celém dodavatelském řetězci.

„Mizí loajalita ke značkám i místu nákupu. Politici mluví o snižování cen, ale bojí se Česko otevřít větší konkurenci dodavatelů a přidělování dotací podmínit lepší kvalitou a nižšími cenami. Byrokracie zvyšuje náklady podnikání. S tím vším se musíme prát každý den a velkou část problémů řešíme většími investicemi do inovací. Obchod v Česku ročně investuje více než 20 miliard korun a přináší inovace, které mění retail v celé Evropě. Jsem rád, že i v celoevropském měřítku Česko patří mezi země, kde vznikají nové nápady,“ uvedl Tomáš Prouza.

Retail Index: Investice pokračují, ale nejistota přetrvává
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR na summitu zveřejnil aktuální data ze SOCR Retail Indexu, který pravidelně sleduje sentiment v sektoru. Nejnovější data potvrzují ochotu investovat do prodejní sítě, digitalizace a udržitelnosti. Naopak negativně náladu obchodníků ovlivňuje nestabilita dodavatelských vztahů, přetrvávající nedostatek zaměstnanců a přebujelá byrokracie.

Trojúhelník inovací: sortiment, technologie, udržitelnost
Budoucnost českého obchodu stojí na třech pilířích, bez nichž nelze obstát: atraktivní sortiment, moderní technologie a udržitelnost proměněná v každodenní praxi.

  • Sortiment: rychle roste podíl privátních značek a loni dostáhl již 27 % hodnoty prodejů díky kvalitě i významné cenové úspoře, neboť privátní značka je na českém trhu o 26,5 % levnější než podobný značkový produkt. Privátní značky navíc vytvářejí významnou příležitost pro české výrobce na domácím trhu i v zahraničí, kam směřují privátní značky, vyrobené v Česku, za zhruba 23 miliard korun ročně. Zákazníci také čím dál častěji řeší zdravé stravování, takže sílí poptávka po zdravých a fortifikovaných potravinách, rostlinných alternativách a ready-to-eat jídlech.
  • Technologie: Digitalizace a automatizace nejsou jen trendem, ale také nezbytností. Klíčovou roli hrají stále více automatizované prodejny, samoobslužné pokladny, digitální cenovky, automatizované sklady, využívání umělé inteligence a rozvoj e-commerce.
  • Udržitelnost: Obchodníci systematicky snižují svou uhlíkovou stopu, zvyšují podíl obnovitelných zdrojů energie a investují do efektivnější logistiky. Přesto čelí nepřehledné a často neefektivní regulaci, která zvyšuje náklady bez adekvátního přínosu. V dalších letech nás čeká zásadní reforma obalové a odpadové legislativy, která zásadně ovlivní, jak se prodávají zejména potraviny. Abychom tyto změny zvládli, intenzivně spolupracujeme s našimi dodavateli a s obcemi.

Apel na stát, dodavatele i obor
Závěrečné poselství Retail Summitu 2025 je zřejmé: český obchod se nachází v bodě zlomu. Ekonomické, demografické i technologické tlaky z vnějšího prostředí sílí. Udržení stability a rozvoje oboru nebude možné bez hluboké systémové změny: bez zjednodušení byrokratického prostředí, odpovědnějšího přístupu v dodavatelských vztazích a investic do inovací, které nejsou luxusem, ale podmínkou přežití.

Česko však zároveň zůstává místem, kde má retail budoucnost – pokud dostane potřebný prostor rozvíjet se a odpovídat na nové potřeby zákazníků. Spolupráce, odvaha měnit zažité přístupy a ochota hledat efektivní řešení jsou klíčem k tomu, aby obchod zůstal nejen stabilním pilířem české ekonomiky, která dnes stojí především na spotřebě domácností, ale i inspirací pro celou Evropu.

„Obchodníci potřebují dýchat, nikoliv bojovat s nesmyslnou administrativou. Dozorové orgány by se měly zaměřit na skutečné problémy, ne na formality nebo plnění politických zadání. Dodavatelé musí hledat cesty ke zvýšení kvality a efektivity. A my všichni musíme ukazovat úspěšné příklady spolupráce a rozvoje, protože bez důvěry spotřebitelů bude česká ekonomika stagnovat,“ uzavírá Tomáš Prouza.

(tz)

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

predseda 2024

Úřad průmyslového vlastnictví je jedním z nejvíce digitalizovaných orgánů české státní správy 25. duben 2025

Získat patent na unikátní technologii zpracování listí stromů k výrobě ultra tenkých izolačních desek, díky nimž nebude třeba v objektech topit, nebo na využití kopřivy tak, že se znásobí její blahodárné účinky na poškozené kolenní klouby, to by jistě bylo terno. Ukázalo by se, že myšlenek, které dobře poslouží lidstvu, není nikdy dost, a že jsou, převedeny do praxe, stále vítané.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Speciální příloha

titulka web

Otevřít PDF

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3