INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

DluhopisyÚroky na spořicích účtech klesají, a tak se čím dál více lidí poohlíží po možnosti investování. Národní data společnosti NADA na reprezentativním vzorku české internetové populace ukazují, že nejoblíbenější variantou investic jsou podílové či investiční fondy.

Investují častěji muži, obyvatelé velkých měst a lidé, kteří se řadí do vyšší společenské třídy.

Nejvíce táhnou investiční a podílové fondy
Z nabídky investičních možností Češi nejčastěji využívají investiční a podílové fondy (18,5 %), které jsou zpravidla samy o sobě dostatečně diverzifikované, tudíž představují relativně bezpečnou formu dlouhodobé investice. Na druhém místě jsou akcie (12,6 %). Ty s sebou nesou větší míru rizika a podobně jako kryptoměny (7,3 %) se těší oblibě hlavně u mladších generací. Středně staří (věkové skupiny 35–54 let) dominují v rámci investorů do nemovitostí (celkem 10,1 % Čechů). Největší podíl seniorů je pak mezi lidmi, kteří nakupují dluhopisy.

graf1 copy copy copy

Dluhopisy se řadí spíše k méně častým va­riantám investování (6,5 %), podobně jako komodity ve smyslu zlata, stříbra apod. (7,0 %) nebo sběratelské předměty (3,7 %). Všechny dílčí podskupiny investujících mají několik společných charakteristik. Jde častěji o lidi s vyšší životní úrovní, ve věku 25–54 let, s vyšší úrovní dosaženého vzdělání a jedince žijící ve velkých městech (nad 100 000 obyvatel). „Mezi investory jsou ze dvou třetin zastoupeni muži. V rámci krajů vystupuje Hlavní město Praha, kde je podíl investujících zhruba o 50 % vyšší než v ostatních regionech,“ doplnil analytik STEM/MARK Radek Pileček.

Ochota zaplatit více za kvalitní zboží
Většina osobních charakteristik je shodná bez ohledu na to, zda jde o lidi investující do podílových fondů, akcií, nemovitostí, kryptoměn, komodit, dluhopisů, nebo sběratelských předmětů. Odlišnosti jsou však pozorovatelné s ohledem na věk respondentů. Zatímco téměř polovina (47 %) investorů do kryptoměn je mladších 35 let a třem čtvrtinám je méně než 45 let, lidé investující do dluhopisů mají věkový průměr podstatně vyšší, podobně jako je tomu u komodit či podílových a investičních fondů.

Další rozdíly pak lze vysledovat při detailnějším pohledu na různé aspekty životního stylu. S výrokem, že jsou dobří v hospodaření s penězi, souhlasí 46 % Čechů. Mezi lidmi investujícími do nemovitostí si to myslí dokonce 65 %, naopak u investorů do kryptoměn a sběratelských předmětů není tento podíl o moc vyšší ve srovnání s průměrem celé populace. „Lidé investující do kryptoměn naopak nadprůměrně často přiznávají, že mají sklon utrácet peníze bez rozmyslu,“ dodal Radek Pileček.

Pro všechny skupiny investorů s výjimkou těch, kteří investují do dluhopisů, je příznačné, že rádi zkoušejí nová jídla. To se však ve většině případů neslučuje se zvýšenou zálibou ve vaření, ale spíše s častějšími návštěvami restauračních zařízení. S tvrzením, že rádi vaří, souhlasí přesně polovina Čechů. U investorů je tato hodnota podobná, nicméně specificky mezi lidmi investujícími do umění a sběratelských předmětů dosahuje podstatně vyšších 61 %. Lidé investující do nemovitostí naopak nadprůměrně rádi pečou, což se o žádné jiné sledované skupině respondentů říct nedá.

I vzhledem k vyšším příjmům lidí, kteří investují, není velkým překvapením, že jsou ochotni platit více za kvalitní zboží. S tímto výrokem se ztotožňuje 62 % Čechů, mezi investujícími je to celkově 75 %, a v rámci investujících do sběratelských předmětů dokonce 78 %. Rovněž se ukázalo, že tito lidé nečekají tolik na slevové nabídky a kvůli nějakému zboží v akci rozhodně nepůjdou stát dlouhé fronty. Zejména ti, kdo investují do investičních a podílových fondů, pak deklarují, že u zboží hledají vyvážený poměr mezi cenou a kvalitou.

Z dalších zajímavých odlišností podle Národních dat (NADA) lze například zmínit to, že investoři do komodit se nadprůměrně často označují za věřící (27 % oproti 21 % v celé populaci), investoři do podílových a investičních fondů preferují praktické a pohodlné oblečení (89 % oproti 84 % v celé populaci) a investoři do sběratelských předmětů si nejvíce ze všech připlácejí za kvalitní alkohol (68 % oproti 42 % v celé populaci).

Průkopníci moderních technologií
Investování se ukazuje být značně provázané s kladným vztahem k novinkám na trhu či moderním technologiím. Například s umělou inteligencí (AI) má již nějakou osobní zkušenost 36 % Čechů, ale v rámci investujících lidí je to více než polovina. Podobně je tomu u zkušeností s virtuální realitou (VR), kterou uvádí tři z deseti Čechů, avšak mezi investujícími je to skoro o polovinu více. Rozšířenou realitu (AR) dosud vyzkoušelo 7 % Čechů, v rámci investujících jedinců je však tento podíl více než dvojnásobný.

Se všemi z těchto technologií mají nejčastěji zkušenosti lidé investující do kryptoměn, ale také do akcií či sběratelských předmětů. Zejména poslední jmenovaná skupina může být mírně překvapivá, jelikož ji netvoří lidé mladšího věkového průměru, jako je tomu u akcií a kryptoměn. V neposlední řadě je pro investující jedince typická nadprůměrná obliba různých prvků chytrých domácností či vytápění a ohřevu vody pomocí solárních panelů, které jsou mezi nimi rozšířeny dvakrát více než v běžné populaci.

Za ubytovací služby, sportovní potřeby, ale i vybraný alkohol či kondomy
Národní data NADA zahrnují podrobné informace o nákupním a spotřebním chování české populace ve 170 kategoriích zboží a služeb, proto bylo snadné se podívat, co nakupují jednotlivé podskupiny investorů častěji než průměrný Čech. Nejvíce se odlišovali lidé, kteří investují do akcií či kryptoměn, naopak lidé investující do investičních/podílových fondů se od běžného zákazníka lišili nejméně.

Lidé investující do akcií například častěji využívají služby spojené s cestováním. „Lidé investující do akcií velmi rádi a často cestují, především do zahraničí, a je proto logické, že nadprůměrně často využívají různá ubytovací zařízení, služby leteckých společností nebo si zřizují cestovní pojištění,“ řekl Radek Pileček a s úsměvem dodal, že s cestováním mohou souviset i zjištěné vyšší výdaje na kondomy. Tito lidé rovněž častěji sportují a utrácejí vyšší částky za sportovní potřeby nebo třeba sportovní výživu, konkrétně například za proteinové tyčinky, které pravidelně kupuje téměř 60 % z nich.

Piva nebo vína sice nevypijí více než ostatní Češi, nicméně vybraného (hlavně tvrdého) alkoholu již ano. Nadprůměrně často kupují/konzumují například whisky/bourbon nebo gin. Lidé investující do dluhopisů častěji nakupují či konzumují aperitivy a vermuty nebo likéry. Pokud se zaměříme pouze na muže-investory, zjistíme, že nadprůměrně často nakupují kondomy. Takto výraznou odlišnost nevidíme u žádných jiných kategorií zboží pro muže (např. holicích strojků, pánské kosmetiky aj.), ale pouze u zmíněné pánské ochrany.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3