INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

Jan Jeniücîek Foto1Stavební spořitelny jsou v České republice fenomén. Češi touto formou už čtvrt století rádi zhodnocují své finanční prostředky nebo si půjčují peníze na zlepšení svého bydlení. Hovořili jsme o tom s předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny a.s. Janem Jeníčkem, který stojí zároveň v čele Asociace českých stavebních spořitelen (na snímku).

Uplynulý rok se české ekonomice dařilo. Jak se to projevilo ve výsledcích stavebních spořitelen?

Růst ekonomiky v uplynulém roce rezonoval zejména v oblasti zaměstnanosti. Velmi nízká nezaměstnanost, dokonce nejnižší v zemích EU, spolu s dostatkem likvidity pomohla k růstu úvěrů poskytnutých stavebními spořitelnami. Naše společnost zaznamenala rekordní výši nově poskytnutých úvěrů, celkem jsme našim klientům půjčili 11 miliard korun na nové nebo lepší bydlení.

O které úvěry byl největší zájem? A domníváte se, že příznivý trend bude letos pokračovat?

Naši klienti měli zájem o všechny druhy nabízených úvěrů. Výrazně nám rostly nejen úvěry zajištěné nemovitostí, ale také menší úvěry na rekonstrukce a modernizace. Mám radost i z růstu počtu úvěrů, které poskytujeme bytovým družstvům a SVJ na modernizace bytových domů. I zde jsme dosáhli rekordní výše a profinancovali modernizace za dvě miliardy korun. V letošním roce očekáváme opět silný zájem o nové úvěry, osobně bych byl velmi spokojený, pokud by se nám loňský výsledek podařilo zopakovat. Velký vliv na letošní obchod bude mít rychlost zvyšování úrokových sazeb, a tím i zdražování úvěrů.

Nízké úročení vkladů rozhodně nepodporuje spoření. Čím chcete přitáhnout zájem lidí, kteří chtějí zhodnotit své prostředky?

Stavební spoření je občany právem vnímáno jako nejvýhodnější spořicí produkt. Na trhu úvěrů bude dále sílit tlak na vlastní zdroje klienta při sjednání úvěru na bydlení. Zde se výborně uplatní právě princip stavebního spoření, který motivuje klienty nejdříve naspořit vlastní prostředky a následně získat výhodný úvěr za předem danou úrokovou sazbu. Velký potenciál vidím také v nabídce spoření pro mladé, kdy rodiče vytvářejí svým dětem potřebné zdroje pro studium nebo k osamostatnění se.

Postupuje ve vašem oboru i digitalizace, respektive mohou se klienti u vás spolehnout na online služby?

Digitalizace je již několik let nedílnou součástí fungování naší společnosti. Nejde jen o možnost uzavřít stavební spoření online, ale běžně podepisujeme smluvní dokumentaci pomocí podepisovacích tabletů tzv. biometricky. S většinou svých klientů dnes komunikujeme elektronicky. Ve svém internetovém bankovnictví naši klienti najdou svou smluvní dokumentaci, výpisy a další potřebné informace.

V čem vidíte největší rizika dalšího rozvoje stavebních spořitelen?

Musím říct, že momentálně je situace pro stavební spořitelny velmi dobrá. Systém je již řadu let stabilní, tj. bez vnějších zásahů, což považuji za klíčové pro dlouhodobý úspěšný rozvoj. Pro stavební spořitelny bylo obtížné přizpůsobit svůj obchodní model velmi nízkým tržním úrokovým sazbám. I toto období jsme dokázali úspěšně zvládnout. Nyní očekávám pozvolný růst úrokových sazeb, a tím i další zatraktivnění produktu stavebního spoření.

připravil Pavel Kačer

 

Slovo ke dni

  • Favorit jako symbol

    Před třiceti lety vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první favorit. Nový rodinný osobní automobil se stal na domácím trhu ihned obrovským hitem, každý ho chtěl a jen málokdo na něj tehdy měl. Protože se stal v socialistické ekonomice nedostatkovým zbožím, čekalo se na něj dlouho, nebo si zájemce musel připlatit na černém trhu. Favoritem si Československo chtělo vylepšit stále horší pozici exportéra. V podstatě však jen doháněl zpoždění, které čs. automobilový průmysl v 70. a 80. letech XX. století nabral. Ukázalo se, že to nešlo hladce a bez zahraniční pomoci. Design karoserie navrhli Italové, pohon přední nápravy Francouzi, karburátor pocházel z Německé spolkové republiky. Dodnes se stále diskutuje o tom, zda byl na místě výprodej našeho průmyslu po roce 1989 do cizích rukou. Favorit ukazuje, že nebylo zbytí. Teprve pod...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červen 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

gascontrol

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

logo KOBTOSlogo 172

 

Partneři plus:

tsoft   EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200

INZERCE