Jeden by řekl, že k jídlu už se nedá nic nového vymyslet. Zvlášť třeba z ořechů, čokolády nebo ovoce. Ale opak je pravdou. Sortiment společnosti Mixit rok co rok dokazuje, že cesta inovací je nekončícím i krásným příběhem, který souzněl už dávno s přáním zákazníků.
Pochutnat si zdravě, získat ojedinělý zážitek při mlsání, bavit se designem obalů, fandit značce. To všechno se stalo skutečností, na níž Mixit staví. Samozřejmostí jsou prvotřídní suroviny, kvalita a stále přítomná radost z tvoření toho, co má smysl. I o tom je rozhovor s Martinem Wallnerem, spoluzakladatelem a spolumajitelem mixit.cz:
Byl pro vaši značku loňský rok něčím výjimečný?
Každý rok je pro nás výjimečný a každý rok nás něco překvapí! Loni jsme se přestěhovali do nového, vlastního Mixit areálu, takže samozřejmě nás překvapilo, co to znamená uvažovat o provozovně v dlouhodobém horizontu. O co všechno je třeba se postarat, na co myslet. A hlavně si vše sedalo v nových prostorách a bylo třeba řešit alespoň v těch prvních měsících opravdu všechno, od topení až po barvy koberců. A to jsem si před stěhováním říkal, že víc už toho nemůžeme zvládat. Ale přesun nám ukázal, co se dá ještě stihnout navíc. Ale z hlediska obchodu byl rok 2023 po dlouhých letech méně turbulentní, a dokonce v druhém pololetí nad plán růstový, takže jsou důvody k optimizmu.
Kolik inovativních dobrot jste zvládli vymyslet a zařadit do sortimentu?
No, strašně moc. Spustili jsme novou řadu sladkých snacků – Créme boule – a ty nám dělají radost od prvního dne. Pak jsme také představili Mixies, ovocné bonbony bez cukru a umělých sladidel vyrobené takřka jen z ovocného pyré, a zájem o ně byl šokující. Prodali jsme první várku ještě dřív, než jsme stihli zajistit suroviny na další. Pak se přidaly svačinové boxy a termosky, které sice nejsou k jídlu, ale inovativní rozhodně jsou. A vánoční sezónu jsme zahájili už tradičním adventním kalendářem, který jsme letos zase udělali o něco lepší. Byla to správná volba, kalendářů jsme zase prodali více než rok předešlý.
A hodláte letos v tomto trendu pokračovat?
Hodláme ještě zrychlit tempo ve vývoji a uvádění novinek na trh. Máme v šuplíku opravdu pecky a tentokrát budeme rozšiřovat sortiment hlavně pro děti, pro vaření a nabídku mlsání.
Co je vůbec podle vás zdravým mlsáním?
V Mixitu koukáme při vývoji dobrot hlavně na to, aby byly z poctivých a opravdových surovin, žádná chemie, barviva či aromata. Nepoužíváme palmový tuk, téměř u nás nenajdete přidaný cukr, kromě čokolád a karamelu. Nutriční hodnoty samozřejmě sledujeme, ale nejsou pro nás alfou a omegou zdravého produktu.
Mám pocit, že se u nás sice urodí hodně vlašských ořechů, ale pořád je málo jíme, nejčastěji ve vánočním cukroví. Není to škoda, když je to takový poklad přírody? Nezaměříte se více i na nějaké výrobky z nich?
My máme vlašské ořechy ve spoustě produktů, od müsli přes kaše až po zobací mixy. Ale je pravda, že to není jednoduchá surovina a hledání dodavatelů, kteří jsou schopní a ochotní nám dodávat vlašské ořechy celoročně ve stejné, a to samozřejmě vysoké, kvalitě je taková neverending story. Nedivím se, že se jim jiní vyhýbají, ale my ne. Spotřebu počítáme v desítkách tun ročně. Díky stálosti kvality ale hrají prim kešu a mandle.
V mnohých společnostech i domácnostech ještě stojí vánoční stromeček, ale u vás už vládne Valentýn. Hodně se v půlce února nakupují dárky k tomuto „zamilovanému dni“?
Valentýn je již léta jednou z našich hlavních sezón. Ale u nás je to hodně dané i tím, že náš Elixír z lásky, jak jsme pojmenovali valentýnský mix, si během těch let zákazníci oblíbili tolik, že na něj čekají třeba celý rok a pak se jím zásobí i sami pro sebe, nekupuje se tedy jen jako dárek. Ale faktem je, že rok od roku rostou prodeje dárkových valentýnských sad a čokolád, které slouží hlavně jako pozornost pro nejmilejší.
Dodáváte také do firem? Co především? Máte v tomto ohledu svou stálou klientelu?
Do firem dodáváme hlavně zakázková dárková balení ve vlastním designu. Letos byl o tuto nabídku rekordní zájem a vyšší stovky firem si u nás nechaly vyrobit dárky na míru. Může to být pár tubusů pro zaměstnance, ale měli jsme i zakázky pro velké korporáty, které našimi produkty obdarovaly tisíce svých klientů. Pravidelné objednávky do firem spočívají hlavně v müsli a kaších. Není rychlejší snídaně či svačina na přípravu, navíc zdraví zaručeno.
Marketing je vaší silnou stránkou, přitom se jím nepodbízíte. Kolik času asi zabere vašemu týmu, měřeno třeba počtem hodin za rok?
Děkujeme za kompliment. Na marketingu a správné komunikaci si dáváme hodně záležet. Náš marketingový tým se za poslední rok výrazně rozrostl, aktuálně se na něm podílí dvacet lidí a další externí posily. Počet hodin ročně je tak asi nezměřitelný. Marketingově se ale každému z našich pěti obsluhovaných trhů věnujeme samostatně.
Sbíráte inspiraci či nápady také od kupujících, vašich příznivců?
Samozřejmě. Milujeme nejvíc pochvaly, jak jinak, ale o každém tipu aspoň zapřemýšlíme, jestli nám něco neuniká, a necháváme se inspirovat. Takže určitě prosíme všechny o hodnocení, komentáře a slibujeme, že se to u nás dostává do správných rukou a žádný nápad nezůstává nepovšimnut. Podstatná je pro nás i negativní zpětná vazba. Protože cokoliv se nám nepovede, můžeme zlepšit jen tehdy, když se o tom dovíme. Naštěstí pochvaly mají zásadní převahu a pro nás je to ta nejlepší odměna za tvrdou práci, kterou Mixitu věnujeme.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi