INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

human resourcesJak vybrat správné lidi do vedoucích funkcí, když každý přehmat stojí firmu majlant? Jednou z nejčastějších metod je behaviorální pohovor. Na rozdíl od běžného pohovoru jde o hloubkovou metodu, která pořádně proklepne zkušenosti a dovednosti kandidáta.

Chybný výběr manažera, který se neosvědčí či firmu záhy sám opustí, se zaměstnavatelům prodraží. Přicházejí totiž nejen o prostředky, které do zaučení nového člověka investovali, ale bez těchto klíčových hráčů nemohou ani na sto procent plnit vlastní projekty. Hledají tudíž prostředky, kterými by riziko „sáhnutí vedle“ minimalizovali. Jednou z nejčastějších technik je behaviorální pohovor. „Behaviorální metoda jde hodně do hloubky praxe kandidáta. Na otázky se nelze předem připravit a kandidát na ně dokáže odpovědět pouze tehdy, pokud skutečně disponuje požadovanou zkušeností,“ vysvětluje headhunterka Markéta Šveda ze společnosti Recruit CZ, která se specializuje na výběr top manažerských pozic.

Pohovor, který nejde „okecat“

Alfou a omegou behaviorálního pohovoru je pátrání po skutečných dovednostech. Nejde tedy o to, co si o sobě a svých schopnostech myslí sám uchazeč, ale jak se již konkrétně předvedl ve své praxi. „Pohovor je postaven na otázkách, kdy a jak uchazeč konkrétně projevil dané dovednosti, a jeho odpovědi analyzujeme. Když například firma hledá asertivního člověka, zjišťujeme, jak přesně se kandidáti v předchozích zaměstnáních takto projevili, jak řešili konkrétní situace, jaké benefity to přineslo, jaký byl výsledek jejich kroků,“ přibližuje Markéta Šveda. „Jindy potřebuje firma člověka, který je lídr, umí vést a stmelovat tým, jindy někoho, kdo je schopen kolegy vzdělávat a posouvat dál. Musíme dobře znát náplň práce a požadavky na danou pozici, ale také zázemí pozice a potřebné kompetence. Ty dále prověřujeme v rámci referencí. “ Metoda behaviorálního pohovoru je tedy mnohem účinnější než běžný pohovor, při němž může uchazeč, třeba i nezáměrně, podléhat jisté autostylizaci, nebo v horším případě i vědomě uvádět zkreslené údaje a svůj profil idealizovat. „Využívání behaviorálních rozhovorů umožňuje jít nad rámec zjevných odpovědí. Zaměření na podrobnosti a nejrůznější specifika přiměje uchazeče odhalit své zvyky, dá nahlédnout do způsobu jejich myšlení i reakcí na stresové situace,“ vysvětluje HR specialistka a konzultantka Ronda Suder z americké Louisiany, která se výběrem kandidátů na speciální pozice zabývá.

Metoda STAR může pomoci získat do vedení týmu hvězdu

Pomůckou k vedení behaviorálního pohovoru je obvykle metoda STAR. Zkratka anglických slov Situation (situace), Tasks (úkoly), Action (reakce) a Results (výsledky) vystihuje techniku, která zjišťuje jednání kandidáta v konkrétní situaci. „Metoda STAR získá cílenými otázkami stručný popis konkrétní situace s věcnými fakty z praxe – ať už zaměřené na řešení krizové situace, práce pod tlakem, využití kreativy, řešení zadaného projektu nebo náročné týmové práce, “ doplňuje Markéta Šveda.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3