Obor podnikových, zákaznických a IT služeb má potenciál proměnit Českou republiku z tradiční výrobní ekonomiky s levnou pracovní silou na zemi moderních a inovativních služeb s vysokou přidanou hodnotou, a výrazně tím přispět k transformaci a růstu české ekonomiky.
Do roku 2025 by měl dle predikcí oborové asociace ABSL a poradenské společnosti McKinsey & Company představovat dominantní sektor českého hospodářství a zaměstnávat 180 000 lidí. Obor během pandemie prokázal svou mimořádnou odolnost, rostl všem omezením navzdory a podpořil digitální transformaci a inovační projekty stovek mezinárodních i lokálních firem. Aby bylo možno zachovat jeho dynamický rozvoj a růst, je nutné, aby příští vláda věnovala pozornost jeho potřebám. ABSL proto ve spolupráci s čelními představiteli oboru definovala 10 střednědobých priorit pro příští vládu pro udržitelný růst tohoto moderního sektoru.
„Náš obor letos i navzdory pandemii roste nejvíce za poslední čtyři roky. Zaměstnává 130 000 lidí a českému HDP přispívá 5 %. Pokud chceme, aby se česká ekonomika mohla opřít o stabilní pilíř, který za poslední rok prokázal mimořádnou odolnost vůči krizím, je na špici digitální transformace a do České republiky přináší vysoce kvalifikovanou práci s přidanou hodnotou, pak je potřeba, aby příští vláda začala vnímat potřeby našeho oboru, a to zejména v oblasti vzdělávání, digitalizace státní správy, flexibilní a vzdálené práce a zjednodušení imigračních procesů pro zahraniční pracovníky,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v České republice sdružuje centra podnikových, zákaznických a IT služeb. Za velký problém zástupci oboru považují i to, že je obor v současné době vládou ignorován, není zařazen do nomenklatury Českého statistického úřadu, nebyl dosud zmíněn ve vládních zprávách a budoucích strategiích a není zahrnut do diskuzí o využití evropských dotací na obnovu.
Protože centra podnikových, zákaznických a IT služeb obsluhují zákazníky z celého světa, jsou pro ně zcela zásadní pracovníci hovořící cizími jazyky, a to často i v ČR méně obvyklými. I proto je obor závislý na zaměstnávání kvalifikovaných expertů ze zahraničí. Dalším důvodem je pak i nedostatek volných lidí na českém pracovním trhu, který trhá rekordy v nízké nezaměstnanosti, a malá dostupnost pracovníků s odpovídající kvalifikací, nejčastěji z oblasti IT, HR a financí. Aktuálně cizinci tvoří 45 % zaměstnanců oboru, přičemž za poslední dva roky jejich podíl stoupl o deset procentních bodů. Tři čtvrtiny zahraničních pracovníků jsou ze zemí EU. „V současnosti naše centra v ČR zaměstnávají téměř desetinu všech zdejších zahraničních pracovníků, kterých Ministerstvo vnitra ČR eviduje kolem 660 tisíc, obor tak platí za největšího zaměstnavatele cizinců v ČR. Zahraniční pracovníci v oboru přispívají 2 % českému HDP, generují asi 4 mld. dolarů ročně, přičemž většina je investována zpět do ČR. A právě tento přínos je spolu s rozvojem oboru ohrožen velmi složitými imigračními procesy a komplikovanými daňovými podmínkami,“ komentoval Jonathan Appleton s tím, že současně se jako nezbytná jeví i digitalizace statní správy, což potvrdila i pandemie covidu, kdy úředníci nemohli vykonávat svou činnost a doba potřebná na vyřízení všech víz a pracovních povolení pro cizince ze zemí mimo EU se zdvojnásobila.
S cílem zachovat hladký rozvoj oboru podnikových, zákaznických a IT služeb a posílit tento důležitý pilíř české ekonomiky, připravila asociace ABSL ve spolupráci s čelními představiteli oboru seznam 10 priorit, kterým by se měla příští vláda věnovat. Tyto priority zároveň prezentovala na setkání s Hospodářskou komorou České republiky.
10 střednědobých priorit pro příští vládu pro udržitelný růst oboru podnikových, zákaznických a IT služeb:
1. Pokračovat v digitalizaci státu a státní správy a umožnit firmám a podnikatelům sdílení veškerých informací se státní správou elektronicky
2. Aktivně podporovat digitální ekonomiku a digitální transformaci firem včetně podpory ekosystému start-upů
3. Vytvořit a implementovat strategii pro nové a stávající zahraniční investory v oblasti digitálních podnikových služeb a IT
4. Být aktivním, viditelným, a konstruktivním členským a také předsednickým státem EU
5. Proaktivně propagovat Českou republiku v zahraničí jako digitální, inovativní zemi v centru Evropy
6. Zařadit sektor podnikových služeb do oficiální klasifikace ekonomických činností CZ-NACE a oficiálně reflektovat jeho velikost a důležitost pro českou ekonomiku
7. Přehodnotit daňové zatížení tvorby nových pracovních míst a snížit odvody na úroveň srovnatelnou s ostatními zeměmi střední a východní Evropy
8. Zvyšovat připravenost žáků na všech stupních škol na digitální budoucnost a nové technologie, vložit základy programování a počítačových věd do studijních plánů již na základních školách
9. Zjednodušit a zásadně zrychlit proces přijímání kvalifikovaných zahraničních pracovníků
10. Podpořit flexibilní formy práce (např. práce mimo pracoviště, a to i ze zahraničí), včetně flexibilních pracovních úvazků
O ABSL
ABSL (Association of Business Service Leaders in the Czech Republic) je organizace sdružující společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb, který představuje silný zdroj zaměstnanosti v České republice. ABSL vznikla v roce 2013 s cílem podporovat společnosti z oblasti podnikových služeb, sdílet best practises a pomáhat s rozvojem aktivit svých členů i jiných subjektů působících v tomto segmentu. Zároveň ABSL poskytuje podporu zahraničním investorům, kteří chtějí v ČR zřídit svá centra podnikových služeb. V současnosti v ČR působí více než 330 center zaměstnávajících 130 000 lidí. Více informací naleznete na www.absl.cz a ve studii Budoucnost již dnes: Vize lídrů o podnikových službách v nové digitální době.
(tz)