INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem

m 4924547 1280Letos vznikne v České republice necelých 30 tisíc obchodních společností, o desetinu více než loni a podobně jako v roce 2019. Během prvních 11 měsíců už vzniklo 27 153 společností, což je téměř stejně jako v celém roce 2020.

V samotném listopadu vzniklo v České republice 2 407 obchodních společností, o 43 více než v říjnu a o 146 více než ve stejném období minulého roku. Zároveň zaniklo 1 128 obchodních společností, o 3 méně než o měsíc dříve a o 213 méně než v minulém roce.Vyplývá to z analýzy dat portálu www.informaceofirmach.cz, kterou provedla společnost CRIF.

„Na počtu nových společností se projevuje letošní oživení ekonomiky, která se částečně vrací na úroveň před rokem 2020. Na trhu existuje vysoká poptávka po zboží a službách všeho druhu, což přirozeně pomáhá vzniku nových společností. Napjatý trh práce a vysoká inflace spolu s rostoucími cenami úvěrů budou na druhou stranu vytvářet větší tlak na efektivní fungování společností. Proto můžeme v příštím roce očekávat růst počtu zaniklých společností nastartovaný již v roce 2017,“říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF.

V listopadu vzniklo nejvíce obchodních společností v Praze (1 151), v Jihomoravském kraji (353), a v Moravskoslezském (178). Nejméně společností naopak vzniklo v Karlovarském kraji (26), v Libereckém kraji (39) a v Kraji Vysočina (43).

Nejvíce společností zaniklo rovněž v Praze (562), v Jihomoravském kraji (124) a ve Středočeském kraji (104). Nejméně potom na Vysočině (13), a v Libereckém kraji (15).

Letos vzniklo podobně společností jako za celý loňšký rok

Zatímco letos vzniklo v prvních 11 měsících 27 153 společností, loni to bylo 24 648 a za celý rok potom 27 235 společností. Počet zaniklých společností je přitom letos nižší. Během 11 měsíců jich zaniklo 12 993, zatímco loni to bylo 14 588 společností. Čistý přírůstek obchodních společností, tedy rozdíl mezi vzniklými a zaniklými, dosahuje za 11 měsíců roku 14 160, což je o 4 100 více než v roce 2020.

Počet nových společností za 11 měsíců roku je o desetinu vyšší než loni. Jejich počet se nejvíce zvýšil v Karlovarském kraji a v Pardubickém kraji, kde vzrostl shodně o 22 %. Naopak ve třech krajích se počet nových společností meziročně snížil. Nejvyšší pokles zaznamenal Liberecký kraj (‑8 %), následoval Královéhradecký kraj (-6 %) a Středočeský kraj (-2 %).

Počet zaniklých společností se od začátku roku meziročně snížil v průměru o 11 %. Nejvíce v Karlovarském kraji, kde zaniklo o 39 % méně společností než ve stejném období roku 2020. Na Vysočině se počet zaniklých firem snížil o 25 %. Ve čtyřech krajích se však počet zaniklých společností naopak zvýšil. Nejvíce v Ústeckém kraji (o 16 %), v Královéhradeckém kraji (o 9 %) a v Pardubickém kraji (o 8 %). V Jihomoravském kraji se potom počet zaniklých firem zvýšil o 1 %.

Více společností vznikalo ve všech odvětvích kromě ubytování a stravování

Co se týče hlavních odvětví, vzniklo za prvních 11 měsíců tohoto roku nejvíce společností v odvětví nakládání s nemovitostmi (5 443), v obchodu (4 031) a ve zpracovatelském průmyslu (2 792). Počet nových společností byl meziročně nižší pouze v odvětví ubytování a stravování, kde jich vzniklo o 18 % méně než v roce 2020. V ostatních odvětvích počet nových společností rostl, nejvíce v zemědělství, lesnictví a rybářství (o 54 %). Statistika je však částečně ovlivněna tím, že u 15 % nových společností není uveden obor jejich podnikání.

Nejvíce společností zaniklo od začátku roku v obchodu (4 431), v nákládní s nemovitostmi (2 589) a v profesních, vědeckých a technických činnostech (1 558). Počet zaniklých společností vzrostl pouze v odvětví dopravy a skladování, a to o 6 %. V ostatních odvětvích se snížil, nejvíce ve stavebnictví, nakládání s nemovitostmi a v obchodu, všude o 14 %.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Velký úklid v e-shopech

    Už dávno jsme si zvykli nakupovat nejen v kamenných obchodech, ale také na internetu. Obrat e-shopů neustále roste a v kritických obdobích, například během pandemie, překonával všechny rekordy. Kdo by ostatně neocenil téměř nekonečný výběr zboží, které vlastně ani nezná státní hranice ani prodejní dobu? Samozřejmě že e-commerce s sebou přináší i rizika pro obě strany, pro prodávající i zákazníky. Proto je překvapující, že teprve nyní zpřísnila naše legislativa pravidla obchodování. Už si ani v „anonymním“ cyber prostoru nebude moci každý dělat, co chce, a počítat s tím, že mu vše projde. Například používat e-shop jako bezplatnou půjčovnu nebo sám sobě psát pochvalné recenze a záměrně klamat spotřebitele. Není pochyb, že dodržování přísnějších regulí internetovému businessu jenom prospěje a podpoří jeho další růst.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Praktické příklady využití IP mediací v oblasti práv k duševnímu vlastnictví 7. říjen 2022

IP mediace je možné využití v celé řadě případů, kdy předmětem sporu je právo k duševnímu vlastnictví. Smírné urovnání sporu je například výslovně upraveno v § 26b zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého Úřad průmyslového vlastnictví (dále jen „Úřad“) přihlašovateli a namítajícímu na základě jejich společné žádosti stanoví v průběhu námitkového řízení lhůtu alespoň dvou měsíců ke smírnému urovnání.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3