INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

fashion 5320934 1280Více než polovina e-shopistů hlásí za minulý rok stejné i vyšší tržby než v prvním roce pandemie. Spousta z nich díky koronaviru optimalizovala procesy, ale také bojovala s vyšší konkurencí, nárůstem cen oblečení a nepředvídatelností pandemické situace. Jak to bude na módní e-commerce scéně vypadat letos? GLAMI vydal přehled české módní e-commerce v roce 2021 a přináší následující informace.

Celých 59 % módních e-shopů uzavřelo rok 2021 se stejnými až vyššími meziročními tržbami, křivku vývoje obratů tradičně ovlivnila aktuální situace. Trend byl výrazný hlavně v první polovině roku, a především v březnu, kdy plošná protipandemická opatření omezovala kamenný prodej. V druhé polovině roku již sezónnost více kopírovala roky předchozí. Předvánoční sezóna byla jako obvykle nejsilnějším obdobím roku a oproti roku 2020 s rekordním listopadem byla tentokrát stabilněji rozprostřena do delšího časového období. Dokonce zasáhla i déle do prosince, což bylo pravděpodobně dáno důsledkem víkendového Štědrého dne.

Online nákup módy roste dvakrát rychleji než retail, podíl mají starší spotřebitelé

I v minulém roce vzrostl online prodej módy, doplňků a obuvi meziročně dokonce o 8,44 % na 33,7 miliardy Kč. Offline prodej oproti tomu zakončil rok s nárůstem 4,44 %. „Zájem o nákupy na internetu neustále roste a získává nové zákazníky převážně ze starších věkových skupin. E-shopisti zvyšují investice napříč prodejními kanály a spíše než do kamenných obchodů investují do e-shopů a online distribuce,“ uvedl Ján Kešelák, Chief Revenue Officer v GLAMI. Předpokládá se, že trh módní e-commerce v letošním roce poroste o 11,47 %, přičemž se odhaduje, že obrat dosáhne 37,5 miliardy Kč.

Online už generuje
třetinu obratu módního průmyslu

Celý trh s módou zakončil rok o 5,8 % silnější, s celkovými tržbami přes 97 miliard Kč. Podíl onlinu byl v roce 2021 už 34,6 % a v dalších dvou letech se očekává růst módy jako takové i podílu nákupů na internetu. „Na vývoj bude mít ale zásadní vliv jak situace pandemická, tak ekonomická. Nárůst inflace a s ní spojené změny na trhu a změny v chování zákazníků jsou dle našeho průzkumu jednou z hlavních obav e-shopistů,“ popsal situaci Ján Kešelák s tím, že problémy způsobené nárůstem cen v roce 2022 předpokládá polovina majitelů e-shopů.
Podle ČSÚ meziročně vzrostly ceny oděvů o 13,3 % a obuvi o 12,6 %. Zvýšení cen bylo patrné především ve druhé polovině roku, což potvrzují i data GLAMI. „Nárůst cen nelze zatím považovat za celoplošný, zasáhl různé kategorie odlišně. Hodnota objednávky v kategorii bundy a kabáty stoupla například o 26 %, pánské tenisky o 16 % a šaty o 13 %,“ vysvětlil Ján Kešelák a doplnil, že mnoho kategorií vykazuje buď mírný nárůst cen (dětské oblečení, dámské plavky), či pokles (pánské hodinky, dámské kalhoty).

Do roku 2022 s lepšími procesy,
ale i navýšením cen zboží i výdajů
na marketing

Kromě inflace hodnotí majitelé e-commerce firem jako největší výzvy roku 2021 vzrůstající konkurenci (pro 39 % partnerů GLAMI byl největší výzvou boj o zákazníka), rychlé změny chování a preference zákazníků dané nepředvídatelnou situací (36 %), snížení marží tlakem na slevy (36 %) i vyšší investice do reklamy (33 %). Právě zvýšené náklady na reklamu považují více než dvě třetiny e-shopistů za největší výzvu pro rok 2022. Celých 44 % e-shopů uvedlo, že je pandemie donutila optimalizovat firemní procesy a najít nové způsoby marketingové komunikace, dalších 41 % ale nedosahuje kýžených výsledků. Může jít o maloobchodníky, kteří kombinují online a offline prodej.
Zmíněná inflace a její promítnutí do cen oděvů by se měla projevit v druhé polovině tohoto roku, o 11–15 % plánuje zvýšit ceny třetina online prodejců módy. „Rostoucí ceny mezinárodní dopravy a problémy v řízení zásob ovlivní hlavně globální značky, což může znamenat šanci pro lokální hráče na trhu s módou. Ani ti však nemají úplně vyhráno, jelikož problémy se promítnou v celém odvětví,“ doplnil Ján Kešelák.

(tz)

Ilustrace Pixabay

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3